BRATISLAVA. Motoristi mali cezeň jazdiť už niekoľko rokov. Nakoniec nebudú ani v termíne, ktorý bol dohodnutý ako konečný. Výstavba 7,5-kilometrového tunela Višňové na severe Slovenska, cez ktorý majú vodiči obchádzať cestu pod Strečnom, sa úplne zastavila.
Štát sa totiž s aktuálnym staviteľom dohodol na rozviazaní zmluvy. Išlo o konzorcium talianskej firmy Salini Impregilo a spoločnosti Dúha prešovského podnikateľa Miroslava Remetu.
Teraz musí Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pohľadať nového staviteľa v novom výberovom konaní.
Aktuálne NDS predpokladá, že kritický úsek diaľnice D1 bude hotový do konca roka 2023. Ani tento termín však podľa analytikov, s ktorými hovoril denník SME, nemusí byť reálny.

"Rok 2023 určite nie je reálny. Nevieme totiž, čo bude nový staviteľ ochotný prevziať," hovorí Rastislav Cenký z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.
Rok 2023 je dôležitý. Do toho času môže Slovensko na výstavbu tunela s priľahlou diaľnicou použiť eurofondy. Ak to nestihne, úsek za stovky miliónov eur bude musieť zaplatiť z vlastného rozpočtu.
Rozviazanie kontraktu na stavbe diaľnice sa stalo vôbec po prvý raz v histórii Slovenska.
V minulosti štát zrušil zmluvu na stavbu menšieho obchvatu Prešova. Vtedy išlo o zákazku za 32 miliónov eur, zo stavby odišla firma Hant. Zákazku potom dostal Doprastav.
Spor o peniaze
Keď štát polovici roka 2014 podpísal zmluvu so stavbármi a vtedajší minister dopravy Ján Počiatek zo Smeru poklepkával základný kameň stavby, Počiatek hovoril o rozťatí gordického uzla.