SME
Sobota, 28. máj, 2022 | Meniny má Viliam

Analýza: Národné aerolínie by mali fungovať bez zásahov štátu. A najlepšie ako akciovka

Zatiaľ všetky pokusy o ustálenie leteckej spoločnosti na Slovensku zlyhali.

Výsledky analýzy predkladá minister Érsek na stredajšie rokovanie vlády.Výsledky analýzy predkladá minister Érsek na stredajšie rokovanie vlády. (Zdroj: SME/Marko Erd)

BRATISLAVA. Národný letecký dopravca by mal v prípade zriadenia fungovať na trhovom princípe v plnom vlastníctve alebo s podielom štátu a mal by byť akciovou spoločnosťou.

V prvých piatich rokoch od založenia spoločnosti sa odhaduje celková finančná náročnosť investície v prípade nákupu lietadiel na takmer 175 miliónov eur a v prípade prenájmu na viac ako 127 miliónov eur.

Uvádza sa to v informácii o vytvorení podmienok na zriadenie národného leteckého dopravcu, ktorá prezentuje výsledky analýzy. Materiál predkladá Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) na stredajšie rokovanie vlády.

SkryťVypnúť reklamu

Bez zásahov štátu

Prečítajte si tiež: Érsek: Národné aerolínie zrejme nebudú Čítajte 

Pri analýze boli identifikované tri varianty národného leteckého dopravcu, ako najvhodnejší sa však ukázal trhový dopravca fungujúci bez dodatočných zásahov štátu.

"Takýto dopravca by však musel byť rentabilným a konkurencieschopným podnikom, ktorý by dokázal fungovať v rovnakom rámci ako bežný komerčný subjekt," upozorňuje rezort dopravy v materiáli s tým, že štúdia zároveň odporúča ako právnu formu akciovú spoločnosť.

Náklady na založenie národného leteckého dopravcu by v prípade nákupu lietadiel predstavovali približne 79,3 milióna eur. Ak by sa využila možnosť prenájmu, náklady by predstavovali zhruba 32,1 milióna eur.

Z Bratislavy, Košíc a Popradu

Navrhnutý letový poriadok predpokladá prevádzku 14 leteckých spojení, z toho desať z Bratislavy, tri z Košíc a jedno z Popradu. Celkové ročné prevádzkové náklady pri operovaní dvoch lietadiel sa odhadujú na 49 miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu

Pri realistickom pohľade treba podľa analýzy počítať minimálne v prvých dvoch rokoch prevádzky so stratami v odhadovanej výške 31,9 milióna eur, resp. 22,1 milióna eur.

"Na pokrytie týchto strát bude preto potrebné mať k dispozícií dostatočné finančné rezervy, najmä pre schopnosť prevádzkovať linky za konkurencieschopné ceny, avšak dosiahnuť ceny, ktoré ponúkajú cenový lídri na trhu, je pravdepodobne nerealistické," konštatuje sa v materiáli.

Ako vhodné lietadlá do flotily národného dopravcu sú odporúčané lietadlá s kapacitou 80 - 120 miest v kategórii väčších regionálnych lietadiel.

Vzhľadom na finančnú náročnosť nákupu flotily sa pre úvodnú fázu prevádzky navrhujú dve lietadlá tohto typu.

Ako najvyhovujúcejší typ lietadla pre projekt nového slovenského dopravcu určila analýza Embraer 190 s kapacitou 114 cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu

Dopravca by sa podľa analýzy mal orientovať na všetky tri segmenty - vnútroštátne letecké spojenia, biznis spojenia aj spojenia pre podporu príjazdovej turistiky.

Obdobie potrebné na úspešné spustenie prevádzky zároveň odhaduje štúdia v časovom intervale 21 až 24 mesiacov.

Pokusy zatiaľ zlyhali

Ako argument pre zriadenie národného leteckého dopravcu uvádza analýza odkázanosť na zahraničných dopravcov, ktorí často neoperujú tie letecké linky, ktoré by boli v súlade s najčastejšie kupovanými letenkami slovenskými cestujúcimi. Množstvo financií tak "uniká" do zahraničia.

V prospech národného dopravcu hovorí podľa materiálu aj neurčitosť situácie okolo brexitu.

Medzi argumenty proti takémuto dopravcovi zaraďuje analýza skutočnosť, že zatiaľ všetky pokusy o ustálenie spoločnosti zameranej na pravidelnú osobnú leteckú dopravu na Slovensku zlyhali.

SkryťVypnúť reklamu

Proti národnému dopravcovi hovorí aj silná konkurencia daná blízkosťou veľkých medzinárodných letísk.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (28. 5. 2022)
USD 1.072
AUD 1.500
CZK 24.700
JPY 136.050
CAD 1.366
GBP 0.849
HUF 392.830
PLN 4.586
CHF 1.026
SEK 10.529

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  5. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  6. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  7. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  8. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  1. Poškriabali vám auto, keď ste niekde parkovali?
  2. Ako si vyberať pohodlnú obuv nielen do práce? Toto sú naše tipy!
  3. Agresívne brzdenie alebo poistný podvod? Mal palubnú kameru!
  4. Darček na Deň detí? Repasovaný telefón môže byť skvelou voľbou
  5. Zdravé zateplenie za jeden deň: čo neviete o fúkanej izolácii
  6. Wüstenrot minulý rok úspešne naštartoval nový obchodný model
  7. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  8. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 14 392
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 6 306
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 515
  4. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 5 222
  5. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 2 424
  6. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 2 007
  7. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách 1 756
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 303

Blogy SME

  1. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  2. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  3. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  4. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  5. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  6. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  7. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  8. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 486
  2. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 7 424
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 786
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 137
  5. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 3 393
  6. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 774
  7. Jana Melišová: Oplatí sa žiť na dlh? 2 657
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 646
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Čerpacia stanica Mol v maďarskej Rajke

Boli sme sa pozrieť v Maďarsku, kde zaviedli dve ceny a kontroly značiek na autách.


20 h
Ivan Korčok.

Maďarsko nás pri šiestom balíku sankcií zablokovalo, hovorí minister.


26. máj
Cvičenia Slovak Sheelds 2022 sa zúčastnili aj príslušníci americkej armády.

Stalo sa tak v rámci cvičenia Slovenský štít 2022.


2 h
Ukrajinské armádne vozidlá prechádzajú okolo vraku ruského tanku na severe Charkova.

Vojna na Ukrajine pokračuje 94. deň.


a 3 ďalší 10 h

Neprehliadnite tiež

Hraničnú preberaciu stanicu prepojovacieho plynovodu Poľsko – Slovensko nad obcou Výrava si prezrel predseda vlády Eduard Heger.

Heger: Posilní energetickú bezpečnosť.


19 h
Čerpacia stanica Mol v maďarskej Rajke

Boli sme sa pozrieť v Maďarsku, kde zaviedli dve ceny a kontroly značiek na autách.


20 h
Minister hospodárstva Richard Sulík a generálny riaditeľ SPP Richard Prokypčák.

Informoval o tom minister hospodárstva Sulík.


TASR 20 h
Ilustračné foto.

Návrhy na zníženie cien palív už vo vládnej koalícii kolujú.


26. máj

Blogy SME

  1. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  2. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  3. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  4. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  5. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  6. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  7. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  8. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 486
  2. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 7 424
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 786
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 137
  5. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 3 393
  6. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 774
  7. Jana Melišová: Oplatí sa žiť na dlh? 2 657
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 646
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
SkryťZatvoriť reklamu