SME

Vláda sa zaoberala peniazmi na voľby, národnými aerolinkami aj loďami

Národný vodný dopravca medzi Šamorínom a Bratislavou by prežil len s pomocou dotácií.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Marcové prezidentské voľby by mali stáť viac ako 12,7 milióna eur. Z rozpočtu ministerstva vnútra na ne pôjde 11 266 873 eur, z rozpočtu Štatistického úradu (ŠÚ) 1 494 750 eur.

Vyplýva to z Návrhu organizačno-technického zabezpečenia volieb prezidenta v roku 2019, ktorý vláda schválila na stredajšom zasadnutí.

"Uvedená výška finančných prostriedkov zahŕňa aj výdavky spojené s konaním sa druhého kola volieb prezidenta SR, ak v prvom kole volieb nedôjde k jeho zvoleniu," informuje v materiáli ministerstvo vnútra.

SkryťVypnúť reklamu

Peniaze rezortu vnútra pôjdu najmä na odmeny členov a zapisovateľov volebných komisií, na tlač hlasovacích lístkov, metodických a informačných materiálov a volebných tlačív.

Okrem iného sú určené aj na zabezpečenie činnosti volebných komisií, vybavenie volebných miestností či na ochranu verejného poriadku v deň konania sa volieb. Z prostriedkov ŠÚ sa má zabezpečiť spracovanie výsledkov volieb.

Prezidentské voľby budú v sobotu 16. marca, prípadné druhé kolo bude 30. marca. Druhé kolo bude vtedy, ak v prvom kole volieb nezíska ani jeden z kandidátov nadpolovičnú väčšinu platných hlasov voličov. Postúpia doň dvaja najúspešnejší kandidáti z prvého kola.

Návrhy kandidátov bude možné doručovať do 31. januára 2019 do polnoci do Národnej rady.

Ako by mali vyzerať národné aerolinky

Prečítajte si tiež: Analýza: Národné aerolínie by mali fungovať bez zásahov štátu. A najlepšie ako akciovka Čítajte 

Národný letecký dopravca by mal v prípade zriadenia fungovať na trhovom princípe v plnom vlastníctve alebo s podielom štátu a mal by byť akciovou spoločnosťou.

SkryťVypnúť reklamu

Uvádza sa to v informácii o vytvorení podmienok na zriadenie národného leteckého dopravcu, ktorá prezentuje výsledky analýzy. Materiál, ktorý predložilo Ministerstvo dopravy a výstavby, vzala na vedomie vláda.

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) po stredajšom rokovaní vlády uviedol, že v prípade zriadenia národného leteckého dopravcu by išlo o dosť veľké náklady, ktoré by mal znášať aj štát.

Minister si podľa vlastných slov splnil povinnosť predložením tohto materiálu,

"Sú to dosť veľké finančné náklady, ktoré by mal znášať aj v prvom kole štát."

Minister Árpád Érsek

keďže to bolo aj v programovom vyhlásení vlády. Výsledky analýzy by sa teraz mali podľa Érseka naštudovať a rozanalyzovať na viacerých fórach a potom sa rozhodne, čo ďalej.

Otázka je podľa neho v súčasnosti postavená tak, či chceme, aby bol zriadený národný letecký dopravca.

"Sú to dosť veľké finančné náklady, ktoré by mal znášať aj v prvom kole štát, otázka návratnosti je potom ďalšie manažovanie tohto celého projektu," skonštatoval Érsek.

SkryťVypnúť reklamu

Úvahy o národnom leteckom dopravcovi sú podľa opozičnej SaS stratou času a mrhaním financiami. Prax totiž podľa strany ukázala, že podobný letecký dopravca už v minulosti skončil neúspešne.

Opozičná strana preto žiada vládu, aby zastavila akékoľvek ďalšie kroky v úvahách o zriadení národného leteckého dopravcu.

"Vypracovanie analýz za vyše 50 000 eur je ako vyhadzovanie peňazí von oknom.

"Vláda má nájsť milióny na zriadenie národného leteckého dopravcu v čase, keď sa rozpadá cestná a železničná infraštruktúra."

Poslanec SaS Miroslav Ivan

Ešte skôr, než sa akákoľvek analýza začala robiť, bolo jasné, že zriadenie národného leteckého dopravcu je odsúdené na neúspech," myslí si poslanec SaS Miroslav Ivan, podľa ktorého vláda v tomto prípade podlieha tlaku SNS.

Analýza podľa liberálov počíta s nákladmi štátu v hodnote desiatok miliónov eur na založenie prvých 15 mesiacov prevádzky.

SkryťVypnúť reklamu

Zdôraznili, že štát má navyše dodať tieto peniaze hneď, pretože neskôr by to bolo považované za neoprávnenú štátnu pomoc.

"Vláda má nájsť milióny na zriadenie národného leteckého dopravcu v čase, keď sa rozpadá cestná a železničná infraštruktúra, chýbajú peniaze na opravu železničných tratí a horiacich vagónov či v čase, keď 40 percent ciest prvej triedy je v nevyhovujúcom alebo havarijnom stave," podotkol Ivan.

Lode medzi Šamorínom a Bratislavou by prežili len z dotácií

Funkciou národného vodného dopravcu by mal byť poverený existujúci podnik. Splavná vodná cesta na Dunaji má byť zároveň využitá primárne na trase Šamorín - Bratislava. Vyplýva to z materiálu z dielne Ministerstva dopravy a výstavby, ktorý vzala na vedomie vláda.

SkryťVypnúť reklamu

Na základe materiálu je odporúčanou možnosťou zriadenia národného vodného dopravcu poverenie existujúceho podniku, a to napriek tomu, že je to spojené so záporným hospodárskym výsledkom a bol by odkázaný na dotácie z verejnej správy.

Verejná osobná vodná doprava by však podľa predkladacej správy mala zlepšiť

" Z uvedeného vyplývajú nepriaznivé odhadované podnikovo-hospodárske výsledky."

Úryvok z predkladacej správy rezortu dopravy

kvalitu a komfort cestujúcich primárne na úseku Šamorín - Bratislava, s navrhovanými zastávkami Šamorín, Hamuliakovo, Bratislava-Eurovea a Bratislava-Most SNP.

Odhadované príjmy by ani v prípade maximálneho využitia kapacít plavidiel nedosiahli podľa MDV úroveň nákladov. Výnosy by pritom v ťažko realizovateľnom variante mohli dosiahnuť 3,6 milióna eur ročne.

"Pravdepodobný výnos pritom bude len zlomkom tohto maximálneho potenciálneho výnosu. Z uvedeného vyplývajú nepriaznivé odhadované podnikovo-hospodárske výsledky," podotýka rezort dopravy v predkladacej správe.

SkryťVypnúť reklamu

Dopyt v oboch smeroch bol zároveň odhadnutý na 351 000 cestujúcich ročne pri vyššej cene cestovného 1,90 eura a 573 000 cestujúcich ročne pri nízkej cene cestovného v hodnote do jedného eura.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (20. 4. 2025)
USD 1.136
AUD 1.785
CZK 25.009
JPY 161.980
CAD 1.577
GBP 0.859
HUF 407.600
PLN 4.274
CHF 0.929
SEK 11.028

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 597
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 597
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 469
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 164
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 125
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 804
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 749
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 773
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 083
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 469
  3. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 19 912
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 871
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 554
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 186
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 737
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 6 895
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Americkému turizmu hrozia škody v miliardách dolárov.


TASR 5
Logo Volkswagenu.

Cieľom je vyhnúť sa vysokým americkým clám.


TASR 1
Plniaca linka jedlého oleja v Palme z konca 60. rokov.

Mali prvú automatickú linku na Slovensku.


Vizualizácia projektu Fizz Park.

Investor presvedčil úradníkov z magistrátu.


10
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 083
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 469
  3. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 19 912
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 871
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 554
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 186
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 737
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 6 895
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu