BRATISLAVA. Spoločnosť Slovenská pošta v roku 2018 vykázala stratu pred zdanením v objeme 5,2 milióna eur a po zdanení 4,89 milióna eur. V roku 2017 zaznamenala zisk pred zdanením vo výške 1,6 milióna eur a po zdanení 460 tisíc eur.
Vyplýva to z výsledkov hospodárenia štátnej poštovej spoločnosti na základe údajov z jej účtovnej závierky za minulý rok zverejnenej v registri účtovných závierok.
Slovenská pošta v stredu informovala, že opatrenia v rámci stratégie Pošta 2020 znížili očakávanú stratu v hospodárení o vyše 40 percent z 8,9 milióna eur na 5,2 milióna eur.
Uvedená stratégia, ktorú vlani v septembri prijalo nové vedenie spoločnosti, sa zameriava na zlepšenie hospodárenia, ale aj modernizáciu služieb pre zákazníkov.
"Prostredníctvom odborných analýz sa nám podarilo odhaliť slabé miesta, ktoré znižujú ziskový potenciál spoločnosti. Na jednej strane robíme strategické úsporné opatrenia, aby sme zlepšili hospodárenie pošty, na strane druhej modernizujeme služby pre zákazníkov," povedal generálny riaditeľ Slovenskej pošty Peter Helexa.
Pošta v dobe digitalizácie stráca zákazníkov

Slovenská pošta v období digitalizácie dát a elektronizácie služieb očakávala stratu vzhľadom na dlhodobý pokles záujmu o využívanie univerzálnych poštových služieb, pritom trend zvyšovania nákladov na ich zabezpečenie pokračuje.
"Najvýznamnejší vplyv na hospodárenie má pokles výnosov predovšetkým z univerzálnych služieb, ktoré tvoria vyše 50 percent z celkových výnosov Slovenskej pošty. Záporný výsledok hospodárenia ovplyvnili aj vyššie náklady súvisiace predovšetkým s rastom personálnych a prepravných nákladov," uviedla hovorkyňa Slovenskej pošty Eva Rovenská.
Spoločnosť v minulom roku zaznamenala výnosy z hospodárskej činnosti v objeme 320,1 milióna eur, čo je oproti roku 2017 viac o 0,5 percenta, resp. o 1,5 milióna eur.
Náklady z hospodárskej činnosti vo výške 323,2 milióna eur vzrástli medziročne o 3,1 percenta, teda o 9,7 milióna eur. Strata z hospodárskej činnosti vlani dosiahla 3,2 milióna eur, pričom v roku 2017 bol výsledkom zisk takmer päť miliónov eur.
Spoločnosť zaviedla opatrenia na zefektívnenie procesov v prevádzke, zoštíhlenie manažmentu a administratívnych pracovníkov, prehodnotila zmluvy s partnermi či zreálnila tarify vybraných služieb.
Menej pracovníkov v manažmente a administratíve
Na základe výsledkov procesnej a organizačnej analýzy plánuje v tomto roku ešte viac zefektívniť prevádzku zoštíhlením manažmentu a administratívnych pracovníkov a zjednodušiť proces doručovania, napríklad, centralizáciou služby do regionálnych doručovacích centier.
Pošta chce ušetrené milióny investovať do ďalšej modernizácie služieb a produktov pre ľudí, ako aj racionalizácie procesov a konkurencieschopnosti spoločnosti.
"Vzhľadom na objem plánovaných investícií do rastúcej oblasti balíkových služieb a na ďalšie opatrenia stratégie Pošta 2020 Slovenská pošta predpokladá, že výrazné zlepšenie hospodárenia spoločnosti bude viditeľné v roku 2022, kedy má pošta ambíciu ušetriť minimálne 30 miliónov eur ročne," dodala Rovenská.