BRATISLAVA. Pôdohospodárska platobná agentúra (PPA) vyplatila v roku 2018 viac ako 730 miliónov eur. Rozdelilo si ich 42 357 žiadateľov. Väčšina peňazí pochádzala zo zdrojov Európskej únie, ale patrila sem aj štátna pomoc.
„Rok 2018 bol pre nás veľkou výzvou a dnes ho môžeme zhodnotiť ako vôbec najúspešnejší v histórii agentúry,“ uviedol riaditeľ PPA Juraj Kožuch. Dodal, že agentúre sa darí v elektronizácii grafických príloh žiadostí (systém GSAA) a tiež pri riešení súdnych sporov so žiadateľmi.
Cez priame platby
V rámci priamych platieb pre poľnohospodárov vyplatila PPA 578 miliónov eur, čo je o osem percent viac ako vlani a najviac v histórii agentúry. Vybavila 70 933 žiadostí v prepočte na administrované schémy, čo je o šesť percent viac. V roku 2018 zároveň vyplatila 45 552 žiadateľom preddavky na podporu živočíšnej výroby vo výške celkovo 23,5 milióna eur.
Agentúra tiež poskytovala bezplatnú pomoc pri zakresľovaní hraníc užívania pozemkov, ktorú využilo 8 600 žiadateľov. Všetkých 18 730 žiadostí prešlo tzv. predbežnou krížovou kontrolou, a to práve vďaka elektronickým grafickým prílohám žiadosti v systéme GSAA.

„Približne štvrtina žiadostí obsahovala chyby už pri tejto kontrole. Takto si žiadatelia mohli opraviť nezrovnalosti bez hrozby sankcií,“ vysvetlil Kožuch.
V rámci projektových podpôr prijala PPA 1 708 žiadostí o nenávratný finančný príspevok. Zmluvy uzatvorila so 892 subjektmi, rozdelili si celkovo 84,3 milióna eur.
V roku 2018 schválila PPA príspevky na projektové opatrenia vo výške 134,15 milióna eur. Vyplatila 1 007 žiadostí o platbu, čo je takmer trojnásobok oproti predchádzajúcemu roku.
PPA tiež skontrolovala všetky žiadosti na projektové kontroly. Počet fyzických kontrol na mieste stúpol o 130 percent na 774. Vďaka kontrolám agentúra ostúpila od 220 zmlúv v celkovej sume 19 miliónov eur.
V oblasti kontrol spolupracuje PPA aj s orgánmi činnými v trestnom konaní. V súvislosti s priamymi platbami podala sedem kvalifikovaných trestných oznámení.
Menej byrokracie
Riaditeľ PPA na tlačovej konferencii zdôraznil aj to, že v budúcnosti sa bude snažiť čo najviac zjednodušovať administratívu pre žiadateľov a viac využívať moderné technológie a digitalizáciu.
„Nevyhnutne potrebujeme digitalizáciu agentúry, na ktorej pracujeme s Útvarom hodnoty za peniaze. Chceme čo najviac minimalizovať administratívnu náročnosť pre žiadateľov, tiež maximalizovať tzv. nulový kontakt so žiadateľom, ktorý eliminuje možné riziká ovplyvňovania poskytovania podpôr zo strany žiadateľov, ktorí sa ho v poslednej dobe snažia vykonávať aj nátlakovými akciami.
Chceme tiež zefektívniť počet kontrol prostredníctvom moderných technológií, aby prostriedky EÚ aj zo štátneho rozpočtu boli transparentne poskytované žiadateľom,“ uzavrel Kožuch.