SOUL/DETROIT. Najväčšia juhokórejská automobilka Hyundai Motor vo štvrtok oznámila, že za štvrtý kvartál 2018 vykázala stratu, prvú po ôsmich rokoch.
Pod tento výsledok sa podpísal pokles predaja na kľúčovom trhu v Číne aj kurzové výkyvy, ktoré skresali príjmy automobilky zo zahraničia.
Piaty najväčší výrobca áut na svete, spolu s dcérskou spoločnosťou Kia Motors, zaznamenal za tri mesiace do konca decembra čistú stratu 129,8 miliardy wonov (101,25 milióna eur).
Prvá strata za osem rokov

Bola to prvá strata automobilky od roku 2011, keď zmenila svoju účtovnú metódu. Analytici pritom koncernu predpovedali zisk 784 miliárd KRW.
Prevádzkový zisk juhokórejskej automobilky klesol o 35 percent na 501 miliárd KRW a tržby vzrástli o päť percent na 25,67 bilióna KRW.
Automobilka pripísala tieto výsledky aj oslabeniu mien na rozvíjajúcich sa trhoch, a tiež investíciám a ďalším jednorazovým faktorom.
Za celý minulý rok sa čistý zisk automobilky znížil o 63,8 percenta na 1,6 bilióna KRW a prevádzkový zisk klesol o 47 percent na 2,4 bilióna KRW.
V Európe sa autá predávali, problémom je Čína
Spoločnosť predala vo štvrtom štvrťroku minulého roka 1,23 milióna automobilov po celom svete. To bolo o 0,6 percenta viac ako v rovnakom období roku 2017, a to najmä vďaka väčšiemu dopytu v Európe a na rozvíjajúcich sa trhoch, ako sú Brazília a Rusko.
Ale v Číne, na najväčšom automobilovom trhu na svete, zaznamenal juhokórejský koncern pokles odbytu, prvýkrát za viac ako 20 rokov. Dôvodom bol obchodný spor Pekingu s USA a tiež zrušenie vládnych stimulov na kúpu menších, úsporných áut.
Konkrétne, predaj Hyundai v Číne sa vo štvrtom kvartáli prepadol o 23 percent. Za celý rok 2018 predala automobilka na čínskom trhu 790 000 vozidiel. Nedosiahla tak svoj cieľ, ktorým bolo zvýšiť odbyt v Číne v minulom roku na 900 000 zo 785 000 áut v roku 2017.
Hyundai predpovedá, že obchodné podmienky zostanú zlé aj v tomto roku 2019 pre prebiehajúcu obchodnú vojnu medzi Washingtonom a Pekingom a spomalenie čínskej ekonomiky.
Americký Ford strácal tiež
Americká automobilka Ford Motor sa vo štvrtom štvrťroku 2018 tiež prepadla do straty. Odôvodnila to mimoriadnymi nákladmi a slabším odbytom v Číne a Európe.
Ford po zatvorení burzy v stredu oznámil, že za tri mesiace do konca decembra 2018 vykázal čistú stratu 116 miliónov USD (102,5 milióna eur), čo predstavuje tri centy na akciu. V posledných troch mesiacoch roka 2017 pritom dosiahol zisk 2,52 miliardy USD alebo 63 centov na akciu.
Upravený zisk pred úrokmi a zdanením mal Ford na úrovni 1,5 miliardy USD a jeho tržby mierne vzrástli o jedno percento na 41,8 miliardy USD z predvlaňajších 41,3 miliardy USD.
Ford tiež uviedol, že jeho závody mimo Severnej Ameriky vygenerovali vo štvrtom štvrťroku prevádzkovú stratu 828 miliónov USD. Z toho v Európe vykázal prevádzkovú stratu 199 miliónov USD, v Ázii mal stratu 381 miliónov USD a aj prevádzky v Južnej Amerike, na Blízkom východe a Afrike zaznamenali stratu.
Okrem toho príjmy Fordu znížili náklady na dôchodky a obchodné spory Spojených štátov s partnermi v Číne a Európe, ktoré prispeli aj k zdraženiu materiálov použitých v automobilovej výrobe.