SME

Menia myslenie mladých. Ich príručky chce viac škôl, než čakali

Denník N prináša na školy materiály, ktoré chýbajú. Jeden z príkladov zodpovedného podnikania, za ktoré môžete hlasovať v cene verejnosti.

Anketa:
Hlasovanie o Cene verejnosti Via Bona Slovakia 2018 (del-sec:35)
Anketa bola ukončená

Viaceré prieskumy medzi mladými ľuďmi potvrdzujú ich náchylnosť k dezinformáciám či konšpiračným teóriám. Slovenská akadémia vied už v decembri 2017 zistila, že takmer polovica z mladých neverí tradičným médiám a až 60 percent priznalo, že radi sledujú alternatívne médiá.

Denník N proti podobným trendom bojuje špeciálnymi príručkami pre školy, v ktorých sa venuje rôznym aktuálnym spoločenským témam. Podobné vzdelávacie materiály totiž v slovenskom školskom systéme chýbajú.

Myšlienka vznikla pred vyše dvomi rokmi, keď pripravovali špeciálny N magazín o dezinformáciách na Facebooku. Napadlo ich, že by ho mohli dostať aj na školy. Zorganizovali preto crowdfundingovú kampaň cez Startlab. Zapojilo sa do nej viac než 1200 darcov, ktorí poskytli cez 30 000 eur. Nakoniec vydali magazíny pre 50 000 študentov na viac ako 500 školách.

SkryťVypnúť reklamu

„Táto odozva darcov nás šokovala, podobne ako následný záujem učiteľov,“ hovorí riaditeľ vydavateľstva N Press Lukáš Fila. Tí sa do projektu prihlasovali cez online formulár, v ktorom museli okrem mena a kontaktov aj vysvetliť, ako budú s príručkami pracovať.

Denník N doteraz vydal štyri príručky pre študentov základných a stredných škôl. So svojím projektom sa uchádza o cenu Via Bona, ktorú každoročne udeľuje Nadácia Pontis zodpovedným a férovým spoločnostiam, v kategórii Férový hráč na trhu.

Prvý úspech ich nakopol

Po vydaní prvej príručky o dezinformáciách začali v Denníku N rozmýšľať, ako tento potenciál využiť. Zorganizovali anketu, kde sa učiteľov pýtali, aké ďalšie témy by mohli spracovať. Celkom jednoznačne im vyšlo kritické myslenie. Tým sa však projekt neskončil a vydavateľstvo pripravilo ďalšie publikácie o fungovaní médií a prvej ČSR. Všetky sú dostupné zadarmo na stránke denníka.

SkryťVypnúť reklamu

Príručka o sociálnych médiách neskôr vyšla aj ako kniha.

„Kolegovia absolvovali desiatky prezentácií a diskusií na školách, niektorí prednášali aj skupinám učiteľov,“ opisuje Fila.

Načítavam video...

Projekt sa zatiaľ nekončí. Denník N v prvej polovici marca vydal príručku o Slovenskom štáte, ale plánujú aj ďalšie na témy Prečo ostať žiť na Slovensku, Mýty o EÚ, Druhá svetová vojna a November 1989. Fila vysvetľuje, že pri výbere tém sa nesústredia len na výročia, ale aj na aktuálne dianie a potreby.

„V projekte budeme pokračovať, kým bude pretrvávať záujem na školách a podpora zo strany verejnosti, donorov a sponzorov,“ dodal.

Vďaka pôsobeniu českého Deníku N navyše existuje možnosť zopakovať projekt aj v Česku.

Spolupráca s učiteľmi

Autormi príručiek sú redaktori Denníka N aj externisti. Zároveň intenzívne spolupracujú aj s učiteľmi. Pravidelne sa ich pýtajú, o čom by mali byť ďalšie príručky a čo presne by mali obsahovať. Pre učiteľov vytvorili aj špeciálnu skupinu na Facebooku.

SkryťVypnúť reklamu

„Keďže ide o aktívnych učiteľov, zapájajú sa stovky z nich,“ dodal Fila.

Do projektov sa zapojilo už vyše 700 škôl z celého Slovenska. Záujem je najväčší na západnom Slovensku, no ako vysvetľuje Fila, snažia sa vyhovieť všetkým učiteľom, ktorí sa prihlásia.

„Aktívni učitelia sa nájdu všade, na niektorých školách dokonca musia postupovať opatrne, pretože riaditelia škôl či kolegovia majú na citlivé otázky, akými sú propaganda na Facebooku alebo slovenské dejiny, odlišné názory,“ hovorí Fila.

Okrem škôl spolupracuje N Press aj s rôznymi inými partnermi, napríklad združením Živica, katedrou politológie Filozofickeh Fakulty Univerzity Komenského, Slovenským Národným Divadlom či stavovskými organizáciami učiteľov.

„Napĺňa nás to optimizmom, že na Slovensku je množstvo ľudí a subjektov, ktorým záleží na kvalite vzdelávania a budúcnosti Slovenska,“ povedal Fila.

SkryťVypnúť reklamu

Už po deväťnásty raz udelí Nadácia Pontis ocenenie Via Bona. To ako jediné na Slovensku zviditeľňuje príklady zodpovedného a férového podnikania. Inšpiruje nimi ďalšie firmy, aby nad rámec zákona pomáhali okoliu a zamestnancom, životnému prostrediu, bojovali s korupciou alebo riešili spoločensky dôležité témy.

Do 19. ročníka firmy prihlásili 45 nominácií. Spomedzi nich porota posunula do druhého kola 23, ktoré budú súťažiť o víťazstvo v ôsmich kategóriách. Deviateho víťaza vyberú čitatelia denníka SME, ktorí za svojho favorita môžu zahlasovať do 28. marca.

Stačí si pozrieť šesť nominácii a v pripravenej ankete kliknúť na názov firmy, ktorej chcete dať hlas.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (9. 4. 2025)
USD 1.095
AUD 1.807
CZK 25.139
JPY 160.650
CAD 1.551
GBP 0.856
HUF 407.000
PLN 4.269
CHF 0.935
SEK 10.978

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 59 592
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 114
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 687
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 853
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 157
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 936
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 150
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 92 311
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 057
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 232
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 867
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 212
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Dôvodom je naplnenie limitu 5000 doručených žiadostí.


TASR
Dominic LeBlanc.

Odvetné clá začnú platiť v stredu.


TASR
Americký prezident Donald Trump.

Najväčšiu stratu zaznamenala spoločnosť Trump Media and Technology Group.


TASR 5
Úradujúci prezident USA Donald Trump počas Super Bowlu LIX.

Biely dom naplnil hrozbu.


ČTK 106
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 92 311
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 057
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 232
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 867
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 212
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu