BRATISLAVA. Kým veľké zahraničné reťazce štát núti platiť takzvanú Dankovu daň, ministerstvo pôdohospodárstva vo veľkom rozdáva milióny z eurofondov slovenským podnikateľom, ktorí chcú otvárať vlastné obchody.

Výzvu na vznik "krátkych dodávateľských reťazcov" vyhlásila štátna Pôdohospodárska platobná agentúra (PPA) ešte v roku 2015, prvé peniaze začala rozdeľovať o rok neskôr.
Za viac ako dva roky rozdala vyše 28 miliónov eur. Väčšina projektov, ktoré agentúra schválila, sa zamerala na modernizáciu výroby a otvorenie dvoch či troch predajní.
Najväčší projekt si naplánovala skupina firiem okolo Agrotrade Group, ktorá sľúbila vybudovať desiatky kamenných aj kontajnerových obchodov.
Prípad, keď novovzniknutý reťazec dostal peniaze na rozbeh, je na Slovensku skôr ojedinelý.
Skupina okolo Agrotrade Group získala na nový reťazec Farmfoods koncom roka 2017 dotáciu vo výške viac ako 7,3 milióna eur. Je to zároveň najvyšší príspevok, ktorý v tejto výzve štátna agentúra schválila.
V druhej výzve, ktorú práve vyhodnocuje, má PPA rozdeliť ďalších 50 miliónov eur.