SME
Piatok, 20. máj, 2022 | Meniny má Bernard

SaS kritizuje vládne plány na stratového národného lodného dopravcu

Lode by premávali medzi Šamorínom a Bratislavou.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Strana Sloboda a Solidarita (SaS) vyzýva vládu, aby sa venovala skutočným problémom lodnej dopravy.

Ako v utorok upozornila, podobne ako pri národnom leteckom dopravcovi, aj zriadenie národného lodného dopravcu, ktorý by premával na Dunaji medzi Šamorínom a Bratislavou, bude čistá strata.

Poslanec NR a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan povedal, že za normálnych okolností by každá rozumná vláda od takýchto projektov odstúpila.
"To však neplatí o vláde Petra Pellegriniho, ktorú z úzadia riadi Andrej Danko, z ktorého sa postupne stáva nový tieňový a národný minister dopravy vo vlastnej vláde. Príznačné je, že projekt národného lodného dopravcu neposúdil Útvar hodnoty za peniaze na ministerstve financií," uviedol Ivan.

SkryťVypnúť reklamu

Eurofondový paradox

Z celkového procesu bola podľa poslanca vylúčená aj bratislavská župa, pritom sa jej téma mimoriadne týka. Ak by totiž časť pasažierov prevážali lode, o to menej ich prevezú autobusy.

Nastal by tak podľa strany SaS dôvod na zvýšenie dotácie za výkony vo verejnom záujme pre prímestskú autobusovú dopravu, ktorú majú na starosti kraje.

"Založením národného lodného dopravcu by popri autobusoch a vlakoch vznikol tretí dopravný subjekt, ktorý je závislý na dotáciách. Lenže, ako vidno na národnom leteckom dopravcovi, zjavná ekonomická nevýhodnosť nie je pre vládu Smeru-SD, SNS a Mosta-Híd prekážkou," poznamenal Ivan.

"Jediné, čo im stojí v ceste pri presadzovaní zlých ekonomických nápadov, je čas. Založenie a vybudovanie podniku je našťastie oveľa náročnejšie ako prijatie zlého zákona v parlamente," dodal Ivan.

SkryťVypnúť reklamu

Paradoxom na celej veci je podľa SaS absolútne nedostatočné využitie eurofondov v tejto oblasti.

Ako strana pripomenula, vláda si vymohla od Bruselu v súčasnom programovom období 112 miliónov eur na rozvoj vodnej dopravy, ale do konca minulého roka minula len 25 tisíc eur, čo je zhruba 0,02 percenta.

Namiesto toho, aby sa podľa strany SaS vláda venovala ekonomickej konsolidácii štátnej spoločnosti Verejné prístavy a jej majetkovým vzťahom so spoločnosťou Slovenská plavba a prístavy, "míňa energiu na zjavne neperspektívne projekty".

Projekt odkázaný na dotácie

Vláda vzala 23. januára na vedomie informáciu Ministerstva dopravy a výstavby o príprave podmienok pre zriadenie národného dopravcu vo vnútrozemskej vodnej doprave v podmienkach.

SkryťVypnúť reklamu

Rezort dopravy by mal na základe štúdie začať prípravu legislatívneho návrhu na zavedenie služby vo verejnom záujme pre osobnú lodnú vodnú dopravu.

Jej prevádzkou na Dunaji by mala byť poverená spoločnosť primárne na trase Šamorín - Bratislava.

Odporúča sa realizovať variant počítajúci s poverením existujúceho podniku zabezpečením tejto funkcie s nákupom výkonov vo verejnom záujme, aj keď je spojený so záporným hospodárskym výsledkom a odkázaný na verejné dotácie.

Odhad nákladov je zhruba 4,8 milióna eur ročne pri pohone plavidiel na motorovú naftu, v prípade dieselelektrického pohonu 3,6 milióna eur.

Predpokladaná strata by bola 4 milióny eur ročne pri vyššej hladine nákladov, resp. 2,9 milióna eur pri nižších nákladoch.

Ďalšími variantmi sú nezriaďovanie národného dopravcu žiadnou formou a zriadenie národného dopravcu založením nového podniku.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (20. 5. 2022)
USD 1.053
AUD 1.504
CZK 24.700
JPY 134.460
CAD 1.349
GBP 0.847
HUF 385.830
PLN 4.642
CHF 1.027
SEK 10.510

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  2. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  3. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  4. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  5. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  6. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  7. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  8. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  2. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  3. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  4. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  5. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  6. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  7. Aké typy cukrovky poznáme?
  8. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  1. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 342
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 6 086
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 980
  4. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 407
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 273
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 242
  7. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 146
  8. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka! 995

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  6. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  7. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  8. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 19 790
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 10 533
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 467
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 752
  5. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 4 205
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 088
  7. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 3 707
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 120
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dušan Kováčik

Kováčik sa odvolal proti 14 rokom väzenia.


10 h
Ilustračné foto

Hrozí mu najprudší ekonomický pokles od rozpadu ZSSR.


13 h
Peter Tkačenko

Jeho pasivita je hrubým porušovaním pracovnej disciplíny.


14 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Bizarný škandál ukazuje, ako funguje slovenský papalášizmus.


a 2 ďalší 21m

Neprehliadnite tiež

Moskovské Červené námestie.

Hrozí mu najprudší ekonomický pokles od rozpadu ZSSR.


13 h
Minister financií Igor Matovič po schválení viacerých jeho opatrení na vláde.

Odborníci kritizujú schvaľovanie aj obsah protiinflačného balíka.


13 h

Miera nezamestnanosti išla nadol vo všetkých krajoch na Slovensku.


SITA 17 h
Ilustračná fotografia.

Faktúra bola zaplatená v utorok.


21 h

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  6. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  7. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  8. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 19 790
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 10 533
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 467
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 752
  5. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 4 205
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 088
  7. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 3 707
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 120
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťZatvoriť reklamu