SME
Piatok, 22. september, 2023 | Meniny má Móric

Kľúče od kamióna dostane aj čerstvý dospelý

Návrh ešte nie je schválený.

Povolanie profesionálneho vodiča mladých neláka. Priemerný vek šoférov sa zvyšuje.Povolanie profesionálneho vodiča mladých neláka. Priemerný vek šoférov sa zvyšuje. (Zdroj: ILUSTRAĆNÉ FOTO - ADOBE STOCK)

BRATISLAVA. Mladí vodiči sa opäť budú môcť posadiť za volant autobusov a kamiónov. Ministerstvo vnútra navrhuje zmenu, vďaka ktorej budú môcť získať vodičské oprávnenie o pár rokov skôr. Návrh má prispieť k riešeniu personálnej krízy v sektore dopravy.

Zmeny prináša novela zákona o cestnej premávke, ktorú pripravilo ministerstvo vnútra. Tá na jednej strane podmienky pre mladých vodičov sprísňuje, na druhej ich uvoľňuje.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pri všetkých začínajúcich vodičoch zavádza pravidlo dvakrát a dosť. Ak v skúšobnej lehote dvoch rokov urobia dva závažné priestupky alebo prekročia rýchlosť, budú sa musieť vrátiť do autoškoly, absolvovať preskúšanie na polícii a konzultáciu s dopravným psychológom.

SkryťVypnúť reklamu

Pri druhej časti mladých vodičov však novela podmienky zmierňuje – znovu umožní získať vodičské oprávnenie na nákladné autá v 18 rokoch, na autobusy po dovŕšení veku 21 rokov. Návrh ešte nie je schválený, malo by sa tak stať v najbližších mesiacoch.

Nedostatok šoférov

Rezort vnútra touto zmenou reaguje na požiadavky dopravcov. Podľa predsedu Združenia cestných dopravcov Česmadu Pavla Jančoviča chýba firmám v nákladnej doprave odhadom okolo tritisíc šoférov, v autobusovej viac ako 500.

Prečítajte si tiež: Diaľnica medzi Bratislavou a Trnavou by mala byť rozšírená v roku 2028 Čítajte 

Súčasne sa zvyšuje priemerný vek vodičov. Pri vodičoch kamióna je to podľa združenia 44,5 roka, vodič autobusu má v priemerne 48,4 roka. Za volant si však podľa Jančoviča sadajú aj vodiči okolo sedemdesiatky.

"Jedným z dôvodov tejto situácie na trhu práce je zákonom stanovená minimálna hranica veku vodičov," konštatovala Martina Baumann, hovorkyňa Združenia cestných dopravcov SR Česmad.

SkryťVypnúť reklamu

Vodičské oprávnenie v skupine C a CE, teda vodičský preukaz na nákladné vozidlá, môžu dnes získať mladí ľudia až po dovŕšení 21 rokov. Vodiči autobusov si musia počkať ešte dlhšie, až do dovŕšenia veku 24 rokov. Takáto úprava platí šiesty rok – od roku 2013.

Hoci európska smernica umožňuje znížiť vek vodičov aj v prípade autobusov na 18 rokov, nová úprava slovenského zákona tak ďaleko nejde.

"Mladí vodiči, obzvlášť vo veku 20 rokov, sú považovaní za rizikovú skupinu účastníkov cestnej premávky," konštatuje v predkladacej správe ministerstvo vnútra.

Rezort sa odvoláva aj na štatistiky z rokov 2010 až 2016, ktoré hovoria, že približne každú piatu dopravnú nehodu, pri ktorej je usmrtený jej účastník, spôsobil vodič s vodičskou praxou do dvoch rokov. Neraz pri nich asistuje aj alkohol.

SkryťVypnúť reklamu

Profesionálny vodič

Štatistiky hovoria, že približne každú piatu dopravnú nehodu, pri ktorej je usmrtený jej účastník, spôsobil vodič s vodičskou praxou do dvoch rokov.

Česmad však na obranu návrhu uvádza, že získanie vodičských oprávnení v skupinách C a CE, D a DE, ktorých sa zmeny týkajú, je viazané na komplexnú odbornú a praktickú prípravu.

"Kým si mladý človek sadne za volant kamióna, absolvuje navyše k vodičskému oprávneniu ešte minimálne 280 hodín odbornej a praktickej prípravy," spresnila Martina Baumann z Česmadu.

Profesionálny vodič musí po absolvovaní riadneho kurzu v autoškole alebo súčasne s ním prejsť aj kurzom základnej kvalifikácie a zložiť skúšku, ktorá pozostáva z 80 otázok v štyroch tematických okruhoch.

„Až po úspešnom absolvovaní tejto skúšky mu môže byť vydané osvedčenie o základnej kvalifikácii a kvalifikačná karta vodiča,“ dodala Baumannová.

Len na slovenských cestách

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (22. 9. 2023)
USD 1.064
AUD 1.662
CZK 24.437
JPY 157.340
CAD 1.437
GBP 0.867
HUF 387.780
PLN 4.627
CHF 0.963
SEK 11.926

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Podpora systému je slabá, je to na jednotlivcoch
  2. Prišli na to, že odpad je cenný
  3. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  4. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  5. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  6. Spoločnosť EY vyhlásila 18. ročník súťaže na Slovensku
  7. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty
  8. Septembrové číslo krížovkárskeho magazínu Lišiak v denníku SME
  1. Union zdravotná poisťovňa prináša novinku vo vzdelávaní
  2. Tento domáci nápoj vzpruží lepšie než káva, šlofík a energiťák
  3. Geniálne, čo dokáže minca v mrazničke!
  4. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  5. Novesta predstavuje novú kolekciu pre jeseň/zimu 2023
  6. Katolícka univerzita vykročila na ďalšiu misiu
  7. Prišli na to, že odpad je cenný
  8. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  1. Už len dnes za vás Fellner zaplatí polovicu dovolenky 11 833
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 6 149
  3. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 5 895
  4. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 3 745
  5. Ľuboš Fellner opäť pozýva. Kam volá turistov teraz? 3 258
  6. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 234
  7. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 3 221
  8. 50-tisíc dovolenkárov si kúpilo zájazd cez SME 2 492

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 63 711
  2. Igor Kossaczký: Matovičova akcia ukázala pravdu o slovenských médiách 38 568
  3. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 19 442
  4. Pavel Macko: Teraz sa ukáže, ako hlboko siahajú korene zla a aká silná je Žilinkova ochrana gaunerov 11 176
  5. Ján Šeďo: Mestskí policajti to pokašľali na celej čiare. 10 433
  6. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 393
  7. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 290
  8. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 211
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Maroš Šefčovič

Klimatická neutralita je bez jadrovej energie nedosiahnuteľná.


TASR 4 h

Ekonomika sa začala pomaly zotavovať z následkov invázie.


TASR 5 h
Ilustračné foto.

Projekt je súčasťou čínskej iniciatívy takzvanej Novej hodvábnej cesty.


TASR 6 h
Americká ministerka financií Janet Yellenová.

Vzťahy medzi Washingtonom a Pekingom sú už dlhší čas napäté.


TASR 7 h

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 63 711
  2. Igor Kossaczký: Matovičova akcia ukázala pravdu o slovenských médiách 38 568
  3. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 19 442
  4. Pavel Macko: Teraz sa ukáže, ako hlboko siahajú korene zla a aká silná je Žilinkova ochrana gaunerov 11 176
  5. Ján Šeďo: Mestskí policajti to pokašľali na celej čiare. 10 433
  6. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 393
  7. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 290
  8. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 211
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťZatvoriť reklamu