BRATISLAVA. Rezort dopravy budúci týždeň predloží na rokovanie vlády materiál o riešení pre úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala.
Riešenie situácie na tomto úseku stavby odobrila aj Európska únia (EÚ).
Uviedol to v stredu pred rokovaním vlády minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) s tým, že k podrobnostiam sa zatiaľ vyjadrovať nemôže.
V hre je aj vypovedanie zmluvy
Jednou z možností je vypovedanie zmluvy so súčasným zhotoviteľom a výber nového zhotoviteľa na dokončenie stavby.
Vo štvrtok 28. februára vyprší termín na rozhodnutie o tom, či stavbu môže dokončiť súčasný taliansko-slovenský zhotoviteľ (Salini Impregilo a Dúha), alebo Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vypovie zmluvu a začne hľadať nového zhotoviteľa.
"Čakám na výsledok a budem vás informovať, lebo dávam na budúci týždeň na vládu materiál, ktorý musí vláda odsúhlasiť. V materiáli bude napísané, ako ďalej pôjdeme. Zatiaľ sa vyjadrovať viac nemôžem," povedal Érsek.
EÚ posvätila Ersékovu metódu
Minulý týždeň podľa ministra v tejto súvislosti rokovali v Európskej komisii. "Z Európskej komisie máme pozitívne správy. Európska únia nám posvätila metódu, ktorou ideme," dodal Érsek.
Premiér Peter Pellegrini povedal, že minister dopravy má jeho plnú podporu, aby vykonal všetky potrebné kroky, ktoré budú garantovať, že spomínaná stavba D1 bude niekedy dokončená.
"Mojou prioritou je dokončiť to čo najskôr. Nerád by som predbiehal, lebo práve teraz prebiehajú niektoré rokovania v pozadí. Je to otázka niekoľkých dní a budeme sa môcť jasne vyjadriť, ako ďalej, budúci týždeň," poznamenal Pellegrini.
Národná diaľničná spoločnosť v spolupráci s ministerstvom dopravy a výstavby pripravuje viacero alternatív riešenia vzniknutej situácie na stavbe s cieľom minimalizovať finančné straty spoločnosti, minimalizovať predĺženie lehoty výstavby, ako aj zabezpečiť úhradu za vykonané práce podzhotoviteľom.
"Do rozhodnutia o konečnej verzii nie je možné zverejňovať detaily. Verejnosť budeme informovať o riešení dostavby tohto úseku po definitívnom prijatí rozhodnutia," uviedlo ministerstvo dopravy pre agentúru SITA.
NDS sa k otázkam doteraz nevyjadrila.
Mal byť do konca roka
Úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala v dĺžke 13,5 kilometra (z toho tunel Višňové 7,5 km) mal byť podľa zmluvy o dielo z júna 2014 vybudovaný do konca roka 2019.
Práce však oproti plánu už teraz meškajú približne rok. Zmluvná cena výstavby predstavuje 409,8 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (491,76 milióna eur vrátane DPH).
Štát zvažuje aj možnosť vypovedania zmluvy so zhotoviteľom problematického úseku diaľnice D1. Dôvodom je výrazné meškanie stavebných prác a riziko, že taliansko-slovenské združenie nedokáže stavbu dokončiť.
Rozhodnutie o tom, či na stavbe diaľnice pri Žiline bude pokračovať súčasný zhotoviteľ, alebo po vypovedaní zmluvy ju dokončí nanovo vybraný zhotoviteľ, malo padnúť do konca februára.
„Hľadáme spôsob, aby bol tento diaľničný úsek dokončený do roku 2023,“ povedal nedávno Érsek na stretnutí s médiami.
„Chcel by som, aby sa dokončil aj skôr, robíme pre to všetky kroky. Potvrdzuje sa, že tento zhotoviteľ to nevie dokončiť,“ povedal nedávno minister Érsek.
Aby štát neprišiel o finančné prostriedky Európskej únie na túto diaľničnú stavbu, musí byť dokončená najneskôr do konca roku 2023, dokedy je možné využiť európske zdroje zo súčasného programového obdobia 2014 – 2020.
Na stredajšom rokovaní vlády sa rozhodovalo o
- Podpora bezobalových obchodov, budovanie siete fontán s pitnou vodou alebo zákaz používania jednorazových plastov na verejných podujatiach a v trvalých prevádzkach, to sú príklady opatrení z Programu predchádzania vzniku odpadu Slovenskej republiky na roky 2019 - 2025, ktorý v stredu schválila vláda. Vypracovalo ho Ministerstvo životného prostredia (MŽP), ktoré je zároveň zodpovedné za väčšinu opatrení.
- Vláda v stredu schválila návrh ročných priorít okresov Bardejov, Gelnica, Kežmarok, Medzilaborce, Revúca, Rožňava, Sobrance, Svidník a Trebišov na rok 2019. Vďaka týmto prioritám má v deviatich okresoch vzniknúť 93 pracovných miest priamo a ďalších 132 pracovných miest nepriamo. Celkové náklady na realizáciu projektov majú dosiahnuť 4,68 milióna eur.
- Vláda v stredu na svojom rokovaní schválila novelu zákona o úprave vlastníckych vzťahov k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku. Novelou zákona sa má zmeniť znenie upravujúce ukončenie nájmu lesných pozemkov zo zákona a postup povinných a oprávnených osôb v tomto procese. Súčasťou legislatívneho návrhu je aj návrh vykonávacieho predpisu, ktorý umožní jednoducho a exaktne určiť výšku nájomného k lesnému pozemku. Novela zákona by mala byť účinná od 1. júla tohto roka.
- Harmonizovať vnútroštátne právo s právom Európskej únie (EÚ) v oblasti vnútrozemskej prepravy nebezpečného tovaru je cieľom návrhu zákona o cestnej doprave. Táto právna úprava by mala zároveň umožniť aj objednávanie výkonov vo verejnom záujme za vodnú dopravu. Materiál z dielne Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) na stredajšom rokovaní schválila vláda.