SME

Šetríme na nesprávnom mieste. Z ľudí robíme iba poberateľov dôchodku

Firma Letmo SK uľahčuje život a snaží sa rozhýbať ľudí s hednikepom. Jeden z príkladov zodpovedného podnikania, za ktoré môžete hlasovať v cene verejnosti.

Anketa:
Hlasovanie o Cene verejnosti Via Bona Slovakia 2018 (del-sec:35)
Anketa bola ukončená

Prečo sa firma na predaj invalidných vozíkov volá práve Letmo? Názov vychádza z angličtiny – Letmo je spojením slov Let´s Move! Hýb sa! Hýb sa akokoľvek. „Kto chce, toho rozhýbeme,“ hovorí jej konateľ Miroslav Zeman.

A myslí to doslovne. Okrem mechanických vozíkov totiž jeho firma vie zostaviť aj špeciálne - vozík na ovládanie bradou, náklonom hlavy alebo napríklad dychom.

Firma sa však venuje aj iným veciam, ktoré hendikepovaným ľuďom uľahčujú život. S témou invalidných vozíkov napríklad úzko súvisí správne sedenie s patričným antidekubitným efektom, firma tiež ponúka riešenia na prekonávanie bariér a zdvíhanie či presun imobilných ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Miroslav Zeman je sympatický Čech, ktorý býva blízko Brna. V roku 2000 tam založil firmu na predaj invalidných vozíkov. „A len ako takú príjemnú víkendovú činnosť som začal rozširovať pôsobnosť na Slovensko,“ vraví Zeman.

Banskú Bystricu si nevybral náhodne. Chcel byť distribučne uprostred Slovenska, zavážilo aj to, že v blízkosti sa nachádza rehabilitačné centrum Kováčová. Pôvodnú českú firmu už v súčasnosti vlastní priamo výrobný závod, od ktorého odoberá veľkú časť produktov. „Teraz sa venujem výhradne Slovensku, aj keď stále bývam pri Brne,“ dodáva.

Ako to bolo kedysi

Ako sa človek dostane k takémuto podnikaniu? Zrejme sa jedného dňa nezobudí a nepovie si, že ide predávať invalidné vozíky. „Máte pravdu,“ priznáva. Všetko navyše podporil fakt, že vyrastal vo vtedy pomerne ojedinelom paneláku, ktorý bol úplne bezbariérový. Vtedy sa tieto domy označovali ako „domy špeciálneho určenia“. To znamená, že vozíky boli počas celého detstva všade okolo neho a tým pádom nasiakol zvláštnym citom pre vnímanie tohto typu mobility. „Ťažko sa to vysvetľuje, ale detskými očami vnímate svet jednoducho inak,“ vyznáva sa Zeman.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Ďalším špecifikom tej éry (80-tych rokov) bolo, že väčšina ľudí s hendikepom pracovala v nejakom výrobnom družstve a boli úplne sebestační. „Medzi vozíčkarmi mám väčšinu svojich kamarátov, tak si s patričnou dávkou drzosti dovolím povedať, že vtedajšia vynaliezavosť a sebestačnosť sa so súčasnou odovzdanosťou a neustálym sťažovaním sa nedá porovnať,“ hovorí.

Je podľa neho skvelé, že dnes fungujú výdobytky typu osobnej asistencie. „Ale predstavte si, že vtedy napríklad kvadruplegik zvládal presadnúť do auta, naložiť svoj neodľahčený vozík, ale tiež šoférovať auto typu Škoda 100, teda bez posilňovača riadenia, klimatizácie, automatickej prevodovky a podobne. Takých inštruktorov sebestačnosti by sme dnes potrebovali. Bola by to drsná škola,“ rozpráva Miroslav Zeman.

SkryťVypnúť reklamu

Svoju prácu musíte milovať

Hlbšie do odboru ho dostal otec jeho kamaráta Vojta Vašíček, víťaz paralympiády v Barcelone 1992. Zoznámil ho s ľuďmi z odboru a potom to už šlo nejako samé. Za niekoľko rokov sa mu podarilo vybudovať firmu, v ktorej pracuje osem ľudí. Náladou a nastavením ju síce možno označiť za rodinnú, ale nie je to rodinná firma v pravom zmysle slova.

Miroslav Zeman rád vraví, že túto prácu jednoducho musíte milovať. Neexistuje štúdium, ktoré by vás na daný odbor pripravilo. Je to mix psychológie, technických znalostí, ťahu na bránku a vyjednávania. „To vyjednávanie spomínam zámerne, pretože človek s hendikepom si zažil svoje, veľmi často ho sprevádza neistota budúcnosti a potrebuje cítiť rozhodnosť a istotu od druhej strany, ktorej môže maximálne dôverovať a spoľahnúť sa na ňu. To sa nám, myslím, darí,“ teší sa Zeman.

SkryťVypnúť reklamu

V rannej fáze, napríklad po ťažkom úraze, k nim málokto príde sám od seba. „Rodina je v šoku, pacient je dezorientovaný a toto všetko často využije skorumpované prostredie, alebo sa len prejaví naivita a neinformovanosť tých, ktorí mali byť odborníkmi,“ vraví podnikateľ.

Je to zlé a pritom sa v týchto mesiacoch rozhoduje o vašom ďalšom živote. Buď sa namotivujete naspäť „do akcie“ alebo to zabalíte a stanete sa pasívnym poberateľom dôchodku. „Naša chvíľa prichádza v momente, keď sa čerstvý vozíčkar dostane domov, trochu sa stabilizuje, rozkuká a zistí, že ho začína ten stroj, na ktorom sedí, dosť limitovať,“ vysvetlil postup Zeman.

Šetríme na nesprávnom mieste

Je podľa neho veľká škoda, že sa Slovensko aj Česko snažia za každú cenu ušetriť pár stoviek eur za dobrý vozík a potom strácajú tisícky eur na pasívnosti vozíčkara. Pritom keby ho štát znovu dostal „do hry“, teda kompenzoval jeho hendikep, mohol z neho mať znova platiteľa daní a všetko by sa do systému znova vrátilo. Je bežné, že vozíčkari pracujú, študujú, zakladajú si rodiny a len namiesto obuvi ošúchavajú pneumatiky.

SkryťVypnúť reklamu

„Pred časom som to počítal. Keby vozíčkar dostal ten najlepší vozík, čo sa momentálne dá v Európe zohnať a vďaka tomu a jeho ľahkosti si ho dokázal naložiť sám do auta, stačilo by, aby v tom aute najazdil 30-tisíc kilometrov a na DPH a spotrebnej dani by sa to Slovensku vrátilo celé naspäť. Takže sme pri návratnosti niekoľkých mesiacov až roka. To je predsa skvelá investícia,“ vraví Zeman.

Rovnaké je to podľa neho v oblasti antidekubitných sedačiek. Množstvo byrokratov bude strážiť desiatky eur pri preplácaní antidekubitných sedačiek, ale akonáhle si klient „vypestuje“ dekubit, musí sa uhradiť plastická operácia, ktorá sa bežne pohybuje s pred a pooperačnou starostlivosťou v hodnotách 10- až 13-tisíc eur. „Tieto čísla za operáciu sú z reálneho výpisu jedného poistenca,“ dodáva.

SkryťVypnúť reklamu

Skúška na pol roka

Vozíky sú v súčasnosti prideľované na základe Zmluvy o výpožičke. To je vzťah, ktorý máte so zdravotnou poisťovňou. Vozík nie je váš, ale je formálne zapožičaný. Keby sa tento princíp dôsledne naplnil, tak by klient po úraze mohol dostať vozík strednej triedy, ktorý mu dovolí trochu fungovať a hlavne zistiť vlastné potreby a požiadavky. Po pol roku, keď sa psychika a zdravotný stav stabilizuje, si užívateľ dokáže už sám, veľmi zasvätene vybrať, čo potrebuje a „štartovací“ vozík vrátiť do systému. „Bohužiaľ, u nás sa tento systém nepodporuje, ani nevyužíva, takže máme túto guľu na nohe minimálne päť rokov,“ vraví konateľ firmy Letmo.

„Takto vznikol aj náš partnerský portálwww.vozickar.info. Vedeli sme, že potrebujeme mohutne posunúť znalosť cieľovej skupiny, ale nemali sme vymyslený systém financovania. Nakoniec sme to spravili tak, že web tvoria naši klienti, ale namiesto finančnej odmeny im za to umožňujeme získať rôzne výrobky,“ dodáva Zeman.

SkryťVypnúť reklamu

Informácií pre hendikepovaných bolo na trhu jednoznačne málo. Nech sa už pozrieme na ktorúkoľvek kategóriu – legislatívnu, produktovú, motivačnú aj edukačnú. Ako vysvetľuje Miroslav Zeman, vo väčšine prípadov vozíčkarovi bohužiaľ lekár nedokáže správne poradiť. Keď máte šťastie, tak vám predpíše poukaz (kód pomôcky), ktorý mu nadiktujete, ale nič viac. Lekár nie je znalec pomôcok, nemá vôbec možnosť to všetko poznať a sledovať vývoj na trhu. Bol pasovaný do úlohy administratívneho pracovníka.

Keď prídete na úrad práce, čo je ďalšia inštitúcia, ktorá vám môže na niektoré pomôcky prispieť, opäť sa väčšinou rady nedočkáte. Pokiaľ sa dostanete k informácii, na čo sa prispieva, môžete prísť s kalkuláciou alebo zálohovou faktúrou a oni s vami začnú riešiť žiadosť o príspevok. „Toto všetko bola pri tvorbe portaluwww.vozickar.info naša východisková situácia, začali sme rozoberať jednotlivé témy a životné príbehy,“ dodáva.

SkryťVypnúť reklamu

Od neho viedla cesta k sesterskému a zábavnejšiemu webuwww.vozickar.TV. Čo ľuďom chýba a kde vnímajú systémové medzery sa dozvedia na www.medzery.sk. A pretože veľtržný odbor na Slovensku zahynul, tak si tiež usporadúvajú vlastné výstavy Salón Vozičkar.info, kde pozývajú aj konkurenciu. „Tak sme viac v pozícii trhovej platformy, ktorá pomáha klientom s výberom a servisom a prináša zaujímavých spíkrov. Tento rok plánujeme Salón 25. apríla v Košiciach a 8. júna na Devíne,“ dodáva Zeman. .

Už po deväťnásty raz udelí Nadácia Pontis ocenenie Via Bona. To ako jediné na Slovensku zviditeľňuje príklady zodpovedného a férového podnikania. Inšpiruje nimi ďalšie firmy, aby nad rámec zákona pomáhali okoliu a zamestnancom, životnému prostrediu, bojovali s korupciou alebo riešili spoločensky dôležité témy.

SkryťVypnúť reklamu

Do 19. ročníka firmy prihlásili 45 nominácií. Spomedzi nich porota posunula do druhého kola 23, ktoré budú súťažiť o víťazstvo v ôsmich kategóriách. Deviateho víťaza vyberú čitatelia denníka SME, ktorí za svojho favorita môžu zahlasovať do 28. marca.

Stačí si pozrieť šesť nominácii a v pripravenej ankete kliknúť na názov firmy, ktorej chcete dať hlas.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (1. 5. 2025)
USD 1.137
AUD 1.780
CZK 24.920
JPY 162.680
CAD 1.573
GBP 0.852
HUF 404.080
PLN 4.275
CHF 0.939
SEK 10.972

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 581
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 302
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 113
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 332
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 918
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 860
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 400
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 29 969
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 784
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 159
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 975
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 575
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 887
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 019
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 873
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Saudi plánujú zvýšiť ťažbu.


TASR 1
Nákladný vlak prevážajúci osobné automobily stojí na trati počas celonárodného výpadku.

Mnohé podniky museli prerušiť výrobu.


TASR
Ilustračná fotografia.

Sankcie sú namierené voči piatim obchodným spoločnostiam.


SITA
Jadrová elektráreň Dukovany.

Vláda schválila spôsob financovania dostavby projektu.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 29 969
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 784
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 159
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 975
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 575
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 887
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 019
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 873
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťZatvoriť reklamu