MOSKVA. Americké sankcie proti Rusku podľa tlače postihli chystanú výrobu nového ruského dopravného lietadla MS-21, ktorý sa má stať prvým civilným strojom ruskej výroby na hlavných linkách od rozpadu Sovietskeho zväzu a konkurentom boeingov a airbusov.
"Sankcie USA zablokovali dodávky z Ameriky a Japonska pre krídlo MS-21," napísal vo štvrtok denník Kommersant s tým, že problém hrozí ďalším odkladom začiatku sériovej výroby, v súčasnosti plánovanej na rok 2020.
Do projektu už Rusko vložilo stovky miliárd rubľov.
Z čoho bude krídlo
Zahraničné diely sú vytvorené z kompozitných materiálov, čo sú materiály zložené z dvoch alebo viacerých zložiek s rozdielnymi vlastnosťami.
Tie dohromady dávajú konečnému výrobku nové vlastnosti, ktoré nemá sama o sebe žiadna z jeho súčastí.
Krídlo z kompozitných materiálov je tak ľahšie a zároveň pevnejšie, ako keby bolo vyrobené napríklad z hliníka.
Výrobca, štátna korporácia OAK a Rostech sa teraz podľa denníka usilujú zabezpečiť možnosť náhradnej výroby obdobných dielov v Rusku.
Ale ich dlhé skúšky pre certifikáciu by mohli zdržať rozbehnutie sériovej výroby o niekoľko rokov.
Druhou možnosťou je nahradiť kompozity v konštrukcii krídel a zvislé chvostové plochy kovom, ale OAK tento variant odmieta a experti podľa denníka súhlasia, že zrieknutie sa kompozitu by zbavilo zmyslu celý projekt, ktorého náklady úrady zatiaľ odhadujú na 438 miliárd rubľov.
Dotiahnutie projektu do výroby by podľa denníka vyžadovalo viac než 50-55 miliárd rubľov, o ktorých sa doteraz hovorilo.
Práve vysoký podiel kompozitov má lietadlu zabezpečiť nízke prevádzkové náklady, ktoré by novému stroju otvorili cestu k vývozu do sveta.
Ale sankcie podľa denníka, ktorý sa odvoláva na zdroje z leteckého priemyslu a z ruskej vlády, postihli dodávky týchto dielov od americkej spoločnosti HEXCEL a japonskej firmy Toray Industries, určených pre krídla a chvost lietadla.
Rusom sa zatiaľ podarilo vyrobiť tri prototypy, štvrtý práve zostavujú. Zásoba kompozitov podľa zdrojov postačí na ďalších šesť lietadiel.
Obrátiť sa na Čínu alebo čakať?
"Teraz buď budeme musieť odoberať čínske kompozity, ktoré sú dvakrát hrubšie a ťažšie, alebo čakať, až ruské podniky vyvinú niečo podobné," vyhlásil jeden zo zdrojov.
Posledný variant by ale podľa neho znamenal presunúť termín výroby "prinajmenšom do roku 2025".
Kvôli urýchleniu tempa sa má do vývoja náhrady zapojiť aj "kompozitová divízia" atómovej korporácie Rosatom, ale momentálne v Rusku žiadny podnik požadované kompozity pre výrobu lietadiel nevyrába, a tak je ťažké predpovedať nejaké termíny.
Najradikálnejším variantom by bolo prekonštruovať a vyrábať krídlo a zvislú chvostovú plochu z kovu.
To by síce zmenšilo oneskorenie výroby, ale aj zbavilo nové lietadlo hlavnej výhody.
Rostech podľa Kommersantu tvrdí, že problém je "vymyslený", vláda uisťuje, že projekt nie je v ohrození, a OAK prehlasuje, že naďalej počíta s dodávkami MS-21 Aeroflotu od roku 2020.
Tieto aerolinky kontrolované štátom vlani v septembri podpísali dohodu o lízingu 50 lietadiel MS-21.