SME
Nedeľa, 3. júl, 2022 | Meniny má Miloslav

Sulík, Beňová či Csáky. Ako pracovali slovenskí europoslanci?

Voľby do Európskeho parlamentu budú 25. mája.

Plénum Európskeho parlamentu.Plénum Európskeho parlamentu. (Zdroj: TASR/AP)

BRUSEL, BRATISLAVA. Bola to jedna z najdiskutovanejších tém v Európskom parlamente. Hoci sa europoslanci právami vysielaných pracovníkov začali zaoberať ešte v marci 2016, konečné znenie smernice schválili až v apríli 2019.

Prečítajte si tiež: Érsek prespávanie kamionistov v kabínach nepresadil Čítajte 

Nové pravidlá, podľa ktorých sa má riadiť práca a odmeňovanie napríklad kamionistov, musia štáty zaviesť do dvoch rokov. Po novom by už firmy nemali svojim vyslaným šoférom napríklad vyplácať minimálnu mzdu podľa štátu, cez ktorý prechádzajú.

Reforma cestnej nákladnej dopravy bola jednou z tém, pri ktorej sa v europarlamente výrazne angažovali aj europoslanci zo Slovenska. Ukázal to prieskum spravodajského webu Euractiv.sk, ktorý sa venuje Európskej únii.

SkryťVypnúť reklamu

Posledných päť rokov zastupovalo Slovensko v europarlamente 13 poslancov. V najbližších piatich rokoch by to malo byť o jedného viac. Ten však pribudne až po tom, keď Veľká Británia odíde z Európskej únie.

Kto sa najviac angažoval

V reforme cestnej dopravy sa zo slovenských europoslancov najviac angažovali Richard Sulík, ktorý je zároveň predsedom domácej opozičnej SaS, a Eduard Kukan. Ani jeden z nich do europarlamentu v nadchádzajúcich voľbách nekandiduje.

V celkovom počte pozmeňujúcich návrhov, individuálnych i kolektívnych, podaných k tejto téme bol Sulík tretí najaktívnejší spomedzi všetkých europoslancov. Pred ním boli len Jasenko Selimovic zo Švédska a Andor Deli z Maďarska.

Ak sa počet pozmeňovacích návrhov vydelí počtami poslancov, ktorí návrhy predložili, najviac ich podal Igor Šoltes zo Slovinska, na treťom mieste je Selimovic. A druhým najaktívnejším europoslancom bol pri takomto prepočte Kukan.

SkryťVypnúť reklamu

"Išlo o problematiku, ktorá sa týka našich dopravcov, pričom vyvolala vášnivé a veľmi dlhé diskusie. Ukázalo sa, že je tu deliaca čiara medzi novými a starými členskými štátmi," povedal Kukan.

Europoslanci začali cestnú nákladnú dopravu riešiť po tom, ako Nemecko ešte v roku 2015 zaviedlo pre dopravné firmy povinnosť platiť zamestnancom nemeckú minimálnu mzdu aj vtedy, keď krajinou len prechádzajú.

Rovnaké predpisy platia aj vo Francúzsku a v Rakúsku. Kým Francúzsko nové pravidlá zaviedlo v lete 2016, Rakúsko začiatkom roka 2017. Všetky prípady posudzuje aj Európsky súdny dvor. Ešte však nerozhodol.

Kamiónoví dopravcovia po novom v drvivej väčšine prípadov nebudú musieť svojim vodičom rátať čas, ktorý strávia v zahraničí. Napríklad, ak firma z Bratislavy bude potrebovať prepraviť tovar do Paríža, potrebuje prejsť nielen cez Rakúsko, ale aj cez Nemecko.

SkryťVypnúť reklamu

Doteraz firma musela vodičovi zaplatiť rakúsky, nemecký, ale aj francúzsky plat, vždy podľa času, ktorý vodič v krajine strávil.

Po europarlamente musí nové pravidlá schváliť ešte Rada Európskej únie. Stane sa tak zrejme až po eurovoľbách.

Sulík je najaktívnejší, málo návrhov dával Zala

Richard Sulík pracoval podľa štatistiky pozmeňujúcich návrhov zo všetkých europoslancov zo Slovenska najaktívnejšie. Analýza spravodajského webu Euractiv.sk ukázala, že Sulík podal viac ako tisíc pozmeňovacích návrhov.

"Pozmeňovacie návrhy som podával ku každej jednej drobnosti, ktorá mohla byť napísaná lepšie. Ukazuje sa, že päť rokov som niečo robil. Bol som 24-krát tieňovým spravodajcom," komentoval Sulík analýzu.

Sulík podľa vydavateľa webu Euractiv.sk Radovana Geista predkladal väčší počet návrhov v spolupráci s niekým.

SkryťVypnúť reklamu

"Samo osebe to nie je zlé, dokonca to môže byť výhoda. Je to väčšia šanca na schválenie," dodal Geist.

Najviac pozmeňovacích návrhov Sulík podal v prípade prísnejších pravidiel kontroly získavania a vlastnenia strelných zbraní.

"Pred niekoľkými mesiacmi si Únia zaumienila bojovať proti terorizmu tak, že sprísni legálnu držbu zbraní. To je nezmysel, žiadny terorista si nepôjde najprv vybaviť zbrojný pas," povedal Sulík v októbri 2017.

Smernica podľa neho nemala nikdy vzniknúť, nakoniec ju však europoslanci prijali.

Kým Sulík už vo voľbách nekandiduje, druhý v poradí slovenských europoslancov, ktorí podali najviac pozmeňujúcich návrhov, Ivan Štefanec sa chce stať europoslancom opäť.

Tento projekt je kofinancovaný Európskou úniou prostredníctvom grantu Európskeho parlamentu č. COMM/SUBV/2019/M/0036. Tento článok reprezentuje výlučne názory autora. Európsky parlament nezodpovedá za akékoľvek použitie informácií obsiahnutých v tomto článku. Tento projekt je kofinancovaný Európskou úniou prostredníctvom grantu Európskeho parlamentu č. COMM/SUBV/2019/M/0036. Tento článok reprezentuje výlučne názory autora. Európsky parlament nezodpovedá za akékoľvek použitie informácií obsiahnutých v tomto článku.

Za päť rokov podal Štefanec o 16 návrhov menej ako Sulík. Jeho doménou bola elektronická komunikácia, keď sa zakladal Úrad pre reguláciu elektronickej komunikácie.

SkryťVypnúť reklamu

Najmenej aktívnym poslancom bol podľa tejto metodiky Boris Zala. Podal len 139 návrhov.

Prečo si vybrali návrhy

Podávanie pozmeňujúcich návrhov si ako metodiku na skúmanie aktivity europoslancov zo Slovenska vybral samotný Euractiv.sk.

Poslanci Európskeho parlamentu však majú oveľa viac a rôznorodejších aktivít. Zahŕňa prácu v delegáciách, v rámci politických skupín, stretnutia s voličmi a záujmovými skupinami či napríklad neformálne stretnutia.

"Metodika, ktorá by chcela pokryť všetky tieto aktivity, by bola pravdepodobne extrémne komplexná. Narážala by na nedostatočný prístup k dátam, ktorý by prakticky znemožňoval porovnanie," napísal Euractiv.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (3. 7. 2022)
USD 1.043
AUD 1.538
CZK 24.753
JPY 141.050
CAD 1.349
GBP 0.867
HUF 401.110
PLN 4.717
CHF 1.003
SEK 10.778

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  8. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  1. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  2. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  3. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  4. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  8. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 680
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 825
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 415
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 9 057
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 030
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 768
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 826
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 069

Blogy SME

  1. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  2. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  3. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  6. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  7. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  8. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 21 119
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 496
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 010
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 345
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 932
  6. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 3 554
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 108
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 892
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Chce u nás vyrábať elektromobily.


1. júl
Ilustračné foto

Z pohľadu cien kľúčových komodít patria Slováci k najzraniteľnejším v EÚ.


1. júl

Pôvodom švédska automobilka je považovaná za lídra v bezpečnosti.


1. júl

Volvo prinesie pozitíva, pre ktoré sa ho oplatí vítať.


1. júl

Blogy SME

  1. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  2. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  3. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  6. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  7. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  8. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 21 119
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 496
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 010
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 345
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 932
  6. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 3 554
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 108
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 892
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu