BRATISLAVA. Mladí vodiči sa opäť budú môcť posadiť za volant autobusov a kamiónov. Ministerstvo vnútra navrhuje zmenu, vďaka ktorej budú môcť získať vodičské oprávnenie o pár rokov skôr. Návrh má prispieť k riešeniu personálnej krízy v sektore dopravy.
Zmeny prináša novela zákona o cestnej premávke, ktorú pripravilo ministerstvo vnútra. Tá na jednej strane podmienky pre mladých vodičov sprísňuje, na druhej ich uvoľňuje.
Pri všetkých začínajúcich vodičoch zavádza pravidlo dvakrát a dosť. Ak v skúšobnej lehote dvoch rokov urobia dva závažné priestupky alebo prekročia rýchlosť, budú sa musieť vrátiť do autoškoly, absolvovať preskúšanie na polícii a konzultáciu s dopravným psychológom.
Pri druhej časti mladých vodičov však novela podmienky zmierňuje – znovu umožní získať vodičské oprávnenie na nákladné autá v 18 rokoch, na autobusy po dovŕšení veku 21 rokov. Návrh ešte nie je schválený, malo by sa tak stať v najbližších mesiacoch.
Nedostatok šoférov
Rezort vnútra touto zmenou reaguje na požiadavky dopravcov. Podľa predsedu Združenia cestných dopravcov Česmadu Pavla Jančoviča chýba firmám v nákladnej doprave odhadom okolo tritisíc šoférov, v autobusovej viac ako 500.

Súčasne sa zvyšuje priemerný vek vodičov. Pri vodičoch kamióna je to podľa združenia 44,5 roka, vodič autobusu má v priemerne 48,4 roka. Za volant si však podľa Jančoviča sadajú aj vodiči okolo sedemdesiatky.
"Jedným z dôvodov tejto situácie na trhu práce je zákonom stanovená minimálna hranica veku vodičov," konštatovala Martina Baumann, hovorkyňa Združenia cestných dopravcov SR Česmad.
Vodičské oprávnenie v skupine C a CE, teda vodičský preukaz na nákladné vozidlá, môžu dnes získať mladí ľudia až po dovŕšení 21 rokov. Vodiči autobusov si musia počkať ešte dlhšie, až do dovŕšenia veku 24 rokov. Takáto úprava platí šiesty rok – od roku 2013.
Hoci európska smernica umožňuje znížiť vek vodičov aj v prípade autobusov na 18 rokov, nová úprava slovenského zákona tak ďaleko nejde.
"Mladí vodiči, obzvlášť vo veku 20 rokov, sú považovaní za rizikovú skupinu účastníkov cestnej premávky," konštatuje v predkladacej správe ministerstvo vnútra.
Rezort sa odvoláva aj na štatistiky z rokov 2010 až 2016, ktoré hovoria, že približne každú piatu dopravnú nehodu, pri ktorej je usmrtený jej účastník, spôsobil vodič s vodičskou praxou do dvoch rokov. Neraz pri nich asistuje aj alkohol.
Profesionálny vodič
“Štatistiky hovoria, že približne každú piatu dopravnú nehodu, pri ktorej je usmrtený jej účastník, spôsobil vodič s vodičskou praxou do dvoch rokov.
„
Česmad však na obranu návrhu uvádza, že získanie vodičských oprávnení v skupinách C a CE, D a DE, ktorých sa zmeny týkajú, je viazané na komplexnú odbornú a praktickú prípravu.
"Kým si mladý človek sadne za volant kamióna, absolvuje navyše k vodičskému oprávneniu ešte minimálne 280 hodín odbornej a praktickej prípravy," spresnila Martina Baumann z Česmadu.
Profesionálny vodič musí po absolvovaní riadneho kurzu v autoškole alebo súčasne s ním prejsť aj kurzom základnej kvalifikácie a zložiť skúšku, ktorá pozostáva z 80 otázok v štyroch tematických okruhoch.
„Až po úspešnom absolvovaní tejto skúšky mu môže byť vydané osvedčenie o základnej kvalifikácii a kvalifikačná karta vodiča,“ dodala Baumannová.