LAGOS. Každý večer sú tisíce Nigérijčanov na niekoľko hodín uväznení v nekonečných dopravných zápchach v Lagose. Dayo a jeho priatelia sa radšej pozerajú na Ligu majstrov, k tomu popíjajú pivo a usrkávajú ostrú polievku.
"Je to najlepší spôsob, ako zabiť čas, pretože tá doprava je naozaj pekelná," povedal Dayo agentúre AFP v jednom malom bare vybavenom veľkou obrazovkou. "Práve sa hrá a pivo k tomu nikdy nesmie chýbať," dodáva.
V Nigérii, najľudnatejšej krajine Afriky, sa nadnárodné spoločnosti vrhajú do vojny, aby uchvátili nevyužitý trh s obrovským potenciálom: viac ako polovica zo 190 miliónov obyvateľov je mladšia ako tridsať rokov.
Nigérijčania, z ktorých asi polovica vyznáva islam, nepijú viac ako deväť litrov piva na osobu za rok, zatiaľ čo napríklad Juhoafričania skonzumujú v priemere 57 litrov, uvádza štúdia Euromonitoru International.
Mesto má nového šerifa
V miestnom odvetví dlho dominovali Nigerian Breweries, vďaka značkám ako je Gulder, Star a svetovo známy Heineken. Tento zlatý vek ale môže skončiť po nedávnom príchode belgického giganta Anheuser-Busch InBev, ktorý túto takmer monopolnú situáciu ohrozuje.

Skupina otvorila nový závod na okraji Lagosu a práve uviedla na trh Budweiser, aby konkurovala úspechu Heinekenu a naklonila si mladú generáciu afrických spotrebiteľov.
Koncerty, týždne módy, večierky na lodiach: výrobcovia piva tam spolu súperia, aby si získali mládež sponzorovaním rôznych akcií a tiež agresívnou reklamnou kampaňou.
Horizontu nad Lagosom, ekonomickou metropolou západnej Afriky s 20 miliónmi obyvateľov, teda dominujú obrovské reklamné panely. Zástupcovia pivovarov obchádzajú majiteľov reštaurácií a klubov, aby im ponúkli tie najlepšie ceny.
"Veľké ryby začínajú chápať, že mesto má nového šerifa," ironizuje Tony Agah, šéf miestneho závodu AB InBev. "Je to vojna o pivo," dodáva. Jeho podnik na výrobu piva je najväčší v západnej Afrike.
Vyrástol uprostred bujnej vegetácie vo vznikajúcej priemyselnej zóne. Zelené fľaše piva Trophy a hnedé fľaše Budweiser defilujú na bežiacom páse v gigantickom labyrinte z ocele. Vzduch je tu vlhký a presýtený výparmi z fermentácie.
Najprv vyrob elektrinu, potom pivo
Pred otvorením pivovaru musela spoločnosť AB InBev opraviť cesty a inštalovať šesť generátorov, každý po 12 megawattoch, aby sa bránila pred neustálymi výpadkami elektrického prúdu.
"Normálne by som vyrábal len pivo. Ale tu musím vyrábať aj elektrinu," smeje sa Agah. Avšak pre investorov a priemyselníkov nie je nedostatočná infraštruktúra tou najväčšou prekážkou.
Hlavným problémom je nestabilná hospodárska politika. Pred dvoma rokmi upadla Nigéria do najhoršej recesie vo svojich dejinách, spôsobenej predovšetkým poklesom cien ropy. Tá predstavuje drvivú väčšinu jej exportu.
V rokoch 2016 a 2017 bolo pre nadnárodné spoločnosti ťažké importovať suroviny. Intervencionistická ekonomická politika štátu investorov nepovzbudila, skôr naopak.
Sľubný nigérijský trh s desiatimi miliónmi spotrebiteľov ale aj cez prekážky pivovary láka. "Je to dlhodobá investícia s veľkými výhodami," vysvetľuje riaditeľ Nigerian Breweries Emmanuel Oriakhi.
"Mnohí si ešte vyrábajú alkohol podomácky, na záhrade alebo na dvore," hovorí. Jeho hlavným konkurentom je dnes AB InBev.
"Sme pripravení stretnúť sa v každom boji," zdôrazňuje Oriakhi, ktorého spoločnosť si pre seba zabezpečila 60 percent trhu. "Sú vítaní, bude to len zaujímavejšie," dodáva so širokým úsmevom.