Loading
...
LONDÝN. Vodiči starších vozidiel, ktoré viac znečisťujú ovzdušie, hradia od pondelka za vjazd do centra Londýna nový poplatok.
Britská metropola totiž zaviedla takzvanú zónu s ultranízkymi emisiami (ULEZ), informovala spravodajská stanica BBC.
Cieľom je do dvoch rokov znížiť emisie až o 45 percent. V roku 2021 sa navyše táto zóna rozšíri na väčšinu britskej metropoly.
Jeden poplatok už je, pribudol ďalší
Za vjazd do centra Londýna sa už od roku 2003 platí poplatok, ktorý mal vodiča osobných automobilov prinútiť k tomu, aby sa presunuli do mestskej hromadnej dopravy. Vyberá sa od pondelka do piatku.
Nový poplatok za vjazd do centra, ktorý sa bude vyberať aj cez víkend, sa dotkne majiteľov starších vozidiel, ktorí tak budú k doterajšiemu poplatku musieť pridať ďalších 12,5 libry (14,55 eur) za deň.

Majitelia starších vozidiel v pracovný deň tak zaplatia po novom za vjazd do centra dokopy 24 libier (takmer 28 eur).
Nový poplatok sa dotkne motoriek, ktoré nespĺňajú emisnú normu EURO 3, benzínových áut, ktoré nespĺňajú normu EURO 4, a dieselových vozidiel, ktoré nespĺňajú normu EURO 6. Autobusy a nákladné vozidlá budú musieť spĺňať normu EURO 6 alebo novšiu a budú platiť 100 libier (vyše 116 eur) za deň.
Podľa prieskumu londýnskej radnice spĺňa predpísané ekologické normy 60 percent vozidiel, ktoré v marci jazdili v novo spoplatnenej oblasti. Výnimku budú mať z platenia nového poplatku až do roku 2021 ľudia trvalo žijúci v ULEZ.
Mestská akciová spoločnosť Transport of London (TfL), ktorá má na starosti dopravu v hlavnom meste, dúfa, že sa v centre vďaka zavedeniu ULEZ výrazne zníži počet áut, ktoré výrazne zaťažujú životné prostredie.
Nový poplatok by sa podľa TfL mohol týkať až 40-tisíc áut denne.
Khan: Nebudem problém ignorovať ako ostatní
Londýnsky starosta Sadiq Khan v pondelok zavedené opatrenia označil za dôležitý pokrok v boji proti znečistenému ovzdušiu v meste.
"Náš jedovatý vzduch je neviditeľným zabijakom zodpovedným za jeden z najväčších zdravotných stavov núdze našej generácie. Skrátka odmietam byť ďalším politikom, ktorý to ignoruje," napísal Khan na twitteri.
Loading
...
Zväz malých podnikov (FSB) ale vyjadril obavu o budúcnosť viacerých menších firiem, ktoré zaťažia dodatočné náklady.
Nespokojnosť s novým opatrením vyjadrilo na sociálnych sieťach tiež viacero majiteľov áut s dieselovým motorom, ktorých nákup podľa nich vláda ešte pred časom odporúčala.
Teraz ale tieto vozidlá nový poplatok zasiahne najviac.
Kým teraz spoplatnená zóna zahŕňa samotné centrum Londýna, od októbra 2021 sa bude ekologický poplatok vyberať v rozsiahlej oblasti ohraničenej vnútorným mestským okruhom.
Podobné zóny nízkych emisií sa chystá v Británii zaviesť aj Birmingham, Leeds či Manchester. V prvých dvoch spomínaných mestách by sa mohlo za vjazd do vyznačenej oblasti začať platiť už od budúceho roka.