BRATISLAVA. Parlamentom prijímané zákony týkajúce sa obchodných vzťahov, cien a marží v maloobchode sa podnikateľom nepáčia.
Ide predovšetkým o nedávno schválený a prezidentom vrátený zákon o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami a tiež o novelu zákona o cenách schválenú v parlamente zatiaľ v prvom čítaní.
Vyplýva to z prieskumu Podnikateľskej aliancie Slovenska (PAS) a inštitútu INEKO, ktorého sa v polovici februára zúčastnilo 133 podnikateľov z celého Slovenska.
Proti regulácii cien
Z výsledkov prieskumu vyplýva, že podľa väčšiny podnikateľov nedochádza k takému zneužívaniu sily v obchode s potravinami, ktoré by oprávňovalo štát k regulovaniu cien a marží.

Za tento názor sa vyjadrilo spolu 63 percent hlasujúcich, tretina si myslí, že sa tak deje.
Zároveň si 84 percent podnikateľov myslí, že predkladatelia uvedených zákonných úprav dostatočne nezdôvodnili potrebu navrhnutých zásahov do podnikateľského prostredia.
"Ak vláda aj parlament schvaľujú zásadné regulácie bez analýzy problému a možných dopadov, rastie riziko prijímania opatrení, ktoré len krivia trh a neprinášajú žiadny úžitok pre spoločnosť," povedal riaditeľ INEKO a člen Rady PAS Peter Goliaš.
Drvivá väčšina odmieta kontrolu od Matečnej
S názorom, aby obchodné vzťahy, ceny a marže subjektov v maloobchode kontrolovalo ministerstvo pôdohospodárstva namiesto Protimonopolného úradu, resp. iného nezávislého úradu, nesúhlasí až 85 percent opýtaných subjektov.
Podľa 81 percent podnikateľov tiež nie je správne, aby zákon okrem presnej definície zakázaného konania umožnil potrestať aj iné obchodné podmienky, ktoré bude môcť kedykoľvek v budúcnosti ministerstvo pôdohospodárstva označiť ako neprimerané.
Z pohľadu podnikateľov sa uvedenou "generálnou klauzulou" znižuje právna istota pri posudzovaní neprimeraných podmienok.
Letáky podľa štátu
Až 92 percent podnikateľov si tiež podľa prieskumu myslí, že je nesprávne, ak ministerstvo pôdohospodárstva určuje obchodníkom, koho a v akom rozsahu majú propagovať vo svojich letákoch a iných formách marketingu.
Schválený zákon zaviedol požiadavku, aby v marketingových materiáloch a letákoch na potravinový tovar muselo byť minimálne 50 percent slovenských potravín.