SME
Štvrtok, 26. máj, 2022 | Meniny má Dušan

Len polovica firiem prežije prvých päť rokov. Zmeniť to môže jediná vec

Podnikatelia často zabúdajú na základné veci.

V Európe každoročne ukončí svoje podnikanie niekoľko tisíc firiem. Len 50 percent spoločností prežije prvých päť rokov.

„V mnohých prípadoch podnikateľov dobehne fakt, že sa na svoj produkt prestanú pozerať očami zákazníka a podcenia vhodný marketing,“ odhaduje prezident Klubu reklamných agentúr Slovenska Róbert Slovák.

Podnikateľ musí byť profesionál

Máte špičkový produkt, do ktorého dávate srdce. Vytvorili ste niečo, čo má možnosť preraziť na trhu a byť svetové. Lenže zrazu sa niečo zmení.

Namiesto toho, aby ste podnikanie vyšperkovali do dokonalosti, roztrieštite svoju energiu a začnete sa venovať aj účtovníctvu, personálnej politike či publikovaniu príspevkov na sociálnych sieťach. Spoznávate sa?

Podnikatelia chcú všetko robiť sami, čoho výsledkom je, že poriadne nerobia nič.

Róbert Slovák, prezident Klubu reklamných agentúr Slovenska

Je to jedna z najväčších bariér, ktorá im bráni rásť.

Prezentácia značky musí byť rovnako kvalitná ako samotný produkt. Práve komunikácia predáva a posúva firmu k novým métam. Príkladom je rodinné vinárstvo Berta zo Strekova, ktoré dnes už možno považovať za svetové.

Lukáš Berta vyštudoval Vinohradnícku školu v Modre. V roku 2006 odišiel na odbornú ročnú prax do USA a celá rodina investovala energiu do toho, aby v Strekove vytvorili najlepšie možné víno.

V roku 2013 investovali do nových výrobných priestorov.

„Nebáli sme si požičať financie na rozvoj. Jednoducho sme našej myšlienke verili. Rozvojové snahy išli ruka v ruke s dobre nastavenou marketingovou stratégiou, ktorú sme nechali na profesionálov a mohli sa na nich plne spoľahnúť,“ hovorí o minulosti Berta.

Za významný míľnik v raste považuje Berta aj novú komunikačnú stratégiu. Udialo sa tak v roku 2015.

„Už pár rokov dozadu sme cítili potrebu zmeniť vizuál a komunikáciu navonok. Preto sme sa rozhodli financie investovať aj týmto smerom. Našli sme profesionálov, ktorým sme naznačili, čo sa nám páči, čo by sme chceli povedať a následne nám sami dodali profesionálne etikety, návrhy grafiky aj celý príbeh značky vpísaný na fľaši,“ vysvetľuje.

Firma sa musí rozvíjať komplexne

„Pre podnikateľa je najdôležitejšie, aby maximum svojej energie venoval tomu, čo robí dobre. Len tak dokáže dať zo seba to najlepšie. Neoplatí sa investovať energiu do niečoho, čomu až tak nerozumie. Častou chybou je, že podnikatelia chcú všetko robiť sami, čoho výsledkom je, že poriadne nerobia nič,“ hovorí Slovák.

Mnoho podnikateľov však rieši dilemu, že na marketing nemajú dostatok peňazí. Preto sa snažia ušetriť, no obvykle to končí nezdarom. Investovať do kvality sa pritom niekedy oplatí aj na úver.

„Dobre investované úverové prostriedky sú také, ktoré smerujú do investičného zámeru a prinášajú spoločnosti dodatočný obrat, prípadne rozširujú predmet podnikania,“ vysvetľuje Zuzana Malcová, vedúca oddelenia vývoja úverových produktov pre malých firemných klientov v Tatra banke.

Virál sa zbytočne preceňuje

Jednou z častých podnikateľských chýb je podľa Slováka aj preceňovanie kreatívneho nápadu a virálu. Investovať do marketingu jednorazovo je totiž slepá ulička. Netreba čakať, že napríklad 10 eur investovaných do virálnej kampane prinesie zisky na zvyšok života. Aj reklamu, komunikáciu a imidž treba totiž realizovať a rozvíjať systematicky, nie nárazovo.

„Viralita fungovala pred rokmi, dnes sa skôr preceňuje. Sociálne médiá už prinášajú osoh len vtedy, ak do nich investujete. Netreba si myslieť, že nejaká super kreativita urobí v komunikačnej stratégii reálny výsledok. Budovanie dlhodobej stratégie a imidžu síce stojí peniaze, no tie sa neskôr vrátia,“ hovorí Slovák.

Súhlasí aj Berta a dodáva, že nárazové virálne aktivity využívajú len ako doplnok.

„Virálne veci nám pomohli pri zisku viacerých ocenení. Avšak komunikácia bez pevných základov môže byť zradná. Dokáže predať mnoho produktov, no nie stabilne. Môže to podnikaniu viac uškodiť ako prospieť,“ radí Berta.

Vo vinárstve preto investujú aj do zahraničných ciest, festivalov a ochutnávok vín, čo im otvorilo dvere k novým možnostiam. V roku 2017 sa dostali na Nový Zéland, kde pomaly začali predstavovať Strekovský región a kvalitu jeho vín.

„Snažíme sa byť autentickí a dlhodobo budovať vzťah so zákazníkmi. Každého polroka si robíme vyhodnotenie a upravujeme stratégiu,“ dodáva Berta.

Požičané peniaze vždy zhodnotia

Vinárstvo Berta síce výrazne investuje do zahraničných ciest, no každé požičané euro dokázalo pretaviť do rastu firmy.

„Požičali sme si peniaze a úver splácali priebežne, ako sme rástli. Potrebovali sme sa naučiť, aký je náš príjem aj zisk a na základe toho vedieť, koľko si požičať. Úvery nám pomohli výrazne narásť aj v oblasti technológií, vďaka čomu sme napredovali rýchlejšie. Dnes už vieme, že po splatení úverov, ktoré máme, môžeme čerpať peniaze na ďalší rozvoj firmy,“ pozerá sa do budúcnosti Berta.

Úspešných firiem ako Vinárstvo Berta, ktorým pomohli k rastu aj úvery, je viac.

„Napríklad spoločnosť, ktorá sa zaoberá predajom oblečenia, mohla vďaka úveru rozšíriť svoju distribučnú sieť prevádzok. Pekným príkladom je aj spoločnosť, ktorá sa venovala vývoju softvéru pre výrobné spoločnosti. Vďaka prostriedkom z prevádzkového úveru získali nové zákazky s dlhou splatnosťou,“ hovorí Pavol Bogár, riaditeľ odboru Small business banking v Tatra banke.

Úver nie je vždy len záťažou

Ak máte dobrý zámer a spoľahnete sa na profesionálov, ktorí vedia, čo robia, netreba sa báť požičať si na úspešný rozvoj.

„Podnikateľ by mal o úvere uvažovať v prípade, ak chce, aby jeho spoločnosť rástla buď z pohľadu trhového podielu, alebo pri zavádzaní nových produktov, služieb či novej činnosti vo firme,“ radí Bogár.

Aj preto je potrebné, aby klient na úver nečakal, ale dostal ho čo najrýchlejšie. Strata času je často strata príležitosti.

Úverom môže podnikateľ rýchlo spojiť svoje finančné zdroje s rýchlymi financiami z banky a získať tak konkurenčnú výhodu, prípadne si vlastné finančné zdroje ponechať ako rezervu potrebnú pri rozbehu novej činnosti.

Ak si niekedy klient nevie s financovaním rady, aj na to sú profesionáli.

„Banka vie klientom poskytnúť finančné poradenstvo, zhodnotiť investičný zámer aj ich upozorniť na prípadné hrozby alebo nedostatky,“ dodáva Bogár.

Tento článok vám prináša Tatra banka.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (26. 5. 2022)
USD 1.066
AUD 1.513
CZK 24.648
JPY 135.340
CAD 1.372
GBP 0.853
HUF 388.250
PLN 4.621
CHF 1.027
SEK 10.542

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  2. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  3. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  4. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  5. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  6. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  7. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie
  1. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  2. Máte doma SodaStream? Vymeňte si bombičku pohodlne z gauča
  3. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  4. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  5. Na krásnom, modrom Jadrane
  6. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  7. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  8. Nebezpečenstvo používania prekladačov
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 11 944
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 5 460
  3. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 5 282
  4. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 412
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 706
  6. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 1 605
  7. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 274
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 1 050

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  2. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  3. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  4. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  5. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  6. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  7. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  8. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 7 563
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 449
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 4 835
  4. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 499
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 3 624
  6. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 252
  7. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 3 237
  8. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 667
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Na podporu vodíkovej technológie má smerovať miliarda eur z verejných zdrojov.


8 h
Minister financií Igor Matovič pri obhajobe návrhu v parlamente.

Európska komisia Slovensku vytýka aj závislosť od fosílnych palív.


8 h
Vizualizácia novej podoby Prioru v Liptovskom Mikuláši.

Projekt počíta s premenou centra na bytový komplex.


8 h
Lokalita, v ktorej vlastní pozemky spoločnosť Vamax-X.

Majetok podnikateľa stále rozpredávajú, do dražby idú pozemky v Budči.


24. máj

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  2. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  3. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  4. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  5. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  6. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  7. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  8. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 7 563
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 449
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 4 835
  4. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 499
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 3 624
  6. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 252
  7. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 3 237
  8. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 667
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
SkryťZatvoriť reklamu