BRATISLAVA. Slováci sa dostávajú do situácií, kedy nie sú schopní, a niektorí ani ochotní platiť svoje záväzky.
Podľa najnovšieho prieskumu spotrebiteľského platobného správania spoločnosti Intrum totiž neuhradilo minimálne jednu faktúru v období september 2017 až september 2018 načas 37 percent Slovákov a tri percentá našincov neuhradili až päť a viac svojich účtov.
Na Slovensku dve percentá z tých, ktorí neuhradili za dané obdobie minimálne jednu faktúru, udáva ako dôvod, že ju nechceli zaplatiť zámerne.
"Zaujímavé je, že sú to ľudia skôr s vysokoškolským vzdelaním, ktorí zarábajú peniaze, to znamená, že sú zamestnaní alebo sú živnostníci, a sú prevažne vo veku 25 až 34 rokov. Treba však povedať, že až 63 percent Slovákov platí svoje účty načas," informovala spoločnosť Intrum.
Šesť typov zákazníkov, ktorí vytvárajú dlhy
Napriek 37 percentám podielu neplatičov Slovensko uzatvára štvoricu európskych krajín s najväčším podielom respondentov (až 90 percent), ktorí v prieskume súhlasili s tým, že účty je potrebné vždy platiť načas.
"V porovnaní s predošlým rokom došlo k zvýšeniu tohto podielu o 1 percentuálny bod, čo môže znamenať aj to, že ľudia si pomaličky začínajú viacej uvedomovať dôležitosť prevziať zodpovednosť za svoje záväzky. Starší občania vnímajú svoju zodpovednosť výraznejšie ako mladší," pokračovala v hodnotení spoločnosť Intrum.
Podľa spoločnosti existuje šesť typov zákazníkov klientov inkasných agentúr, ktorí vytvárajú najväčšie dlhy a neplnia si svoje záväzky načas alebo aj vôbec.
"Sú nimi vypočítavci, jednorázoví dlžníci, príležitostní dlžníci, odhodlanci, ľudia s nízkym príjmom a na sociálnych dávkach," dodala spoločnosť.
Takmer 25 tisíc respondentov
Spoločnosť Intrum, najväčšia európska spoločnosť v odvetví správy pohľadávok, zozbierala údaje od spotrebiteľov v 24 európskych krajinách s cieľom získať podrobnejší prehľad o ich každodennom živote - o ich výdavkoch a ich schopnosti riadiť svoje domáce financie na mesačnej báze.
Celkovo sa prieskumu zúčastnilo 24 398 respondentov vo veku 18 až 65 rokov. Zber údajov sa uskutočnil v septembri 2018.
Výsledky prieskumu sú publikované v Európskom spotrebiteľskom platobnom reporte (ECPR).