SME
Štvrtok, 19. máj, 2022 | Meniny má Gertrúda

Vláda sa zaoberala peniazmi na voľby, národnými aerolinkami aj loďami

Národný vodný dopravca medzi Šamorínom a Bratislavou by prežil len s pomocou dotácií.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Marcové prezidentské voľby by mali stáť viac ako 12,7 milióna eur. Z rozpočtu ministerstva vnútra na ne pôjde 11 266 873 eur, z rozpočtu Štatistického úradu (ŠÚ) 1 494 750 eur.

Vyplýva to z Návrhu organizačno-technického zabezpečenia volieb prezidenta v roku 2019, ktorý vláda schválila na stredajšom zasadnutí.

"Uvedená výška finančných prostriedkov zahŕňa aj výdavky spojené s konaním sa druhého kola volieb prezidenta SR, ak v prvom kole volieb nedôjde k jeho zvoleniu," informuje v materiáli ministerstvo vnútra.

SkryťVypnúť reklamu

Peniaze rezortu vnútra pôjdu najmä na odmeny členov a zapisovateľov volebných komisií, na tlač hlasovacích lístkov, metodických a informačných materiálov a volebných tlačív.

Okrem iného sú určené aj na zabezpečenie činnosti volebných komisií, vybavenie volebných miestností či na ochranu verejného poriadku v deň konania sa volieb. Z prostriedkov ŠÚ sa má zabezpečiť spracovanie výsledkov volieb.

Prezidentské voľby budú v sobotu 16. marca, prípadné druhé kolo bude 30. marca. Druhé kolo bude vtedy, ak v prvom kole volieb nezíska ani jeden z kandidátov nadpolovičnú väčšinu platných hlasov voličov. Postúpia doň dvaja najúspešnejší kandidáti z prvého kola.

Návrhy kandidátov bude možné doručovať do 31. januára 2019 do polnoci do Národnej rady.

Ako by mali vyzerať národné aerolinky

Prečítajte si tiež: Analýza: Národné aerolínie by mali fungovať bez zásahov štátu. A najlepšie ako akciovka Čítajte 

Národný letecký dopravca by mal v prípade zriadenia fungovať na trhovom princípe v plnom vlastníctve alebo s podielom štátu a mal by byť akciovou spoločnosťou.

SkryťVypnúť reklamu

Uvádza sa to v informácii o vytvorení podmienok na zriadenie národného leteckého dopravcu, ktorá prezentuje výsledky analýzy. Materiál, ktorý predložilo Ministerstvo dopravy a výstavby, vzala na vedomie vláda.

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) po stredajšom rokovaní vlády uviedol, že v prípade zriadenia národného leteckého dopravcu by išlo o dosť veľké náklady, ktoré by mal znášať aj štát.

Minister si podľa vlastných slov splnil povinnosť predložením tohto materiálu,

"Sú to dosť veľké finančné náklady, ktoré by mal znášať aj v prvom kole štát."

Minister Árpád Érsek

keďže to bolo aj v programovom vyhlásení vlády. Výsledky analýzy by sa teraz mali podľa Érseka naštudovať a rozanalyzovať na viacerých fórach a potom sa rozhodne, čo ďalej.

Otázka je podľa neho v súčasnosti postavená tak, či chceme, aby bol zriadený národný letecký dopravca.

"Sú to dosť veľké finančné náklady, ktoré by mal znášať aj v prvom kole štát, otázka návratnosti je potom ďalšie manažovanie tohto celého projektu," skonštatoval Érsek.

SkryťVypnúť reklamu

Úvahy o národnom leteckom dopravcovi sú podľa opozičnej SaS stratou času a mrhaním financiami. Prax totiž podľa strany ukázala, že podobný letecký dopravca už v minulosti skončil neúspešne.

Opozičná strana preto žiada vládu, aby zastavila akékoľvek ďalšie kroky v úvahách o zriadení národného leteckého dopravcu.

"Vypracovanie analýz za vyše 50 000 eur je ako vyhadzovanie peňazí von oknom.

"Vláda má nájsť milióny na zriadenie národného leteckého dopravcu v čase, keď sa rozpadá cestná a železničná infraštruktúra."

Poslanec SaS Miroslav Ivan

Ešte skôr, než sa akákoľvek analýza začala robiť, bolo jasné, že zriadenie národného leteckého dopravcu je odsúdené na neúspech," myslí si poslanec SaS Miroslav Ivan, podľa ktorého vláda v tomto prípade podlieha tlaku SNS.

Analýza podľa liberálov počíta s nákladmi štátu v hodnote desiatok miliónov eur na založenie prvých 15 mesiacov prevádzky.

SkryťVypnúť reklamu

Zdôraznili, že štát má navyše dodať tieto peniaze hneď, pretože neskôr by to bolo považované za neoprávnenú štátnu pomoc.

"Vláda má nájsť milióny na zriadenie národného leteckého dopravcu v čase, keď sa rozpadá cestná a železničná infraštruktúra, chýbajú peniaze na opravu železničných tratí a horiacich vagónov či v čase, keď 40 percent ciest prvej triedy je v nevyhovujúcom alebo havarijnom stave," podotkol Ivan.

Lode medzi Šamorínom a Bratislavou by prežili len z dotácií

Funkciou národného vodného dopravcu by mal byť poverený existujúci podnik. Splavná vodná cesta na Dunaji má byť zároveň využitá primárne na trase Šamorín - Bratislava. Vyplýva to z materiálu z dielne Ministerstva dopravy a výstavby, ktorý vzala na vedomie vláda.

SkryťVypnúť reklamu

Na základe materiálu je odporúčanou možnosťou zriadenia národného vodného dopravcu poverenie existujúceho podniku, a to napriek tomu, že je to spojené so záporným hospodárskym výsledkom a bol by odkázaný na dotácie z verejnej správy.

Verejná osobná vodná doprava by však podľa predkladacej správy mala zlepšiť

" Z uvedeného vyplývajú nepriaznivé odhadované podnikovo-hospodárske výsledky."

Úryvok z predkladacej správy rezortu dopravy

kvalitu a komfort cestujúcich primárne na úseku Šamorín - Bratislava, s navrhovanými zastávkami Šamorín, Hamuliakovo, Bratislava-Eurovea a Bratislava-Most SNP.

Odhadované príjmy by ani v prípade maximálneho využitia kapacít plavidiel nedosiahli podľa MDV úroveň nákladov. Výnosy by pritom v ťažko realizovateľnom variante mohli dosiahnuť 3,6 milióna eur ročne.

"Pravdepodobný výnos pritom bude len zlomkom tohto maximálneho potenciálneho výnosu. Z uvedeného vyplývajú nepriaznivé odhadované podnikovo-hospodárske výsledky," podotýka rezort dopravy v predkladacej správe.

SkryťVypnúť reklamu

Dopyt v oboch smeroch bol zároveň odhadnutý na 351 000 cestujúcich ročne pri vyššej cene cestovného 1,90 eura a 573 000 cestujúcich ročne pri nízkej cene cestovného v hodnote do jedného eura.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (19. 5. 2022)
USD 1.052
AUD 1.498
CZK 24.647
JPY 135.760
CAD 1.349
GBP 0.847
HUF 382.880
PLN 4.644
CHF 1.049
SEK 10.468

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  2. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  3. Aké typy cukrovky poznáme?
  4. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  5. Potrebujete tichú kosačku? Vsaďte na aku verziu!
  6. Čo by ste mali vedieť o ročnom vyúčtovaní spotreby tepla a vody?
  7. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 13 729
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 083
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 572
  4. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 032
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 970
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 726
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 399
  8. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 173

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  4. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  5. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  6. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  7. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  8. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 23 835
  2. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 7 731
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 6 607
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 529
  5. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 5 811
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 5 755
  7. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 886
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 2 937
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Logo podcastu Index

Vyhovuje až tretina územia Slovenska.


a 1 ďalší 2 h
Alexej Beljajev patrí medzi najvplyvnejších mužov biznisu.

Podnikateľ s ruskými koreňmi patrí medzi najbohatších Slovákov.


5 h
Predseda Združenia miest a obcí Slovenska Branislav Tréger

Mestá a obce reaguje na návrhy z dielne rezortu financií.


TASR 11 h
Moskovské Červené námestie.

Riziko platobnej neschopnosti Ruska sa prudko zvýšilo.


TASR 11 h

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  4. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  5. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  6. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  7. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  8. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 23 835
  2. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 7 731
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 6 607
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 529
  5. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 5 811
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 5 755
  7. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 886
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 2 937
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu