BRATISLAVA. Menej zahraničných a viac slovenských výrobkov bude musieť byť na stránkach reklamných letákov, ktoré pripravujú obchodné reťazce.
Môže za to zákon o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami, ktorý novelizovalo ministerstvo pôdohospodárstva pod vedením Gabriely Matečnej (SNS) a ktorý tento týždeň schválil parlament.
Vo všetkých reklamných letákoch či katalógoch budú musieť tvoriť zo všetkých potravín a poľnohospodárskych výrobkov tie slovenské aspoň polovicu.
Pôvodné znenie zákona s takýmto zásahom do letákov nepočítalo. Opatrenie predložila poslankyňa z SNS Eva Antošová.
Nie je to bežné
Analytik trhu Ľubomír Drahovský vraví, že takéto obmedzenie minimálne v okolitých krajinách či v Nemecku nie je. Bežné to podľa neho nie je v žiadnej vyspelej európskej krajine.

„Považujem to za opatrenie, ktoré hraničí s populizmom,“ hovorí. Namiesto toho, aby štát napríklad viac podporoval prvovýrobcov či slovenských producentov napríklad v podobe dotácií, tlačí na to, aby ľudia nakupovali viac slovenských výrobkov.
Čo si o novom pravidle myslia reťazce? Denník SME oslovil najväčšie siete ako Tesco, Kaufland, Billa či Lidl, ktorý si zakladá napríklad na tematických týždňoch, počas ktorých prináša na pulty výrobky typické pre rôzne krajiny ako USA, Taliansko či Francúzsko.