SME
Pondelok, 16. máj, 2022 | Meniny má Svetozár

Hodvábnu cestu môže mať aj Európa, naprieč Slovenskom však nepôjde

Krajina je príliš hornatá, vysvetľuje rakúsky inštitút.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ARCHÍV SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Čína už viac ako päť rokov rozvíja svoj zámer novej Hodvábnej cesty s názvom Jeden pás, jedna cesta.

Európa by nemala vyčkávať a vytvoriť vlastný plán vybudovania nového infraštruktúrneho prepojenia medzi západom a východom kontinentu, mieni Viedenský inštitút pre medzinárodné ekonomické porovnanie (WIIW).

Predstavil štúdiu európskej Hodvábnej cesty, ktorá by mala dať výrazný ekonomický impulz celej Európe.

Hornaté krajiny

"Česko a Slovensko majú silný priemyselný potenciál, to je pravda. Stále však zaostávajú za centrami, ktoré zahŕňa náš projekt, ako je sever Talianska, Švajčiarsko alebo Bavorsko. Musíte to vnímať geograficky. Obe krajiny sú pomerne hornaté a pre naše prepojenia sme hľadali čo najjednoduchšie cesty, ako sú napríklad nížiny v Holandsku, Belgicku, severnom Nemecku alebo v Poľsku," povedal Holzner.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Holznera je infraštruktúra v jednotlivých členských krajinách EÚ zanedbaná a zaostáva za potrebami modernej doby.

"Zdroje, ktoré vynakladá EÚ na podporu infraštruktúry, nie sú dostatočné pre všetky krajiny a chýba nejaký silný impulz vo forme omnoho väčšieho objemu peňazí. Takéto investície by povzbudili plazivý ekonomický rast na západe a zároveň by sa zrýchlilo dobiehanie východnej časti kontinentu," upozornil Holzner.

Dve trasy

Európska obdoba novodobej Hodvábnej cesty by mala dve trasy, severnú a južnú.

"Severná trasa by sa začínala vo francúzskom Lyone a cez región veľkého Paríža, Belgicko, južné Holandsko, oblasť Porúria, Berlín, Varšavu a Minsk by sa dostala do Moskvy. Na oboch stranách je možné predĺženie tejto cesty, Lyonu smerom do Lisabonu a z Moskvy do Nižného Novgorodu," vysvetlil Holzner.

SkryťVypnúť reklamu

"Južná trasa by viedla z priemyselných centier južného Talianska, ako je Turín alebo Miláno cez Švajčiarsko, Bavorsko, povodím Dunaja, cez dvojmestie Viedeň a Bratislava, Budapešť až do rumunského prístavu Konstanca. Aj v tomto prípade počítame s možným predĺžením cez Čierne more do Baku alebo Volgogradu," vysvetlil Holzner s tým, že tieto prepojenia by boli v dĺžke 11,000 kilometrov nových vysokorýchlostných železníc a diaľnic, ktoré by sa dokázali adaptovať na presadzujúcich sa trend elektromobility a autonómnych áut.

Dva milióny nových miest

"Celkové náklady odhadujeme na jeden bilión eur. V krajinách, ktoré sú súčasťou týchto koridorov, počítame s priemerným ročným rastom hrubého domáceho produktu na úrovni 3,5 % a táto infraštruktúra by mala vytvoriť až dva milióny nových pracovných miest," vymenoval Holzner.

SkryťVypnúť reklamu

Rakúsky inštitút nepovažuje celkovú sumu investícií do infraštruktúry za príliš vysokú, pretože na úrovni EÚ už v súčasnosti existujú fondy, ktoré by sa mohli posilniť a využiť na tento typ financovania.

"Bilión eur znie ako mimoriadne veľká suma peňazí, no stále je to omnoho menej ako sumy vynaložené na ozdravenie finančného sektora v súvislosti s globálnou finančnou krízou. Toto je investícia, ktorá sa časom môže priebežne splácať aj sama väčším ekonomickým rastom a vyšším výberom daní v jednotlivých krajinách. Mám ešte jeden argument v prospech toho, že nejde o priveľa peňazí. EÚ ako celok ročne stráca práve približne bilión eur na daňových únikoch," dodal Holzner.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (16. 5. 2022)
USD 1.039
AUD 1.507
CZK 24.740
JPY 133.910
CAD 1.351
GBP 0.851
HUF 385.000
PLN 4.688
CHF 1.039
SEK 10.491

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  2. S jazykom vám pomôže elektronický prekladač Vasco Translator M3
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  2. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  3. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  4. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  5. Na Slovensku vznikla Detská dopravná nadácia
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 12 689
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 10 965
  3. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 5 961
  4. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 4 360
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 194
  6. Manuál k výsadbe priesad 2 037
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 1 988
  8. Unikátna kniha vás naučí zvládať nástrahy internetu 1 907

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  2. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  3. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  4. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  5. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  6. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  7. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  8. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 17 818
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 9 410
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 8 155
  4. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 7 096
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 556
  6. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 2 988
  7. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 979
  8. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste 2 436
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová.

Zuzanu Čaputovú pozval Zelenskyj na Ukrajinu v štvrtkovom telefonáte.


11 h
Bieloruská opozičná líderka Sviatlana Cichanovská.

Rozhovor so Sviatlanou Cichanovskou.


a 1 ďalší 14. máj
Komentátor SME Peter Schutz.

Ak poslanci zhodia Matovičove helikoptérové peniaze, cez NR SR neprejde už nič.


19 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Ide o diskrimináciu, ktorú zakazuje zákon.


a 2 ďalší 2 h

Neprehliadnite tiež

Trend výstavby domov v záhradkárskych lokalitách má zabrzdiť nový balík obmedzení. Cieľom je pomôcť pestovateľom.

Navrhujú nižší limit zastavanosti.


a 1 ďalší 12 h
Tradične sa pšenici najviac darilo na Žitnom ostrove.

Indické ministerstvo obchodu uviedlo, že potravinovú bezpečnosť krajiny ohrozuje prudký rast globálnych cien.


SITA 14. máj
Záujem o autá cez lízing klesá.

Úroky sa môžu výrazne líšiť, niektorým poplatkom sa nevyhnete.


12. máj
Ilustračné foto.

Fínom bude viac elektriny dodávať Švédsko.


TASR 13. máj

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  2. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  3. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  4. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  5. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  6. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  7. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  8. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 17 818
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 9 410
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 8 155
  4. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 7 096
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 556
  6. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 2 988
  7. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 979
  8. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste 2 436
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu