SME
Nedeľa, 29. máj, 2022 | Meniny má Vilma

Kľúče od kamióna dostane aj čerstvý dospelý

Návrh ešte nie je schválený.

Povolanie profesionálneho vodiča mladých neláka. Priemerný vek šoférov sa zvyšuje.Povolanie profesionálneho vodiča mladých neláka. Priemerný vek šoférov sa zvyšuje. (Zdroj: ILUSTRAĆNÉ FOTO - ADOBE STOCK)

BRATISLAVA. Mladí vodiči sa opäť budú môcť posadiť za volant autobusov a kamiónov. Ministerstvo vnútra navrhuje zmenu, vďaka ktorej budú môcť získať vodičské oprávnenie o pár rokov skôr. Návrh má prispieť k riešeniu personálnej krízy v sektore dopravy.

Zmeny prináša novela zákona o cestnej premávke, ktorú pripravilo ministerstvo vnútra. Tá na jednej strane podmienky pre mladých vodičov sprísňuje, na druhej ich uvoľňuje.

Pri všetkých začínajúcich vodičoch zavádza pravidlo dvakrát a dosť. Ak v skúšobnej lehote dvoch rokov urobia dva závažné priestupky alebo prekročia rýchlosť, budú sa musieť vrátiť do autoškoly, absolvovať preskúšanie na polícii a konzultáciu s dopravným psychológom.

SkryťVypnúť reklamu

Pri druhej časti mladých vodičov však novela podmienky zmierňuje – znovu umožní získať vodičské oprávnenie na nákladné autá v 18 rokoch, na autobusy po dovŕšení veku 21 rokov. Návrh ešte nie je schválený, malo by sa tak stať v najbližších mesiacoch.

Nedostatok šoférov

Rezort vnútra touto zmenou reaguje na požiadavky dopravcov. Podľa predsedu Združenia cestných dopravcov Česmadu Pavla Jančoviča chýba firmám v nákladnej doprave odhadom okolo tritisíc šoférov, v autobusovej viac ako 500.

Prečítajte si tiež: Diaľnica medzi Bratislavou a Trnavou by mala byť rozšírená v roku 2028 Čítajte 

Súčasne sa zvyšuje priemerný vek vodičov. Pri vodičoch kamióna je to podľa združenia 44,5 roka, vodič autobusu má v priemerne 48,4 roka. Za volant si však podľa Jančoviča sadajú aj vodiči okolo sedemdesiatky.

"Jedným z dôvodov tejto situácie na trhu práce je zákonom stanovená minimálna hranica veku vodičov," konštatovala Martina Baumann, hovorkyňa Združenia cestných dopravcov SR Česmad.

SkryťVypnúť reklamu

Vodičské oprávnenie v skupine C a CE, teda vodičský preukaz na nákladné vozidlá, môžu dnes získať mladí ľudia až po dovŕšení 21 rokov. Vodiči autobusov si musia počkať ešte dlhšie, až do dovŕšenia veku 24 rokov. Takáto úprava platí šiesty rok – od roku 2013.

Hoci európska smernica umožňuje znížiť vek vodičov aj v prípade autobusov na 18 rokov, nová úprava slovenského zákona tak ďaleko nejde.

"Mladí vodiči, obzvlášť vo veku 20 rokov, sú považovaní za rizikovú skupinu účastníkov cestnej premávky," konštatuje v predkladacej správe ministerstvo vnútra.

Rezort sa odvoláva aj na štatistiky z rokov 2010 až 2016, ktoré hovoria, že približne každú piatu dopravnú nehodu, pri ktorej je usmrtený jej účastník, spôsobil vodič s vodičskou praxou do dvoch rokov. Neraz pri nich asistuje aj alkohol.

SkryťVypnúť reklamu

Profesionálny vodič

Štatistiky hovoria, že približne každú piatu dopravnú nehodu, pri ktorej je usmrtený jej účastník, spôsobil vodič s vodičskou praxou do dvoch rokov.

Česmad však na obranu návrhu uvádza, že získanie vodičských oprávnení v skupinách C a CE, D a DE, ktorých sa zmeny týkajú, je viazané na komplexnú odbornú a praktickú prípravu.

"Kým si mladý človek sadne za volant kamióna, absolvuje navyše k vodičskému oprávneniu ešte minimálne 280 hodín odbornej a praktickej prípravy," spresnila Martina Baumann z Česmadu.

Profesionálny vodič musí po absolvovaní riadneho kurzu v autoškole alebo súčasne s ním prejsť aj kurzom základnej kvalifikácie a zložiť skúšku, ktorá pozostáva z 80 otázok v štyroch tematických okruhoch.

„Až po úspešnom absolvovaní tejto skúšky mu môže byť vydané osvedčenie o základnej kvalifikácii a kvalifikačná karta vodiča,“ dodala Baumannová.

Len na slovenských cestách

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 5. 2022)
USD 1.072
AUD 1.500
CZK 24.700
JPY 136.050
CAD 1.366
GBP 0.849
HUF 392.830
PLN 4.586
CHF 1.026
SEK 10.529

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  2. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  5. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  6. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  7. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  8. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  1. Poškriabali vám auto, keď ste niekde parkovali?
  2. Ako si vyberať pohodlnú obuv nielen do práce? Toto sú naše tipy!
  3. Agresívne brzdenie alebo poistný podvod? Mal palubnú kameru!
  4. Darček na Deň detí? Repasovaný telefón môže byť skvelou voľbou
  5. Zdravé zateplenie za jeden deň: čo neviete o fúkanej izolácii
  6. Wüstenrot minulý rok úspešne naštartoval nový obchodný model
  7. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  8. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 14 876
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 6 895
  3. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 6 479
  4. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 647
  5. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 2 013
  6. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách 1 848
  7. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 1 573
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 304

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  2. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  3. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  4. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  5. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  6. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  7. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  8. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  1. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 10 998
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 702
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 666
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 179
  5. Jana Melišová: Oplatí sa žiť na dlh? 2 807
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 657
  7. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 651
  8. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 2 554
  1. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
  3. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  4. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  5. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  7. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  8. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Celkovo štát v tomto roku prispeje na dôchodky o takmer 2,3 miliardy eur viac než vlani.


TASR 14 h
Diaľničný mýtny systém zastrešuje firma, ktorú vlastnila skupina J&T

CzechToll predložil najnižšiu cenovú ponuku.


SITA 15 h
Hraničnú preberaciu stanicu prepojovacieho plynovodu Poľsko – Slovensko nad obcou Výrava si prezrel predseda vlády Eduard Heger.

Heger: Posilní energetickú bezpečnosť.


27. máj
Čerpacia stanica Mol v maďarskej Rajke

Boli sme sa pozrieť v Maďarsku, kde zaviedli dve ceny a kontroly značiek na autách.


27. máj

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  2. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  3. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  4. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  5. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  6. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  7. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  8. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  1. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 10 998
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 702
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 666
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 179
  5. Jana Melišová: Oplatí sa žiť na dlh? 2 807
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 657
  7. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 651
  8. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 2 554
  1. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
  3. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  4. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  5. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  7. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  8. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
SkryťZatvoriť reklamu