SME

Na stavbe D1 s tunelom Višňové sa nebude minimálne rok pracovať, upozornil Marosz

Výstavba úseku D1 s tunelom Višňové sa začala v lete 2014.

V tuneli Višňové - Dubná Skala.V tuneli Višňové - Dubná Skala. (Zdroj: Foto: TASR)

BRATISLAVA, Hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) považuje za smutnú správu pre vodičov na Slovensku, že na stavbe úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala s tunelom Višňové sa minimálne rok nebude vôbec pracovať.

Poslanec a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz v pondelok uviedol, že kolóny pod Strečnom budú vodičov pre "neschopnosť tejto vlády" trápiť ešte niekoľko rokov.

Marosz pripomenul, že už vlani v novembri ako prví upozornili na prepúšťanie a hrozbu zastavenia prác.

SkryťVypnúť reklamu

"Až potom začala vláda konať. Tiež sme odhadovali, že dokončenie tunela sa natiahne o niekoľko rokov. Okrem toho sme v januári ako jediní upozornili, že NDS sa už pripravuje na vypovedanie zmluvy so súčasným zhotoviteľom," uviedol Marosz.

Výrazné meškanie

Reagoval tak na informácie ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka a Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., že verejné obstarávanie na dokončenie stavby bude vyhlásené v druhom polroku tohto roku a zmluva s novým zhotoviteľom by mala byť uzavretá v roku 2020.

Stavba by mala byť v takom prípade ukončená v roku 2023, v posledný rok, dokedy je možné využiť prostriedky Európskej únie v súčasnom programovom období. Stavba mala byť pôvodne hotová koncom tohto roka.

Konzorcium Salini Impregilo, S. p. A. a Dúha, a. s., s prácami výrazne meškalo a neplatilo riadne svojim subdodávateľom, ktorým dlhuje takmer 37 mil. eur.

SkryťVypnúť reklamu

"My sa domnievame, že pán minister zavádza ľudí, pretože jeho sľuby sú nereálne. Tunel bude podľa našich odhadov dokončený najskôr v roku 2024 a naďalej hrozí prepadnutie eurofondov, čo by znamenalo, že na stavbu sa napokon budú musieť poskladať všetci daňoví poplatníci," povedal Marosz.

Vláda podľa neho prezentuje dohodu o ukončení zmluvy so zhotoviteľom len z jej peknej stránky. "Opakuje výhody, ktorými majú byť rýchle opustenie stavby a vyplatenie subdodávateľov. Toto však nemusí byť vôbec pravda," tvrdí poslanec.

Poukázal na informácie konkrétnych zhotoviteľov, že zrejme nebudú nikdy vyplatení.

"Existuje totiž viacero dodávateľov, ktorí sa nedokážu dostať na zoznam poškodených, pričom práce na tuneli Višňové poctivo odviedli," uviedol Marosz s tým, že tiež hrozí, že ostanú nevyplatení podobne ako v kauze Váhostav. "Hnutie OĽaNO podáva takýmto subdodávateľom pomocnú ruku a budeme za nich bojovať," poznamenal Marosz.

SkryťVypnúť reklamu

Za ďalší problém označil, že Dúha sa v dohode o odstúpení zaviazala dokončiť viaceré práce. "Tieto práce už boli zaplatené," dodal Marosz. Majiteľ Dúhy Miroslav Remeta podľa poslanca odmieta tieto práce dokončiť a práce, ktoré boli zaplatené, bude musieť dokončiť niekto iný a budú zaplatené dvakrát.

Stavia sa od 2014

Výstavba úseku D1 s tunelom Višňové sa začala v lete 2014 počas vlády Roberta Fica (Smer). Konzorcium Salini Impregilo a Dúha vtedy vybrala za zhotoviteľa NDS na čele s Milanom Gajdošom, ministrom dopravy bol Ján Počiatek (Smer).

Predpokladaná cena prác za výstavbu úseku bola takmer 900 mil. eur bez DPH, taliansko-slovenské konzorcium získalo zákazku za tretiu najnižšiu ponuku 409,8 mil. eur bez DPH (45,5 % z predpokladanej hodnoty), keďže prví dvaja uchádzači boli vylúčení pre kartelovú dohodu v súvislosti s inou stavbou.

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (11. 5. 2025)
USD 1.125
AUD 1.757
CZK 24.946
JPY 163.360
CAD 1.566
GBP 0.848
HUF 404.900
PLN 4.239
CHF 0.935
SEK 10.920

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 902
  2. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 445
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 435
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 337
  5. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 3 277
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 895
  7. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 525
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 215
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 408
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 893
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 545
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 449
  5. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 12 427
  6. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 030
  7. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 971
  8. Ján Kukulský: Fiktívny otvorený list Roberta Fika, ktorý zaznel dňa 4.4.2025 na proteste v Bardejove 5 802
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Našli sme päť obcí, kde počet obyvateľov pred voľbami stúpal.


1
Boris Zala

V čom tkvie optimizmus Borisa Zalu ohľadne vývoja v Amerike?


9
Europoslankyňa Ľubica Karvašová.

Čerpanie peňazí preveríme, hovorí Lucia Yar.


3
Peter Schutz

Legislatívne predpisovať národu čo môže a čo nemôže je krajnosť.


14

Neprehliadnite tiež

Monitor s vývojom akciového trhu v Pekingu.

Pokles spotrebiteľských cien aj ceny výrobcov bol najprudší za šesť mesiacov.


TASR
Ilustračná fotografia.

Sú štedrejší než českí a to napriek tomu, že v priemere zarábajú menej.


TASR
Americký minister financií Scott Bessent v Ženeve.

Hlavnou témou je americké clo na dovoz z Číny vo výške 145 percent.


TASR
V nemeckých autobazároch je ponuka pestrejšia a autá kvalitnejšie

Priemerný vek všetkých predaných ojazdených vozidiel bol 9,1 roka.


TASR 4
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 408
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 893
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 545
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 449
  5. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 12 427
  6. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 030
  7. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 971
  8. Ján Kukulský: Fiktívny otvorený list Roberta Fika, ktorý zaznel dňa 4.4.2025 na proteste v Bardejove 5 802
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
SkryťZatvoriť reklamu