BRATISLAVA. Reťazec predajní Exisport, jeden z najväčších predajcov športového sortimentu na Slovensku, preberá český podnikateľ Petr Cmíral.
Exisport v marci zatvoril všetkých 29 predajní, deväť z nich, najmä v menších mestách, už ani neplánuje otvoriť, informoval týždenník Trend.
Väčšinovým vlastníkom Exisportu bude PPG Group, s. r. o., v ktorej má Cmíral 70-percentný podiel. Doterajší spolumajiteľ Peter Vaľo má 15 percent a taký istý podiel má aj Gabriel Galeštok.
Exisport chce otvoriť nové obchody a podľa Trendu predávať aj cez internet. Webová stránka obchodu dnes neposkytuje žiadne informácie.
Exisportu sa podľa Vaľových slov nedarilo aj pre rastúce náklady na mzdy a odvody. Výpadky v tržbách spôsobil aj zákaz predaja počas štátnych sviatkov. Z ponuky tiež vypadli viaceré známe značky.
Väčšina veľkých predajcov rastie
Zo športových reťazcov sa na Slovensku darí sieti predajní Decathlon. Francúzi mali v roku 2017 tržby nad 25 miliónov eur a zisk takmer 900-tisíc eur. Exisport za ten istý rok vykázal vyše dvojmiliónovú stratu.

Decathlon vstúpil na slovenský trh v roku 2015. V prvom roku dosiahol tržby 6,4 milióna eur. Má šesť predajní.
Darí sa mu vďaka vlastným značkám, kde si maržu môže určovať sám, ale aj vďaka obchodnej stratégii, ktorá sa od ostatných predajní so športom výrazne líši a pripomína napríklad prístup nábytkárskej firmy IKEA. Sortiment si môžu zákazníci vyskúšať v predajni - od oblečenia či lôpt napríklad až po bicykle.
Štyridsaťtri predajní má česká sieť Sportisimo. Jej tržby v roku 2017 vzrástli na necelých 53 miliónov eur, zisk však klesol asi na dva milióny.
Český A3 sport mal so 16 predajňami tržby vyše 20 miliónov a zisk takmer 450-tisíc eur.
Tridsaťdva predajní má na našom trhu rakúsky Intersport, ktorý mal tržby vyše 300-tisíc eur a stratu 540 eur.
Zisky rástli menším domácim firmám, napríklad žilinskej Nebbii, ktorá sa v roku 2017 dostala do pozornosti pre reklamu s mužom tmavej pleti. Vyvolala mnoho nenávistných komentárov.
"Spoločnosti sa darí zlepšovať tržby vďaka nárastu predaja mimo Slovenska, čo je spôsobené našou dlhodobou stratégiou v marketingu a výrobe našich produktov v Európskej únii a dôrazom na kvalitu," hovorí Martin Pecko zo spoločnosti.
Útoky po reklame podľa Pecka odzneli do dvoch mesiacov. "Ďalej spolupracujeme s atlétmi tmavej pleti, snažíme sa ľudí motivovať a inšpirovať." Tržby Nebbie dosiahli v roku 2017 viac ako 2,8 milióna eur, zisk viac ako 300-tisíc.
Konkurentom sú aj módne obchody
Kamenným obchodom s výlučne športovým tovarom konkurujú módne reťazce, ktoré ho tiež predávajú. Najmä obchody siete predajní H&M, Gate či niektoré značky zo španielskej rodiny Inditex.
Rastie aj obrat z internetového nákupu. Z prieskumu portálu heureka.sk vyplýva, že sa medziročne zvýšil o 23 percent. V internetových obchodoch na Slovensku zákazníci minuli vlani 1,13 miliardy eur.
Z tretích krajín sa na Slovensko doviezlo a preclilo v roku 2016 viac ako 4800 ton, v roku 2017 viac ako 4000 ton a vlani 3300 ton najbežnejších športových potrieb a výrobkov, píše hovorkyňa finančnej správy Ivana Skokanová.
Štatistika nezohľadňuje fakt, že klesajúci dovoz z tretích krajín môže nahrádzať dovoz z krajín Európskej únie.