BRATISLAVA. Polícia naďalej koná v prípade environmentálnej trestnej činnosti, ktorá má súvisieť s výstavbou bratislavského nultého obchvatu, diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.
"V súčasnej dobe je vedené trestné stíhanie vo veci zločinu ohrozenia a poškodenia životného prostredia a vo veci zločinu neoprávneného nakladania s odpadmi," uviedla pre TASR hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave Veronika Slamková.
Zatiaľ sa nevyjadrujú
Polícia tvrdí, že s prihliadnutím na prebiehajúce vyšetrovanie sa nie je možné v súčasnosti vyjadrovať k jednotlivým doposiaľ zrealizovaným procesným úkonom, k čiastkovým výsledkom vyšetrovania a ani k budúcim úkonom.

Polícia koncom marca zasahovala na viacerých miestach Bratislavského kraja a dôvodom bola environmentálna trestná činnosť. Súvisieť mala práve s podozreniami, že sa na stavbu D4 a R7 používa kontaminovaná zemina alebo stavebný odpad.
V marci polícia informovala o tom, že vyšetrovateľ vzniesol obvinenie voči jednej fyzickej osobe M. J. H. a jednej právnickej osobe, bratislavskej spoločnosti s ručením obmedzeným, pôsobiacej v stavebníctve, z trestného činu ohrozenia a poškodenia životného prostredia.
Generálny manažér spoločnosti D4R7 Construction, zodpovednej za výstavbu obchvatu, Juan José Bregel však tvrdí, že výstavbu bratislavského nultého obchvatu sprevádza množstvo nepodložených špekulácií a dezinformácií.
Verí v silu faktov a ak to bude potrebné, chcú sa brániť aj súdnou cestou. Reagoval tak aj na závery testov zeminy (ecoaudit) zo stavby, ktoré zverejnilo ministerstvo dopravy.
Budú ďalšie testy
Testy nepotvrdili podozrenia z kontaminácie, ktorá by ohrozovala zdravie ľudí. Analýza však preukázala použitie materiálov na stavbe, ktoré nie sú podľa rezortu dopravy v súlade so stavebnými predpismi.
Aby bolo možné tieto výsledky definitívne potvrdiť a určiť rozsah problému, je nutné urobiť dodatočné odbery vzoriek a ďalšie testy. Ministerstvo s nimi začalo v piatok (17. 5.). Ak sa potvrdí použitie neprijateľných materiálov, bude ich musieť podľa rezortu nahradiť na vlastné náklady koncesionár.
"Výstavba D4 a R7 je striktne v súlade so všetkými platnými slovenskými a medzinárodnými normami, smernicami, právnymi požiadavkami a koncesnou zmluvou," uviedol Bregel.
Ecoaudit nie je podľa neho odborná správa, ktorá spĺňa medzinárodné štandardy. "Väčšina tvrdení, ktoré sa nachádzajú v ecoaudit správe, je fakticky nesprávnych a nepodložených. Môžeme to dokázať bod po bode," deklaruje. Firma D4R7 Construction je, ako tvrdí, prekvapená kvalitou správy a zaujatosťou v záveroch, ktoré priniesla.
"Podľa nášho názoru jedinou otázkou na diskusiu sú niektoré formálne administratívne postupy," skonštatoval Bregel. K výhradám, že sa pri výstavbe používa recyklovaný materiál, tvrdí, že je to šetrné k životnému prostrediu a v súlade so všetkými platnými slovenskými normami a smernicami.
"Sme zodpovední za prevádzku D4 a R7 po dobu 30 rokov od jej otvorenia. Už len z toho dôvodu nie je v našom záujme postaviť diaľnicu nízkej kvality," podotkol.
Diaľničiari sa sťažujú na tabule
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) nie je stavebníkom úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy v rámci PPP projektu. Stavebníkom je štát v zastúpení Ministerstva dopravy a výstavby SR, upozornila NDS.
Diaľničná spoločnosť zároveň opakovane vyzvala koncesionára projektu D4 a R7 Zero Bypass Limited, aby upravil informačné tabule k stavbe D4 a R7.
"Na tabuliach koncesionár omylom ako stavebníka uvádza Národnú diaľničnú spoločnosť. NDS na chybu koncesionára opakovane upozorňuje a žiada nápravu," informovala hovorkyňa NDS Michaela Michalová v tlačovej správe.