BRATISLAVA. Minister dopravy Arpád Érsek požiadal spoločnosť RegioJet, aby na frekventovanej železničnej trati Bratislava - Komárno v rannej špičke zabezpečila poschodové vozne.
Dvojposchodové vlaky by mali začať jazdiť na trati v najbližších týždňoch. Ministerstvo dopravy a výstavby v utorok informovalo, že je pripravené byť nápomocné a urýchliť proces schválenia licencie týchto vlakov.
Hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj uviedol, že spoločnosť rokuje s ministerstvom o zvýšení kapacít na trati Bratislava - Komárno a diskutuje sa o viacerých variantoch.
Jedným z nich je nasadenie dvojpodlažných vozidiel. Možným riešením by pritom mohol byť aj prenájom súprav Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).
Celkovo by rezort dopravy mal mať od spoločnosti sedem až osem variantov posilnenia kapacít na trase Bratislava - Komárno a späť.
Potrebujú zvýšiť kapacitu
Nedostatočná kapacita vlakov na uvedenej trati komplikuje cestujúcim každodenné dochádzanie do hlavného mesta.
Na tejto trati RegioJet prepravil v minulom roku takmer 3,8 milióna cestujúcich, čo je medziročne približne o milión viac. Táto trať je podľa dopravcu najvyťaženejšou jednokoľajnou železničnou traťou na Slovensku.

Minister dopravy a výstavby preto nedávno požiadal RegioJet, aby na trať v rannej špičke nasadila poschodové vozne. To zabezpečí, že sa kapacita na sedenie zvýši o desiatky nových miest.
"Situáciu na tejto trati intenzívne riešime aj vzhľadom na zhoršujúcu sa dopravnú situáciu v Bratislave, ktorej musíme čeliť. Vyzval som súkromného dopravcu, aby na trati zabezpečil poschodové vozne. Iba tak vieme zásadným spôsobom zvýšiť kapacitu a môžeme odviezť viac cestujúcich ako doteraz," povedal Érsek.
"Sme pripravení urýchliť proces nevyhnutného schválenia týchto vozňov na Dopravnom úrade, aby mohli jazdiť čo najskôr," dodal minister.
Na trhu sú dostupné poschodové vozne nemeckej výroby s kapacitou 120 miest na sedenie, čo je o 32 viac ako v inom bežnom vozni. Len pri trojvozňovej súprave by sa tak zvýšil počet sedadiel o 96 miest.
"Ministerstvo dopravy zároveň očakáva od spoločnosti RegioJet, ktorá dopravu na trati Bratislava - Komárno prevádzkuje, aj podrobnosti k radeniu týchto vlakov v rannej špičke a v neposlednom rade cenovú ponuku. Za posledných päť rokov sa počet cestujúcich na trati Bratislava - Komárno takmer zdvojnásobil," uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.
Jednokoľajovú trať
Situáciu na trati zároveň komplikuje to, že ide o jednokoľajovú trať a pridanie ďalšieho ranného posilového vlaku z dôvodu ich hustého vedenia v súčasnosti nie je možné.
"Ministerstvo dopravy pracuje na ďalších, finančne aj časovo rýchlo vykonateľných opatreniach, ktoré by zlepšili priepustnosť na trati a znamenali tak viac odvezených ľudí," poznamenala Ducká.
Vlaky na trati Bratislava – Komárno vlani využilo 3,7 milióna cestujúcich, teda o jeden milión viac ako v roku 2017.
Železnice Slovenskej republiky ako správca infraštruktúry v súčasnosti pripravujú zadanie pre štúdiu realizovateľnosti na zdvojkoľajnenie a elektrifikáciu trate Bratislava - Komárno. Výsledky štúdie v závislosti od obstarávania a výberu dodávateľa by mali byť známe predbežne v roku 2020.
Rozvojové zámery pre uvedenú trať železnice pripravili ešte v roku 2012.