BRATISLAVA. Marcové prezidentské voľby by mali stáť viac ako 12,7 milióna eur. Z rozpočtu ministerstva vnútra na ne pôjde 11 266 873 eur, z rozpočtu Štatistického úradu (ŠÚ) 1 494 750 eur.
Vyplýva to z Návrhu organizačno-technického zabezpečenia volieb prezidenta v roku 2019, ktorý vláda schválila na stredajšom zasadnutí.
"Uvedená výška finančných prostriedkov zahŕňa aj výdavky spojené s konaním sa druhého kola volieb prezidenta SR, ak v prvom kole volieb nedôjde k jeho zvoleniu," informuje v materiáli ministerstvo vnútra.
Peniaze rezortu vnútra pôjdu najmä na odmeny členov a zapisovateľov volebných komisií, na tlač hlasovacích lístkov, metodických a informačných materiálov a volebných tlačív.
Okrem iného sú určené aj na zabezpečenie činnosti volebných komisií, vybavenie volebných miestností či na ochranu verejného poriadku v deň konania sa volieb. Z prostriedkov ŠÚ sa má zabezpečiť spracovanie výsledkov volieb.
Prezidentské voľby budú v sobotu 16. marca, prípadné druhé kolo bude 30. marca. Druhé kolo bude vtedy, ak v prvom kole volieb nezíska ani jeden z kandidátov nadpolovičnú väčšinu platných hlasov voličov. Postúpia doň dvaja najúspešnejší kandidáti z prvého kola.
Návrhy kandidátov bude možné doručovať do 31. januára 2019 do polnoci do Národnej rady.
Ako by mali vyzerať národné aerolinky

Národný letecký dopravca by mal v prípade zriadenia fungovať na trhovom princípe v plnom vlastníctve alebo s podielom štátu a mal by byť akciovou spoločnosťou.
Uvádza sa to v informácii o vytvorení podmienok na zriadenie národného leteckého dopravcu, ktorá prezentuje výsledky analýzy. Materiál, ktorý predložilo Ministerstvo dopravy a výstavby, vzala na vedomie vláda.
Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) po stredajšom rokovaní vlády uviedol, že v prípade zriadenia národného leteckého dopravcu by išlo o dosť veľké náklady, ktoré by mal znášať aj štát.
Minister si podľa vlastných slov splnil povinnosť predložením tohto materiálu,
“"Sú to dosť veľké finančné náklady, ktoré by mal znášať aj v prvom kole štát."
„
keďže to bolo aj v programovom vyhlásení vlády. Výsledky analýzy by sa teraz mali podľa Érseka naštudovať a rozanalyzovať na viacerých fórach a potom sa rozhodne, čo ďalej.
Otázka je podľa neho v súčasnosti postavená tak, či chceme, aby bol zriadený národný letecký dopravca.
"Sú to dosť veľké finančné náklady, ktoré by mal znášať aj v prvom kole štát, otázka návratnosti je potom ďalšie manažovanie tohto celého projektu," skonštatoval Érsek.
Úvahy o národnom leteckom dopravcovi sú podľa opozičnej SaS stratou času a mrhaním financiami. Prax totiž podľa strany ukázala, že podobný letecký dopravca už v minulosti skončil neúspešne.
Opozičná strana preto žiada vládu, aby zastavila akékoľvek ďalšie kroky v úvahách o zriadení národného leteckého dopravcu.
"Vypracovanie analýz za vyše 50 000 eur je ako vyhadzovanie peňazí von oknom.
“"Vláda má nájsť milióny na zriadenie národného leteckého dopravcu v čase, keď sa rozpadá cestná a železničná infraštruktúra."
„
Ešte skôr, než sa akákoľvek analýza začala robiť, bolo jasné, že zriadenie národného leteckého dopravcu je odsúdené na neúspech," myslí si poslanec SaS Miroslav Ivan, podľa ktorého vláda v tomto prípade podlieha tlaku SNS.
Analýza podľa liberálov počíta s nákladmi štátu v hodnote desiatok miliónov eur na založenie prvých 15 mesiacov prevádzky.
Zdôraznili, že štát má navyše dodať tieto peniaze hneď, pretože neskôr by to bolo považované za neoprávnenú štátnu pomoc.
"Vláda má nájsť milióny na zriadenie národného leteckého dopravcu v čase, keď sa rozpadá cestná a železničná infraštruktúra, chýbajú peniaze na opravu železničných tratí a horiacich vagónov či v čase, keď 40 percent ciest prvej triedy je v nevyhovujúcom alebo havarijnom stave," podotkol Ivan.
Lode medzi Šamorínom a Bratislavou by prežili len z dotácií
Funkciou národného vodného dopravcu by mal byť poverený existujúci podnik. Splavná vodná cesta na Dunaji má byť zároveň využitá primárne na trase Šamorín - Bratislava. Vyplýva to z materiálu z dielne Ministerstva dopravy a výstavby, ktorý vzala na vedomie vláda.
Na základe materiálu je odporúčanou možnosťou zriadenia národného vodného dopravcu poverenie existujúceho podniku, a to napriek tomu, že je to spojené so záporným hospodárskym výsledkom a bol by odkázaný na dotácie z verejnej správy.
Verejná osobná vodná doprava by však podľa predkladacej správy mala zlepšiť
“" Z uvedeného vyplývajú nepriaznivé odhadované podnikovo-hospodárske výsledky."
„
kvalitu a komfort cestujúcich primárne na úseku Šamorín - Bratislava, s navrhovanými zastávkami Šamorín, Hamuliakovo, Bratislava-Eurovea a Bratislava-Most SNP.
Odhadované príjmy by ani v prípade maximálneho využitia kapacít plavidiel nedosiahli podľa MDV úroveň nákladov. Výnosy by pritom v ťažko realizovateľnom variante mohli dosiahnuť 3,6 milióna eur ročne.
"Pravdepodobný výnos pritom bude len zlomkom tohto maximálneho potenciálneho výnosu. Z uvedeného vyplývajú nepriaznivé odhadované podnikovo-hospodárske výsledky," podotýka rezort dopravy v predkladacej správe.
Dopyt v oboch smeroch bol zároveň odhadnutý na 351 000 cestujúcich ročne pri vyššej cene cestovného 1,90 eura a 573 000 cestujúcich ročne pri nízkej cene cestovného v hodnote do jedného eura.
Vláda rokovala aj o
- Environmentálny fond bude môcť v roku 2019 minúť o 37 miliónov eur viac, ako sa pôvodne počítalo. V stredu takýto návrh ministerstva životného prostredia odobrila vláda. Zvýšenie limitu na výdavky bude hradené priamo z vlastných peňazí fondu.