BRATISLAVA. Na Slovensku je stále veľa hotelov a reštaurácií, ktoré nesledujú množstvo vyhodených potravín a doteraz sa nestretli ani s termínom zero waste.
Tvrdia síce, že odpad nejakým spôsobom triedia, väčšinou však len odvážajú kuchynský odpad, ale papier, plasty a iné obaly hádžu do košov spolu s ostatným odpadom.
Ukázal to prieskum, ktorý si dal vypracovať veľkoobchod METRO na vzorke 300 svojich zákazníkov.
Prevádzky nesledujú, koľko odpadu vyprodukujú
"Až 58 percent gastronomických prevádzok nevie, koľko odpadu mesačne vyprodukuje. V dobe, kedy sa z každej strany ozýva, aké dôležité je v podnikaní myslieť aj na ekológiu, je to zarážajúce číslo. Poznať množstvo odpadu je totiž základom, aby prevádzky mohli pristúpiť ku krokom, ktoré povedú k jeho zníženiu," komentuje výsledky prieskumu Anežka Kováliková, ambasádorka udržateľnosti veľkoobchodu.

Termín zero waste medzi prevádzkami tiež nie je veľmi známy, až 64 percent z nich sa s ním nikdy nestretlo. Napriek tomu oslovení respondenti uvádzajú, že odpad triedia, pozitívne stanovisko poskytlo až 90 percent z nich.
Najčastejšie prevádzky odvážajú kuchynský odpad a triedia použitý olej, no možností na zodpovedné správanie voči prostrediu je ďaleko viac.
"Biologicky rozložiteľný odpad tvorí nadpolovičnú väčšinu vyprodukovaného odpadu aj v samotných domácnostiach. Je preto hlavnou triediteľnou zložkou, ktorú vieme premeniť na kompost ako zdroj živín. Vysoký podiel tvoria následne papier a plasty. Triedením zvyšujeme mieru recyklácie. Neplytvanie zdrojmi ako voda - energie, je rovnako dôležitým nástrojom vedúcim k udržateľnosti prevádzok," uvádza Petra Csefalvayová z Inštitútu pre cirkulárnu ekonomiku (INCIEN).
Prieskum poukázal aj na prevádzky, ktoré si sledujú množstvo vyhodených potravín - je ich 42 percent. Vyše polovica z nich vytvorí mesačne do sto kilogramov odpadu, 14 percent z oslovených prevádzok má dokonca kompostér.
Zvýšené nároky na financie
Firmy, ktoré podnikajú kroky smerujúce k udržateľnosti priznávajú, že im toto správanie prináša zvýšené nároky na financie a často by potrebovali pomôcť a poradiť.
Až 57 percent z oslovených prevádzok má dodatočné náklady spojené s triedením odpadu a 89 percent by privítalo podporu vo forme konzultácií.
Veľkoobchod v spolupráci s INCIEN a Slovenským zväzom kuchárov a cukrárov pripravilo Memorandum o dodržiavaní zero waste princípov. Memorandum sa snaží upozorniť na to, ako ľudia zaobchádzajú s potravinami.
Preto vytýčilo päť základných princípov, ktoré sú pri zmene dôležité. Patria sem: rešpektovanie človeka a jeho zdravia, využívanie kvalitných potravín od lokálnych výrobcov, šírenie potravinovej solidarity, rozumné zaobchádzanie s potravinami vrátane recyklácie a kompostovania.