SME

Spory populistov by mohli zastaviť trať pre rýchlovlaky cez Alpy

Nová trať Turín - Lyon má nahradiť trať s tunelom z roku 1871.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR/AP)

RÍM. Strategický projekt Európskej únie (EÚ) na vybudovanie trate a tunela pre rýchlovlaky cez Alpy, ktoré skrátia cestovanie medzi Francúzskom a Talianskom, by mohli zastaviť spory talianskych populistov.

Kým na francúzskej strane stroje pokračujú v hĺbení tunela cez skalný masív, na talianskej strane je ticho.

Taliansku časť staveniska, ktorá je dlhodobo cieľom protestných sabotáží, úrady síce strážia, ale práce sa obmedzujú len na údržbu.

Projekt totiž vyvolal rozkoly v talianskej vládnej koalícii. Ide pritom o jeden z najväčších európskych projektov v oblasti infraštruktúry.

SkryťVypnúť reklamu

Budú pokračovať?

Prežitie talianskej populistickej vlády by tak mohlo závisieť od toho, či Taliansko bude pokračovať vo výstavbe rýchlostnej železnice medzi Turínom a francúzskym Lyonom, ktorú zastavilo vlani v lete. Jedna zo strán vládnej koalície je totiž proti tomuto projektu, zatiaľ čo druhá je za.

Konkrétne, koaličné euroskeptické Hnutie piatich hviezd sa postavilo proti veľkému infraštruktúrnemu projektu, zatiaľ čo protiimigračná Liga Severu ho podporuje. Hrozí tak, že Francúzsko by mohlo dokončiť tunel nikam. Neistotu ešte prehlbuje rastúce napätie vo vzťahu s Európskou úniou, ktorá platí 40 % z nákladov na projekt za 8,6 miliardy eur.

Vysokorýchlostná železnica TAV medzi Francúzskom a Talianskom je pritom kľúčovou súčasťou projektu EÚ spájajúceho južné Španielsko s východnou Európou. Tunel na tejto trati je jedným zo šiestich tunelov cez Alpy.

SkryťVypnúť reklamu

Nová trať Turín - Lyon má nahradiť trať s tunelom z roku 1871, ktorý je už zastaraný z hľadiska technológie a bezpečnosti. Vlaky tam musia spomaliť rýchlosť na zhruba 60 kilometrov za hodinu, v dôsledku čoho trvá cesta z Milána do Paríža sedem hodín. Po dokončení tunela pre rýchlovlaky sa má cesta krátiť na 4,5 hodiny.

Komisár talianskej vlády pre novú trať Turín - Lyon označil argumenty vládnej koalície za "bizarné".

"Ministri Hnutia piatich hviezd odmietli navštíviť stavenisko jednoducho preto, aby mohli popierať, že existuje," povedal Paolo Foietta. Jadrom problému je, že identita protisystémového Hnutia piatich hviezd je zviazaná s kampaňou No-TAV, proti projektu. A dôveryhodnosťou hnutia už otriaslo schválenie niekoľkých ďalších veľkých projektov v oblasti infraštruktúry, s ktorými predtým nesúhlasilo.

SkryťVypnúť reklamu

No-TAV

Zakladateľ hnutia, komik Beppe Grillo, sa v roku 2010 pripojil k protestom No-TAV. A keď sa hnutie prvýkrát prebojovalo do parlamentu v roku 2013, noví zákonodarcovia vykonali púť do Val di Susa na hraniciach s Francúzskom, ktoré je "rodiskom" odporu voči TAV.

"Ak zradia v tejto bitke, zradia sami seba," povedal Mario Cavagna, 73-ročný inžinier a aktivista. Taliansko tak riskuje, že príde o 813 miliónov eur z finančných prostriedkov EÚ, ak nezačne do konca roka 2019 s výstavbou ďalšej fázy projektu, povedal komisár Foietta. A ako EÚ, tak aj Francúzsko by mohlo od Talianska žiadať náhradu škody, ak projekt úplne zablokuje, dodal. Foietta, ktorému v piatok (15. 2.) vypršal päťročný mandát, očakáva, že jeho post zostane neobsadený.

SkryťVypnúť reklamu

Eurokomisárka pre dopravu Violeta Bulcová zdôraznila, že TAV je dôležitý projekt nielen pre Taliansko a Francúzsko, ale aj pre Európu ako celok. Únia potrebuje mať o ňom do začiatku leta jasno, pretože ak sa TAV nepohne dopredu, peniaze sa presmerujú na iné projekty.

Hnutie trvá na tom, že náklady na projekt prevažujú nad jeho prínosmi. Jeho analýzu však odborníci podrobili tvrdej kritike pre metodiku. Zahŕňala napríklad aj údaje, ako je výpadok príjmov zo spotrebnej dane z palív, keď cestovanie autami nahradí železnica.

Žiadny plán B

Európska únia oficiálne nemá žiadny plán B. Ale ak nebude trať Turín - Lyon vybudovaná, alternatívou by mohla byť nová trať pozdĺž nemecko-švajčiarskej hranice.

Taliansko a jeho exportéri by tak boli odrezaní od rýchlostnej železnice, upozornil Foietta. "Tento projekt je viazaný na revolúciu v systéme dopravy, ktorá predpokladá presun komerčnej dopravy na železnice, zníženie cestnej premávky a emisií uhlíka, ako aj nákladov na dopravu, dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Matteo Salvini, líder druhej koaličnej strany Liga Severu a taliansky minister vnútra, má podporu severotalianskych podnikateľov, ktorí chcú TAV. To ho stavia proti koaličnému partnerovi.

Napätie na politickej scéne v krajine tak stúpa pred májovými voľbami do Európskeho parlamentu, v ktorých sa obe strany budú pretekať o to, kto získa viac mandátov na preváženie mocenskej rovnováhy v rámci koalície.

Vlaky

Súvisiace témy: Taliansko, Francúzsko
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (30. 4. 2025)
USD 1.137
AUD 1.775
CZK 24.922
JPY 162.280
CAD 1.575
GBP 0.850
HUF 404.040
PLN 4.271
CHF 0.939
SEK 10.962

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 465
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 115
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 697
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 682
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 019
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 196
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 742
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 554
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 374
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 600
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 007
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 667
  5. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 8 465
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 527
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 852
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 645
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 374
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 600
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 007
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 667
  5. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 8 465
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 527
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 852
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 645
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu