Mať kvalitných zamestnancov znamená mať kvalitnú firmu. Mnoho podnikateľov prinieslo na Slovensko vďaka vzdelávaniu inovácie, s ktorými posunuli firmu výrazne dopredu.
Svet sa neustále mení a vyžaduje každodenné zdokonaľovanie. V biznise dokonca platí, že kto nenapreduje, toho konkurencia prevalcuje.
Malé firmy sú vo vzdelávaní menej flexibilné
Na to, aby firmy dokázali držať krok s dobou, potrebujú neustále nielen inovovať, ale aj vzdelávať svojich zamestnancov.
Uvedomujú si to všetky veľké aj nadnárodné firmy, kde vzdelávanie často berú ako súčasť starostlivosti o zamestnancov. Problémom sú však menšie firmy, kde tento koncept často chýba.
„Menšie firmy do 50 zamestnancov školia ľudí len málokedy. Vedia, že ak pošlú na školenie viacerých zamestnancov, budú im chýbať a prídu o peniaze. Našťastie, existujú aj firmy, ktoré si uvedomujú, že zručnosti zamestnancov je potrebné rozvíjať. Z dlhodobého hľadiska je to pre firmu kľúčové,“ hovorí Simona Socratousová, Soft Skills Trainer & Learning Consultant zo spoločnosti Elevatin.
Veľa firiem si na investovanie do vzdelania zamestnancov stále len zvyká, ale tie, čo ho aplikujú, vedia, že sa oplatí.
Investície do vzdelania sa prejavia postupne
Poslať zamestnancov vzdelávať sa stojí financie a efekt často nevidieť hneď. Nie všetko sa však dá merať krátkodobým úspechom, keďže profesionálny rast je pre firmy tou najsilnejšou devízou až z dlhodobého hľadiska.

Vzdelávanie si začínajú pýtať už aj sami zamestnanci a niektorí dokonca vyžadujú, aby im firma dávala priestor na rast smerom nahor.
„Už ako zamestnanec som sa vzdelával v rôznych smeroch. Navštevoval som kurzy a niektoré som si dokonca platil sám, aby som odborne rástol v tom, čo som robil,“ hovorí zakladateľ marketingovej agentúry High Five Patrik Belanec.
Keď sa sám stal zamestnávateľom, pochopil, aké dôležité je vzdelávanie vo firme.
„Dnes posielam ľudí na kurzy predovšetkým v oblasti marketingu, napríklad zaplatením školení či internetových kurzov, ktoré im pomáhajú byť lepšími. Navyše je dobré, ak sa aj sami chcú rozvíjať, podávajú vtedy lepší výkon,“ zdôrazňuje.
Vzdelávanie prináša nové myšlienky
Investícia do vzdelávania môže podnikanie nielen podporiť, ale aj výrazne rozvinúť. Príkladom je Erik Šimšík, ktorý vyštudoval sociológiu, no dnes prevádzkuje úspešnú pražiareň a kaviareň Goriffee.
Najskôr sa zúčastnil dobrovoľníckych aktivít v Rwande, kde prišiel na chuť káve. Od labužníckeho zážitku k vlastnému podnikaniu ho však delilo kvantum vzdelávania.
Šimšík pochopil, čo je výberová káva, ako sa praží, aké môže mať rôzne tóny a chuťové kvality, ako sa v nej odráža zloženie, pôda či oblasť a ako to nepokaziť. Nastúpil preto proces vzdelávania.

„Za rok som vyštudoval tak trochu druhú univerzitu. Náš pražiar si dokonca spravil špeciálny kurz u zahraničného experta na kávu Scotta Rao, ktorý je veľmi rešpektovanou osobnosťou v kávovom biznise. Posunulo nás to na úplne inú úroveň,“ opisuje Šimšík proces, ako sa z absolventa sociológie stal kávový majster.
Vďaka tomu posunuli praženie aj prípravu kávy na úroveň, ktorou sa stali na Slovensku unikátnymi a získali si nových spokojných klientov.
Chcete investovať do vzdelávania? Ide to aj cez úver
Či už máte skvelý plán na ďalší rozvoj firmy, alebo sa chcete vzdelávať, nemusíte investovať len vlastné peniaze. Vzdelanie tak možno chápať aj ako investičný zámer, na ktorý je možné si požičať a následne po častiach splácať, ako sa prejavia pozitívne aspekty vzdelania vo firme.
„Možností využitia Biznis úveru Express od Tatra banky je mnoho, pričom nie je potrebné dokladovať účel použitia,“ hovorí Zuzana Malcová, vedúca oddelenia vývoja úverových produktov pre malých firemných klientov v Tatra banke.
Úver tak môžete použiť napríklad aj na vzdelanie.
„Podnikateľ by mal uvažovať o úvere, ak chce, aby jeho spoločnosť rástla buď z pohľadu trhového podielu, alebo pri zavádzaní nových produktov, služieb alebo činností vo firme,“ hovorí Pavol Bogár, riaditeľ odboru Small business banking v Tatra banke.

Vzdelávanie je dlhodobý proces, ktorého výsledky sa prejavujú postupne, preto môže byť namiesto vlastných prostriedkov výhodné aj pomalé splácanie.
„Pri biznis úvere poskytujeme možnosť využiť aj mimoriadne splátky. Ak sa klientovi v podnikaní darí, má možnosť po prvom roku splácania požiadať o mimoriadnu splátku bez poplatku,“ hovorí o flexibilite úveru Malcová.
Tento článok vám prináša Tatra banka.
Pravidlá pre spoluprácu medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť na tomto odkaze.
