SME

Jeden z desiatich vlakov vlani meškal. V priemere dve minúty

Kto má nárok na odškodné?

Nehody na trati sú nočnou morou železničiarov.Nehody na trati sú nočnou morou železničiarov. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV SME/JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Ak ste vlani cestovali po Slovensku vlakom, zdržali ste sa na železničnej stanici pravdepodobne dlhšie, ako ste pôvodne plánovali. Z desiatich vlakov prišiel podľa štatistík Železničnej spoločnosti Slovensko najmenej jeden do cieľa neskoro.

Prečítajte si tiež: Ak človek zmešká posledné spoje, preplatia mu hotel či taxík Čítajte 

"Cestujúci čakali na meškajúci vlak v cieľovej stanici v priemere 16 minút, v roku 2017 to bolo 17 minút," informoval hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Tomáš Kováč.

Pri zohľadnení všetkých vypravených vlakov, teda nielen tých, ktoré skutočne meškali, predstavuje priemerné meškanie vlakov ZSSK v minulom roku 1,7 minúty.

SkryťVypnúť reklamu

Železničná spoločnosť vlani vypravila podľa hovorcu spolu 544 364 vlakov. Viac ako 478-tisíc prišlo do cieľa načas, zvyšné mali meškanie.

"Ani naše vozidlá nemôžu byť stopercentné po celý rok, dvadsaťštyri hodín sedem dní v týždni. Navyše, na nehody či iné mimoriadne udalosti sa pripraviť nedá," konštatoval Kováč.

Tragédie na koľajniciach

Najväčšie zdržania obyčajne súvisia s tragickými udalosťami na koľajniciach.

"Nočnou morou železničiarov sú meškania spôsobené nehodovými udalosťami, medzi ktoré patria zrážky s motorovými vozidlami či s osobami, ktoré sa pohybujú v koľajisku," spresnil Kováč.

Za rok 2018 zaznamenala ZSSK 970 nešťastí tohto druhu. Takéto tragické udalosti prerušia dopravu na železnici niekedy aj na jeden a pol hodiny, neraz aj na dlhšie. Najtragickejším mesiacom bol január.

SkryťVypnúť reklamu

"Celkové meškanie totiž v takýchto prípadoch závisí od príslušníkov polície, ktorí udalosť vyšetrujú. Odchod vlaku z miesta nehody je možný až po ich súhlase," dodal Kováč. Okrem vlaku, ktorý sa dostane do takejto kolízie, navyše meškajú aj ďalšie vlaky.

Jednou z takýchto udalostí bol aj pád nákladného auta na železničnú trať medzi Považskou Bystricou a Púchovom. Nehoda podľa Kováča spôsobila vlani vo februári zdržanie 18 spojov, ktoré meškali dokopy takmer 13 hodín.

Dôvody meškania

Prečítajte si tiež: Ak človek zmešká posledné spoje, preplatia mu hotel či taxík Čítajte 

Najčastejším dôvodom meškania vlakov z viny ZSSK však bola minulý rok zvýšená frekvencia cestujúcich.

Pre zdĺhavé nastupovanie a vystupovanie veľkého množstva pasažierov, ktoré sa ešte predlžuje, ak nastupujú napríklad s lyžami alebo bicyklami, meškalo 179 474 vlakov. Ich meškanie predstavovalo 224 177 minút (zruba 3736 hodín).

SkryťVypnúť reklamu

"Druhou najčastejšou príčinou nedochvíľnosti vlakov ZSSK je prechodné zníženie traťovej rýchlosti," konštatoval Tomáš Kováč. Na treťom mieste boli v štatistike železničiarov cudzie vplyvy.

Život na koľajniciach významne ovplyvňuje aj počasie. Pre mráz a silný vietor napríklad 18. marca 2018 meškalo na východnom Slovensku až 79 vlakov. "Celková dĺžka meškania sa vyšplhala na 1670 minút, takmer 28 hodín," uzavrel Kováč.

Železnice Slovenskej republiky

Súvisiace témy: Vlaky
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (30. 4. 2025)
USD 1.137
AUD 1.775
CZK 24.922
JPY 162.280
CAD 1.575
GBP 0.850
HUF 404.040
PLN 4.271
CHF 0.939
SEK 10.962

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 442
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 080
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 695
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 622
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 048
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 1 877
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 714
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 581
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 357
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 560
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 21 788
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 556
  5. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 9 260
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 514
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 843
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 602
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 357
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 560
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 21 788
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 556
  5. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 9 260
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 514
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 843
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 602
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu