BRATISLAVA. Na Slovensku sa v marci v obchodoch míňalo v porovnaní s vlaňajškom, ako aj oproti predchádzajúcemu mesiacu, menej.
Maloobchodné tržby medziročne klesli o 1,9 percenta a v medzimesačnom porovnaní boli nižšie o 0,3 percenta.
Medziročný pokles tržieb v maloobchode pritom štatistici predtým naposledy zaznamenali ešte v júli 2016, kedy sa znížili o 0,6 percenta. Vyplýva to z údajov Štatistického úradu SR (ŠÚ).
Zníženie v supermarketoch
Podľa vládnych analytikov z Inštitútu finančnej politiky (IFP) pritom na marcový pokles v maloobchode tržieb najviac vplývalo ich zníženie v nešpecializovaných predajniach, teda supermarketoch.
„Marcový medziročný rast však bol čiastočne ovplyvnený pohyblivou Veľkou nocou. Kým v minulom roku pripadla väčšina predveľkonočných nákupov práve na marec, v tomto roku sa realizovali až v apríli. Na budúci mesiac preto možno očakávať výraznejší medziročný nárast,“ uvádza sa v komentári inštitútu.
Ostatné odvetvia rástli
Marcový vývoj v maloobchode však nekopírovali ostatné odvetvia vnútorného obchodu.
Predaj a oprava motorových vozidiel a motocyklov napríklad zaznamenal dvojciferný medziročný rast tržieb o 12,9 percenta, stúpli aj vo veľkoobchode o dve percentá, v ubytovaní o 3,9 percenta a v činnostiach reštaurácií a pohostinstiev dokonca o 11,4 percenta.
Medzimesačne vzrástli tržby v ubytovaní v marci oproti februáru o 6,7 percenta, v reštauráciách a pohostinstvách o 1,7 percenta a v predaji a oprave motorových vozidiel a motocyklov o jedno percento. Vo veľkoobchode medzimesačne tržby klesli o 3,1 percenta.
Za prvý štvrťrok
V priemere za prvý štvrťrok tak tržby v maloobchode medziročne stúpli o 0,8 percenta, vo veľkoobchode o 5,5 percenta, v predaji a oprave motorových vozidiel a motocyklov o 9,1 percenta, v ubytovaní o 1,6 percenta a v reštauráciách a pohostinstvách o 8,9 percenta.
Hoci aprílové čísla tržieb maloobchodu sa zrejme spomínaným vplyvom Veľkej noci vrátia do plusu, podľa analytika UniCredit Bank Ľubomíra Koršňáka spotrebiteľská nálada už vykazuje známky pozvoľného zosunu zo svojich pokrízových maxím.
„Spotrebitelia pravdepodobne začínajú čoraz častejšie vnímať negatívne správy prichádzajúce zo svetovej ekonomiky. Fundamenty, ktoré podporujú spotrebu domácnosti, najmä trh práce, ostávajú silné, avšak aj tu sme už mohli pozorovať prvé známky zvoľňovania,“ tvrdí.
Marcový medziročný pokles maloobchodných tržieb bol ešte podľa Koršňáka pravdepodobne nateraz len dočasnou odchýlkou. „V druhej polovici roka však nie je možné úplne vylúčiť ani dlhodobejší mierny pokles tržieb,“ dodal analytik.