BRATISLAVA. Objednávanie výkonov za vodnú dopravu vo verejnom záujme umožní novela zákona o cestnej doprave z dielne Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR, ktorú podpísal prezident SR Andrej Kiska.
Cieľom právnej normy je odľahčiť preťaženú cestnú sieť, a tiež harmonizovať vnútroštátne právo s právom Európskej únie (EÚ) v oblasti vnútrozemskej prepravy nebezpečného tovaru.
Normy pre nebezpečný tovar
Primárnym cieľom návrhu zákona je prebrať smernicu o vnútrozemskej preprave nebezpečného tovaru na účely prispôsobenia vedecko-technickému pokroku do slovenského právneho poriadku.
Legislatívnou úpravou sa však súčasne majú zlepšiť možnosti poskytovania služieb verejnej osobnej lodnej dopravy aj prostredníctvom vodnej dopravy.
Zámerom je podľa dôvodovej správy odľahčenie preťaženej cestnej siete. Touto zmenou zákona sa tak má umožniť objednávanie výkonov vo verejnom záujme za vodnú dopravu.
Zároveň sa spresnia niektoré ustanovenia podľa skúseností z aplikačnej praxe. Ide napríklad o ustanovenia o dopravnej obslužnosti územia.
Plány dopravnej obslužnosti
V rámci schváleného návrhu rezortu dopravy sa má tiež skrátiť počet rokov praxe bezpečnostného poradcu.
Spresní sa aj ustanovenie, v ktorom sa prevádzkovateľovi dráhy umožňuje kontrolovať dodržiavanie predpisov týkajúcich sa prevádzkovania dráhy a prevádzkovania dopravy na dráhe dopravcov.
Upraví sa tiež povinnosť objednávateľov dopravných služieb v celoštátnej, regionálnej alebo mestskej doprave zostavovať plán dopravnej obslužnosti.
Ďalšie zákony podpísané prezidentom:
Prostredníctvom dotácií z rozpočtovej kapitoly rezortu dopravy sa podporí rozvoj cyklistiky. Počíta s tým návrh zákona o poskytovaní dotácií na podporu rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky z dielne Ministerstva dopravy a výstavby. Ministerstvo návrh odôvodnilo aj tým, že potreba rozvoja ekologickejších druhov dopravy rastie. Podľa rezortu chýba základná sieť cyklistických trás. Návrh zákona predpokladá v roku 2019 výdavky vo výške 1,7 milióna eur, ktoré sú zabezpečené v rámci limitov výdavkov ministerstva na rok 2019.
Pokuty za niektoré mýtne prehrešky uložené v správnom aj v rozkaznom konaní sa znížia. Konkrétne sa zníži výška pokuty uloženej v správnom aj v rozkaznom konaní za neuhradenie mýta z 1500 eur na 1050 eur. Dôvodom je podľa Ministerstva dopravy a výstavby to, aby bola výška pokuty v rozkaznom konaní pri zaplatení jej dvoch tretín do 15 dní rovnaká, ako je maximálna výška pokuty v blokovom konaní. V prípade, že by sa po novom uhradili dve tretiny z pokuty do 15 dní od doručenia rozkazu, znamenalo by to sumu 700 eur. Pokuta sa vtedy považuje za uhradenú v plnej výške a išlo by o rovnakú sankciu, aká je aj v blokovom konaní.
Regulačný dohľad v súvislosti so službami cezhraničného dodávania balíkov bude vykonávať Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb (regulačný úrad). Dôvodom vypracovania návrhu zákona podľa bola rezortu dopravy implementácia nariadenia Európskeho parlamentu a Rady EÚ o službách cezhraničného dodávania balíkov. V porovnaní so súčasnou právnou úpravou by sa právomoci úradu z hľadiska kontroly a ukladania sankcií mali vzťahovať na všetkých poskytovateľov služieb dodávania balíkov, ak poskytujú služby aspoň v jednej etape poštového dodávacieho reťazca (vybranie, triedenie, distribúcia), teda aj na subjekty, ktoré nemusia byť poštovými podnikmi.