BRATISLAVA. Firmy vo východnej Európe sú menej disciplinované pri úhradách faktúr než tie so sídlom v západnej časti kontinentu.
Renomé východoeurópskych krajín pritom najviac kazí Slovensko.
Slovenské firmy dopadli najhoršie
Odhalila to reprezentatívna štúdia „European Payment Practices 2018“ spoločnosti EOS KSI. Slovenské firmy zaznamenali podľa tejto štúdie vlani najhoršie dáta za celú Európu – až 27 percent platieb prichádzalo s omeškaním alebo vôbec.

Platby boli problémové pri koncových, ako aj pri biznis zákazníkoch. Pred SR skončili také krajiny ako Grécko či Rumunsko (obe po 26 percent). Najlepšie na tom bolo Dánsko s 15 percentami neskorých platieb či nedobytných pohľadávok.
Priemer neskoro uhradených faktúr, resp. úplne nevymožiteľných pohľadávok bol vlani podľa EOS KSI vo východnej Európe 22 percent, v západnej to bolo 19 percent.
„Neskoré platby, resp. fakt, že firmy sa nedočkajú úhrad vôbec, môžu spôsobiť vážne trhliny v podnikaní a výrazne nabúrať cash flow,“ uvádza konateľ spoločnosti EOS KSI Slovensko Michal Šoltes.
Čo sa týka porovnania s predošlým rokom, možno podľa EOS KSI konštatovať, že firmy vo východnej Európe si polepšili výraznejšie.
Zlá platobná disciplína klesla o tri percentuálne body - z 25 percent v roku 2017 na aktuálnych 22 percent. Firmám v západnej Európe sa tiež podarilo medziročne znížiť percento neskorých, resp. neuhradených platieb - z 20 na 19 percent.
Zbierali údaje zo sedemnástich krajín
Reprezentatívna EOS štúdia „European Payment Practices“ sa uskutočnila na jar 2018 v 17 sledovaných európskych krajinách vrátane Slovenska.
To bolo spolu s Poľskom, Českou republikou, Slovinskom, Chorvátskom, Maďarskom, Bulharskom, Rumunskom, Gréckom a Ruskom zaradené medzi východoeurópske krajiny.
Krajiny západnej Európy reprezentovali Nemecko, Francúzsko, Španielsko, Dánsko, Veľká Británia, Belgicko, Švajčiarsko.
Spoločnosť EOS Group je jedným z popredných medzinárodných poskytovateľov finančných služieb. Jej hlavnou činnosťou je správa a manažment pohľadávok.
S počtom zamestnancov viac ako 8 000 poskytuje služby pre svojich približne 20 000 zákazníkov v 26 krajinách po celom svete, a to prostredníctvom viac ako 60 dcérskych spoločností vrátane Slovenska.