BRATISLAVA. V budúcom roku by sa úveroví klienti mohli dozvedieť o tom, aká je provízia finančného poradcu za sprostredkovanie spotrebiteľského úveru. Počíta s tým vyhláška Ministerstva financií.
Ako ďalej informuje portál voFinanciach.sk, cieľom úpravy je podľa rezortu financií zvýšiť transparentnosť pri sprostredkovaní spotrebiteľských úverov a tým zvýšiť aj informovanosť spotrebiteľa o odmene, ktorá je vyplácaná klientovi pri poskytnutí konkrétneho spotrebiteľského úveru.
Vyhláška sa týka viac ako 12 tisíc finančných agentov v sektore poskytovania úverov a spotrebiteľských úverov.
Negatívne vplyvy
Sprostredkovateľ by tak mal byť povinný predložiť spotrebiteľovi pred uzatvorením zmluvy o spotrebiteľskom úvere súhrnnú informáciu k sprostredkovanému úveru obsahujúcu názov veriteľa a informáciu o výške jeho odmeny sprostredkovateľa.
Čiže formulár by mal obsahovať údaje o veriteľovi, ako aj výšku spotrebiteľského úveru, odmenu finančného agenta pri sprostredkovaní a percentuálny podiel odmeny agenta pri sprostredkovaní úveru z celkovej výšky tohto úveru.
Ministerstvo financií vo svojej dôvodovej správe k novele uvádza, že predpokladá negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie. Bližšie však neobjasňuje, aké konkrétne negatívne vplyvy má na mysli.
Každý finančný sprostredkovateľ je už v súčasnosti povinný každého klienta informovať v priebehu finančného sprostredkovania o mnohých skutočnostiach a povinnostiach vyplývajúcich nielen zo zákona o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve v platnom znení, ale aj z osobitných predpisov, ktoré sa pri finančnom sprostredkovaní uplatňujú.
"Myslíme si, že pokiaľ je zámerom zákonodarcu poskytovať klientovi komplexné a zrozumiteľné informácie súvisiace so sprostredkovávanou finančnou službou, bolo by najskôr vhodné zanalyzovať a prípadne zjednodušiť tie informačné povinnosti, ktoré už v súčasnosti finanční sprostredkovatelia a inštitúcie majú, a následne zavádzať ďalšie," skonštatoval predseda predstavenstva asociácie finančných sprostredkovateľov a finančných poradcov (AFISP) Martin Lancz.
Hromada nezrozumiteľných informácií
Prax podľa Lancza ukazuje, že klienti sú v súčasnosti zahltení veľkým množstvom ťažko čitateľných informácií vyplývajúcich zo zákona a tento stav generuje riziko, že niektorí neporozumejú zásadným charakteristikám, prípadne rizikám daného produktu.
"Je to dôsledok nielen zložitej administratívy, ale aj nízkej úrovne finančnej gramotnosti, ktorú niektorí klienti majú a ktorú sa my ako asociácia a členovia našej asociácie snažíme síce zvyšovať cez rôzne vzdelávacie a verejnoprospešné projekty, ale ide o dlhodobý proces," skonštatoval Lancz.
"Zvyšovanie informovanosti klientov vo finančnom sektore je rozhodne dôležité a OVB ho jednoznačne podporuje. Napríklad písomný protokol o finančnom sprostredkovaní sa v praxi jednoznačne osvedčil ako prínos nielen pre klienta, ale aj pre samotného sprostredkovateľa," uviedol pre portál voFinanciach.sk finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik.
"Dokladuje totiž všetky poskytnuté informácie a poučenia, ktoré klienti niekedy nerešpektujú a následne sa svoju nespokojnosť s výsledkom snažia preniesť na sprostredkovateľa," dodal.