Streda, 20. november, 2019 | Meniny má Félix

Kanceláriu má desaťtisíc metrov nad zemou

Byť pilotom vyžaduje celkom inú motiváciu, ako sú peniaze.

Michal Kutlík s manželkou, ktorá je tiež členkou posádky.Michal Kutlík s manželkou, ktorá je tiež členkou posádky.(Zdroj: Archív M. Kutlíka)
Článok pokračuje pod video reklamou

V detstve chcel byť kozmonautom, potom vojenským letcom a na rozdiel od iných chlapcov sa ani neskôr nedržal pri zemi. Otec ho motivoval, aby sa stal pilotom dopravných lietadiel.

Svoj prvý sólo let absolvoval v roku 1998 ešte ako študent Žilinskej univerzity. „Bol to úžasný pocit. Ale to nadšenie som mal v kombinácii s rešpektom. Vedel som, že stačí jediný nesprávny pohyb...“ spomína na svoje začiatky Michal Kutlík, ktorý dnes lieta pre AirExplore.

„Tento pocit ma sprevádza celým životom a o to viac teraz, keď je za mnou dvesto ľudí, ktorých musím priviezť bezpečne na zem.“ Rovnako ako IT architekt, pilot kapitán tiež preberá zodpovednosť za celé lietadlo, a to aj z právneho hľadiska.

Cesta ku kapitánskym skúškam nie je jednoduchá. Nie je jednoduchý ani životný rytmus pilota, ktorý strávi týždne mimo domova, lieta často v noci a musí byť v stopercentnej kondícii pri veľkých časových posunoch.

Silné momenty

Prečítajte si tiež: Lieta na nových boeingoch: Priestor na zlé rozhodnutia nemáme Čítajte 

„Videl som polárnu žiaru, východy a západy slnka sú z výšky desať kilometrov majestátne. Búrkové mraky svetielkujú a na nočnej oblohe vidno z tejto výšky množstvo hviezd, ktoré zo zeme nevidíte. Neuveriteľný pohľad je na činné sopky a koralové ostrovy. To sú silné momenty. Hovorím si, som najšťastlivejší človek, lebo mám kanceláriu desaťtisíc metrov nad zemou,“ opisuje zážitky z lietania.

Ale môcť tieto veci zažiť ako kapitán lietadla nesie aj obrovské nasadenie a bez veľkej vnútornej motivácie to nikto nezvládne.

V prvej fáze výcviku musí pilot absolvovať približne 15 hodín letu s inštruktorom, kým ho pustia na sólový let. Je rozdiel lietať na malých a veľkých lietadlách, čím je stroj väčší, tým je aj výcvik zložitejší.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5V6D na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5V6D na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  2. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  3. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  4. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  5. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  6. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  7. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  8. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  9. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  10. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  1. Slováci sa najčastejšie stretávajú pri spoločnom stole na večeru
  2. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  3. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  4. SEAT predstavil e-Scooter
  5. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  6. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  7. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  8. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  9. Changes to the Public Procurement Law – Take Two
  10. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 12 370
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 12 163
  3. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 7 369
  4. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 6 998
  5. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 6 643
  6. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 6 483
  7. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 6 331
  8. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 6 240
  9. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 5 938
  10. Tipy na lyžovačku v Rakúsku 5 762

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Beaty Balogovej

Ako sme prestali byť súdružkami a súdruhmi

Sloboda nie je dedičné právo. Žiadna generácia ju nedostáva hotovú a dokonanú: pripravenú na konzumáciu.

Protestné zhromaždenie Za slušné Slovensko na Námestí SNP v Bratislave.

Naďa z OĽaNO zrejme polícia stíha za otázky, ktoré kládol

Opozícia hovorí o diskreditačnej kampani, premiér Pellegrini o bezpečnosti krajiny.

Jaroslav Naď z OĽaNO.
David Nykl vyrastal v Kanade.
Komentár Petra Schutza

Úskalia strestestu

Matovič buduje umelú zákopovú líniu, len aby rozoštval hnutie protificovského odporu.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Dodávateľ autosúčastok Oerlikon zamestná ďalších 110 ľudí

Oerlikon metódou nitridácie dosahuje vysokú odolnosť proti opotrebeniu a korózii ocele.

Impérium kontroverzného milionára z východu sa rozpadá

Duč príde o vinárstvo aj polikliniku.