SME
Nedeľa, 22. máj, 2022 | Meniny má Júlia, Juliána

Proti smogu bojuje Londýn novým poplatkom pre autá

Jeden poplatok už britská metropola má, pribudol ďalší.

Ilustračná snímka.Ilustračná snímka. (Zdroj: TASR/AP)

LONDÝN. Vodiči starších vozidiel, ktoré viac znečisťujú ovzdušie, hradia od pondelka za vjazd do centra Londýna nový poplatok.

Britská metropola totiž zaviedla takzvanú zónu s ultranízkymi emisiami (ULEZ), informovala spravodajská stanica BBC.

Cieľom je do dvoch rokov znížiť emisie až o 45 percent. V roku 2021 sa navyše táto zóna rozšíri na väčšinu britskej metropoly.

Jeden poplatok už je, pribudol ďalší

Za vjazd do centra Londýna sa už od roku 2003 platí poplatok, ktorý mal vodiča osobných automobilov prinútiť k tomu, aby sa presunuli do mestskej hromadnej dopravy. Vyberá sa od pondelka do piatku.

SkryťVypnúť reklamu

Nový poplatok za vjazd do centra, ktorý sa bude vyberať aj cez víkend, sa dotkne majiteľov starších vozidiel, ktorí tak budú k doterajšiemu poplatku musieť pridať ďalších 12,5 libry (14,55 eur) za deň.

Prečítajte si tiež: Špina vo vzduchu najhlbšieho metra Londýna presahuje litmity takmer dvadsaťnásobne Čítajte 

Majitelia starších vozidiel v pracovný deň tak zaplatia po novom za vjazd do centra dokopy 24 libier (takmer 28 eur).

Nový poplatok sa dotkne motoriek, ktoré nespĺňajú emisnú normu EURO 3, benzínových áut, ktoré nespĺňajú normu EURO 4, a dieselových vozidiel, ktoré nespĺňajú normu EURO 6. Autobusy a nákladné vozidlá budú musieť spĺňať normu EURO 6 alebo novšiu a budú platiť 100 libier (vyše 116 eur) za deň.

Podľa prieskumu londýnskej radnice spĺňa predpísané ekologické normy 60 percent vozidiel, ktoré v marci jazdili v novo spoplatnenej oblasti. Výnimku budú mať z platenia nového poplatku až do roku 2021 ľudia trvalo žijúci v ULEZ.

SkryťVypnúť reklamu

Mestská akciová spoločnosť Transport of London (TfL), ktorá má na starosti dopravu v hlavnom meste, dúfa, že sa v centre vďaka zavedeniu ULEZ výrazne zníži počet áut, ktoré výrazne zaťažujú životné prostredie.

Nový poplatok by sa podľa TfL mohol týkať až 40-tisíc áut denne.

Khan: Nebudem problém ignorovať ako ostatní

Londýnsky starosta Sadiq Khan v pondelok zavedené opatrenia označil za dôležitý pokrok v boji proti znečistenému ovzdušiu v meste.

"Náš jedovatý vzduch je neviditeľným zabijakom zodpovedným za jeden z najväčších zdravotných stavov núdze našej generácie. Skrátka odmietam byť ďalším politikom, ktorý to ignoruje," napísal Khan na twitteri.

Zväz malých podnikov (FSB) ale vyjadril obavu o budúcnosť viacerých menších firiem, ktoré zaťažia dodatočné náklady.

SkryťVypnúť reklamu

Nespokojnosť s novým opatrením vyjadrilo na sociálnych sieťach tiež viacero majiteľov áut s dieselovým motorom, ktorých nákup podľa nich vláda ešte pred časom odporúčala.

Teraz ale tieto vozidlá nový poplatok zasiahne najviac.

Kým teraz spoplatnená zóna zahŕňa samotné centrum Londýna, od októbra 2021 sa bude ekologický poplatok vyberať v rozsiahlej oblasti ohraničenej vnútorným mestským okruhom.

Podobné zóny nízkych emisií sa chystá v Británii zaviesť aj Birmingham, Leeds či Manchester. V prvých dvoch spomínaných mestách by sa mohlo za vjazd do vyznačenej oblasti začať platiť už od budúceho roka.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (22. 5. 2022)
USD 1.058
AUD 1.498
CZK 24.670
JPY 135.340
CAD 1.353
GBP 0.848
HUF 382.930
PLN 4.637
CHF 1.028
SEK 10.492

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 704
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 4 468
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 4 146
  4. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 2 812
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 052
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 412
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 390
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 014

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  4. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  5. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  6. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  7. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  8. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 244
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 10 342
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 313
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 5 402
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 800
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 3 633
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 055
  8. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší? 2 082
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  4. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  6. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  7. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  8. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

McDonald's v Rusku končí.

McDonald's odchádza z ruského trhu.


TASR 23 h
Pred ruskou agresiou na Ukrajine sa dovážali spoza východnej hranice Slovenska zväčša suroviny pre fabriky, teraz sú to hlavne obilniny a oleje.

Pomohol by logistický park v lokalite Bočiar.


a 1 ďalší 20. máj

Pripájajú sa k štrajkovej pohotovosti.


20. máj

Počas dvoch dní ho predstavia vo viacerých slovenských mestách.


SITA 20. máj

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  4. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  5. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  6. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  7. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  8. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 244
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 10 342
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 313
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 5 402
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 800
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 3 633
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 055
  8. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší? 2 082
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  4. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  6. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  7. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  8. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
SkryťZatvoriť reklamu