BRATISLAVA. Pre letáky s ponukou nákupov na uplynulý víkend už platila povinnosť, aby polovica výrobkov mala tzv. slovenský pôvod. Zákon to prikázal od začiatku mája, ministerstvo pôdohospodárstva pod vedením SNS dúfa, že tak zvýši predaj domácich produktov.
Obchodné reťazce aj odborník na marketing vnímajú príkaz ako veľmi problematický. Podobne ako dnes už zavrhnutý osobitný odvod pre reťazce aj tu vidia zástupcovia obchodov rozpor s európskou legislatívou.
"Nariadenie o letákoch je podľa nás, ale aj nezávislých advokátskych kancelárií v rozpore s voľným pohybom tovarov a služieb v Európskej únii,“ hovorí predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu Martin Krajčovič. Obchodníci preto zvažujú, že sa obrátia na Európsku komisiu.
Sťažovali sa u nej aj na spomenutý dvaapolpercentný odvod, ktorý mali platiť reťazce. Európska komisia ho potom pozastavila pre obavy, že by znevýhodnil niektorých obchodníkov. Po jej opatrení navrhli zákon zmeniť samotní predkladatelia z SNS, ktorí ho najskôr vehementne presadzovali.