BRATISLAVA. Opozičné hnutie OĽaNO predstavilo plán opatrení na zlepšenie verejnej dopravy a odvrátanie dopravného kolapsu.
Dokument pod názvom Spoľahlivá doprava zahŕňa zlepšenie údržby vlakov, koľajníc a ciest, koordináciu spojov vlakov a autobusov, záchranný plán pre železnice, ako aj rešpektovanie princípu hodnoty za peniaze a vytvorenie Štátneho fondu dopravnej infraštruktúry.
"Hľadali sme najlepšie riešenia v doprave. Sú to riešenia, ktoré by mali pomôcť k tomu, aby ľudia nevnímali dopravu, ako niečo, čo stále mešká a horí, ale aby vnímali dopravu ako moderný prostriedok, ktorým sa vedia dopraviť do práce, do školy, alebo za rodinou," povedala v pondelok na brífingu predsedníčka poslaneckého klubu OĽaNO v Národnej rade SR Veronika Remišová.
A taktiež, aby ľudia podľa nej nečakali v nekonečných kolónach a nestrácali čas, ktorý môžu zmysluplne venovať niekde inde.
Dokončenie diaľnic a lepšie vlaky
Poslanec a tieňový minister hnutia pre dopravu Ján Marosz informoval, že dozrel čas na ponuku riešení, ako by mohla moderná, spoľahlivá verejná osobná doprava, ale aj cestná doprava na Slovensku fungovať.
"Nevieme, ako má skutočne vyzerať plán dopravy na Slovensku o rok a už vôbec nie o desať rokov. Preto ponúkame náš plán spoľahlivej dopravy pre Slovensko. Medzi jeho priority patrí dokončenie diaľnice D1 a D3, ale takisto zlepšenie vlakovej dopravy a celkovo verejnej osobnej dopravy," priblížil Marosz.
"Garantujeme občanom, že ak hnutie OĽaNO bude spravovať rezort dopravy, tak vlaky budú jazdiť načas," tvrdí poslanec.
Navrhnuté opatrenia podľa experta OĽaNO na dopravu Jiřího Kubáčka umožnia, aby bola doprava spoľahlivá a ľudia cestovali načas.
"Okamžite treba zlepšiť údržbu vlakov, tratí a ciest. Hneď musíme zamedziť masívnemu predražovaniu nákupu tovarov a služieb a ušetrené prostriedky investovať do zvýšenia starostlivosti o vlaky, koľajnice. Nechceme zanedbávať ani cesty a preto za zvlášť dôležité považujeme dofinancovanie údržby ciest prvej triedy, kde sú problémy zjavne najväčšie," uviedol Kubáček.
Koordinácia vlakov a autobusov
Hnutie chce zriadiť národnú dopravnú autoritu na koordináciu vlakov a autobusov, ktorú vláda sľubuje už niekoľko rokov.
To má byť základom aj pre integráciu dopravy a cestovanie v rámci celého Slovenska na jeden cestovný lístok vo všetkých druhoch dopravy.
V rámci záchranného plánu pre železnice chce OĽaaNO zriadiť na ministerstve dopravy virtuálny holding, ktorý bude koordinovať Železnice Slovenskej republiky a Železničnú spoločnosť Slovensko.
"Vytipujeme najdôležitejšie železničné úseky, ktoré zmodernizujeme, a hlavne sa budeme snažiť skoncentrovať všetky sily a prostriedky v železniciach na to, aby sa rozjazdili trate, ktoré majú zmysel pre dopravu," poznamenal Kubáček.
Pri určovaní investičných priorít pri výstavbe dopravnej infraštruktúry hnutie navrhuje zaviesť odborný prístup s rešpektovaním princípu hodnoty za peniaze, ktorý musí nahradiť aktuálne politické motívy.
Riešením má byť dlhodobý rámcový plán výstavby dopravnej infraštruktúry s nie úplne jednoduchou možnosťou meniť a upravovať ho.
"Predpokladáme koncentráciu všetkých síl a prostriedkov na dokončenie diaľnice D1 a D3. Malým mestám pomáhajú rôzne malé obchvaty, ktoré vedia stavať rýchlo a lacno," uviedol Kubáček.
Štátny fond dopravnej infraštruktúry by mal mať presne určené zdroje s využívaním na konkrétne účely. Fond by mal znížiť vysokú závislosť modernizácie dopravnej infraštruktúry na zdrojoch Európskej únie.
Nový úrad by znamenal ďalšie vynaložené peniaze, reaguje ministerstvo
- Na Ministerstve dopravy a výstavby (MDV) práve za vedenia ministra Árpáda Érseka (Most-Híd) vznikla pracovná skupina zložená z vyšších územných celkov ako objednávateľov prímestskej dopravy, dopravných integrátorov a odborníkov, odborových zväzov a neziskových organizácií.
- Pre TASR to v pondelok uviedol rezort dopravy v reakcii na program Spoľahlivá doprava od opozičného hnutia OĽaNO, ktoré prezentovalo snahu zriadiť národnú dopravnú autoritu.
- Medzi partnermi funguje podľa ministerstva kvalitná spolupráca a spoločne pripravujú základné dokumenty, ktoré majú prispieť k integrácii rôznych druhov dopravy a zabrániť neželanej konkurencii medzi dopravou, ktorá je objednávaná verejnou správou.
- "V tejto fáze sme presvedčení, že sa nám podarí vytvoriť dopravnú autoritu bez toho, aby sme museli zriadiť nový úrad, čo by znamenalo ďalšie vynaložené finančné prostriedky," konštatovalo MDV SR.
- V priebehu tohto roka chce pripraviť národný plán dopravnej obslužnosti, ktorý definuje potreby vo verejnej doprave na Slovensku, odstráni súbehy a definuje kľúčové prestupné uzly aj medzi železničnou a autobusovou dopravou.
- V súvislosti s modernizáciou MDV pripomenulo, že železničná doprava dopláca na tzv. staré dlhy, keď sa roky neinvestovalo a neopravovalo. "Aj vďaka európskym zdrojom z Operačného programu Integrovaná Infraštruktúra 2014-2020 smerujú na rozvoj železničnej dopravy, vrátane nákupu nových vlakov, pre Slovensko 1,2 miliardy eur," priblížil rezort situáciu. Ďalšie európske peniaze na modernizáciu železníc, približne 380 miliónov eur, môže Slovensko čerpať z finančného nástroja EÚ CEF (Nástroj na prepojenia Európy). Spolu je to približne 1,6 miliardy eur, ktoré môžu zásadne zmeniť tvár slovenských železníc.
- Tempo výstavby obmedzuje aj nedostatočný stav prípravy projektov. "Preto súčasné vedenie investovalo veľa času a energie do prípravy nových projektov, aby nový minister dopravy po voľbách mohol okamžite využiť dodatočné zdroje z nového operačného programu alebo zo štátneho rozpočtu na výstavbu nových úsekov," upozornilo MDV s tým, že ak by boli rovnako pripravené projekty aj pri nástupe súčasného vedenia, bolo by tempo výstavby vyššie.
- Rezort dopravy robí viaceré úpravy v súťažiach, ktoré by optimalizovali počet odvolaní tak, aby sa znížila strata času, uzavrelo MDV SR.
- Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pri vyššom počte vypravených vlakov a väčšom počte prepravených cestujúcich znižuje meškania vlakov. Zároveň po ôsmich rokoch dosiahla vyrovnaný hospodársky výsledok. "V roku 2018 sme vypravili dokopy 544 364 vlakov, prepravili sme celkom vyše 73,807 milióna všetkých cestujúcich. Pričom priemerné meškanie vlakov ZSSK v roku 2018 bolo 1,7 minúty," reagoval pre TASR hovorca spoločnosti Tomáš Kováč.