KAMPALA. Noordin Kasoma vo svojej dielni v Kampale pozorne meria a reže bambus, ktorý sa čoskoro premení na rám bicykla.
V odbore, ktorému dominuje oceľ a hliník, sa môže zdať bambus podivuhodnou voľbou materiálu.
Ale Kasoma uisťuje, že jeho kolesá bicykle sú pevné, ľahké a odolné. A tiež sa na nich dobre jazdí.
"Bambus je ohybný. Vďaka tomu dokáže tlmiť otrasy, najmä keď idete v teréne. Má lepšie absorpčné vlastnosti ako oceľ a hliník," povedal Kasoma agentúre Reuters.
Bicykle z bambusu
Vo svete cyklistiky sú bambusové rámy už relatívne známe, ale tie od Noordina sú špeciálne. Spoje jeho kolies bicyklov sú vystužené materiálom získaným z vnútornej časti kôry figovníka, ktorému miestni hovoria mutuba.
Táto kôra napustená živicou sa omotá okolo spojov, nechá sa uschnúť a vybrúsi sa, kým sa neleskne.
Noordin sa rozhodol vyrábať kolesá bicykle z bambusu, pretože je tento materiál v Ugande dostupný, rýchlo rastie a možno ho trvalo žať. Rámy sa naučil vyrábať u amerického dizajnéra a výrobcu bicyklov Craiga Calfeeho a sledovaním postupov na internete.
Do mesta aj do hôr
"Máme nákresy kolies bicyklov rôznych typov a veľkostí. Vyrábame horské, mestské i cestovné a potom tiež cestné a závodné," povedal Noordin.
Volajú sa Boogali, čo je v miestnom jazyku spojenie výrazu pre bambus a bicykel. Stoja od 350 do 450 dolárov.
Sú veľmi populárne a Noordin plánuje rozšírenie výroby. Teraz zamestnáva 20 ľudí, v budúcnosti ich bude viac.
"Je to lacnejšie, pretože keby ste mali zaplatiť karbónové rámy, daň a to všetko, môžete si za to kúpiť radšej dva tieto bicykle," povedal cyklista Amos Nuwagaba.