BRATISLAVA. Spoločnosť RegioJet od pondelka 18. februára postupne v dvoch fázach zvýši kapacitu vlakov na železničnej trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno.
Ministerstvo dopravy a výstavby sa na tom dohodlo so súkromným dopravcom s tým, že v najvyťaženejších vlakoch v rannej špičke sa zvýši počet miest na sedenie o 100 až 150. Zámerom je nasadenie aj poschodových vlakov.
Umožní to najprv nasadenie do zrýchleného vlaku REX1770 súpravy z rýchlikových vozňov a navýšenie aj kapacity ďalších osobných vlakov v špičke.
Poschodové vlaky budú nasadzované priebežne neskôr, predbežne v máji, resp. v júni, po uzavretí zmluvy o ich odkúpení od nemeckých železníc a získaní technickej licencie na prevádzku vozňov na Slovensku.
O sto miest

"V prvej fáze majú posilniť tri ranné vlaky o sto miest každý. Príde nová súprava, ktorú používali do Prahy. V druhom kole musia doviesť poschodové vlaky z Nemecka a tie by mali prísť v máji," povedal v utorok minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most-Híd) po príchode vlakom do Bratislavy.
"To by potom vyriešilo skapacitnenie o tristo miest v troch ranných spojoch," uviedol minister. Nové vlaky s vyššou kapacitou nahradia súčasné vlaky v najfrekventovanejšom čase.
Jediné riešenie pre jednokoľajku
"Už sa nezmestí viac vlakov na trať, ale tie súčasné potom pripoja k ďalším a tie posilnia. Toto je jediné riešenie, ktoré na jednokoľajke vieme v tomto momente urobiť," dodal Érsek.
"RegioJet sa snažil prísť s riešením, ktoré umožní čo najrýchlejšie navýšiť kapacity spojov v špičke. Trať Bratislava - Komárno predstavuje z hľadiska nárastu počtu cestujúcich európsky unikát a prevádzka na tejto trati je hustotou spojenia - cez výrazné kapacitné limity - už teraz obdobná, ako na mestských železniciach typu S-Bahn v Nemecku či Rakúsku," uviedol hovorca RegioJet-u Aleš Ondrůj.
Za posledných päť rokov sa počet cestujúcich na trati Bratislava - Komárno takmer zdvojnásobil a v porovnaní s predchádzajúcim rokom narástol iba v roku 2018 počet cestujúcich o milión.
Situáciu na trati však komplikuje fakt, že ide o jednokoľajnú trať, kde treba zabezpečiť priepustnosť všetkých už existujúcich vlakových súprav.
Konkrétne opatrenia
Vlak Os 4308 Dunajská Streda 6:15 - Bratislava Hl. st. 7:20 je v súčasnosti zložený z troch unifikovaných jednotiek s kapacitou 480 miest na sedenie. V prvej fáze posilnenia kapacity bude nasadený vlak so štyrmi motorovými súpravami s 576 miestami a v druhej fáze s piatimi poschodovými vozňami so 600 miestami.
Spojenie REX 1770 Komárno 5:49 - Dunajská Streda 6:49/6:50 - Bratislava Hl. st. 7:43 má teraz dve motorové súpravy s 288 miestami. V prvej fáze zvýšenia kapacity bude jazdiť vlak s piatimi vozňami so 400 miestami a neskôr s piatimi dvojpodlažnými vozňami so 600 miestami.
Vlak REX 1772 Komárno 6:43 - Dunajská Streda 7:41/7:50 - Bratislava Hl. st. teraz pozostáva z jednej motorovej súpravy so 144 miestami. Potom bude nasadená jedna unifikovaná jednotka so 160 miestami a neskôr dve unifikované jednotky s 320 miestami na sedenie.