SME

Na stavbu D4 a R7 sa prišli pozrieť poslanci

Pri výstavbe D4 a R7 odhalili používanie nevhodných materiálov.

Oceľová konštrukcia súmostia na Rusovskej ceste, ktorú postupne vysúvajú, bude súčasťou diaľnice D4 a tvoriť nový diaľničný obchvat Bratislavy.Oceľová konštrukcia súmostia na Rusovskej ceste, ktorú postupne vysúvajú, bude súčasťou diaľnice D4 a tvoriť nový diaľničný obchvat Bratislavy. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Poslanci Národnej rady SR z výboru pre hospodárske záležitosti sa v utorok oboznamujú s aktuálnou situáciou na stavbe diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy v rámci PPP projektu.

Poslanecký prieskum sa koná krátko po tom, ako ekoaudit na základe výsledkov testov z odobratých vzoriek odhalil v budovaných násypoch na D4 používanie materiálov v rozpore so stavebnými pravidlami.

Poslanec Ivan očakáva podrobnú správu

Prečítajte si tiež: Pod obchvatom v Bratislave našli káble či sklo. Bežné to nie je Čítajte 

Poslancom majú podľa informácií agentúry SITA po prezentácii výstavby ukázať priebeh prác na časti R7 pri Holiciach neďaleko Dunajskej Stredy.

SkryťVypnúť reklamu

"Očakávame, že sa konečne dozvieme, kto je zástupca ministerstva dopravy, respektíve obstarávateľa v tomto prípade, kto stráži, či je všetko v poriadku na tejto stavbe. Či sa používajú vhodné stavebné materiály, či sa tam nevozia škodlivé látky a či sa robia kontroly únosnosti jednotlivých vrstiev tak, ako by sa mali," povedal poslanec Miroslav Ivan (SaS), ktorý prieskum inicioval, pre agentúru SITA.,

"Takže očakávame, že nám predložia správy o týchto kontrolách, o priebehu výstavby na mieste stavby a že si vypočujeme kompletnú správu o tom, ako stavba pokračuje a akým spôsobom je kontrolovaná," uviedol.

Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) ako verejný obstarávateľ tohto projektu malo podľa poslanca za SaS konať oveľa skôr, malo mať kontrolu nad touto stavbou od začiatku a problémy nemali vôbec vzniknúť.

SkryťVypnúť reklamu

Koncesná zmluva o výstavbe a prevádzke D4 a R7 medzi rezortom dopravy a koncesionárom projektu Zero Bypass Limited (Obchvat Nula) bola podpísaná pred troma rokmi.

"Už vtedy mal byť vymenovaný človek za obstarávateľa, ktorý tam bude trebárs dennodenne, ak je treba, a kontrolovať výstavbu. A nemalo sa čakať na podnety občianskych združení, alebo občanov, ktorí si všimli nejaký problém na tejto stavbe," upozornil Ivan.

Ministerstvo stavbu kontroluje

Ministerstvo dopravy zareagovalo, že spolu s ministrom sa o túto stavbu pravidelne zaujímajú a viackrát boli aj priamo namieste na kontrolných dňoch, o čom boli informovaní nielen poslanci, ale aj verejnosť.

Prečítajte si tiež: Érsek chce odoberať dodatočné vzorky na viacerých miestach D4 a R7 Čítajte 

"Rezort dopravy navyše už od minulého roku stavbu kontroluje na viacerých úrovniach, takže tvrdenia poslanca Ivana sú evidentne nepravdivé. Kontrolu nad stavbou vykonáva v zmysle koncesnej zmluvy nezávislý dozor, čo poslanci musia vedieť, ak si zmluvu prečítali," uviedol rezort dopravy pre agentúru SITA.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo žiada nezávislý dozor vymeniť pre stratu dôvery.

Na prieskume sa podľa ministerstva dopravy zúčastňujú aj zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti a sekcie riadenia projektov PPP na ministerstve aj napriek tomu, že poslanci žiadali o zabezpečenie účasti na prieskume koncesionára a zhotoviteľa projektu, stavebného dozoru a osoby poverenej obstarávateľom výkonom kontroly výstavby (technického zástupcu).

"Poslanci dokonca odmietli povoliť zástupcom mesta zúčastniť sa na tomto prieskume," dodal rezort dopravy.

Ak zistenia ekoauditu potvrdia dodatočné testy, minister dopravy a výstavby Árpád Érsek musí podľa Ivana žiadať nápravu. Ak to bude potrebné, vymeniť vrstvy násypov.

"Stále je lepšie urobiť to dnes, ako by sme sa to dozvedeli neskôr, v prípade, že už budú naťahané horné vrstvy násypov, namontované zvodidlá," tvrdí Ivan.

SkryťVypnúť reklamu

Ak sa nejaké náklady zvýšia, tak podľa neho pôjdu na vrub koncesionára.

"Dôležité pre motoristov sú termín dokončenia aj kvalita diela," dodal poslanec.

Audit na stavbe D4 R7

Pochybenia koncesionára projektu D4 a R7 zásadne porušujú podmienky koncesnej zmluvy.

Zároveň zásadne ovplyvňujú výslednú kvalitu stavebných prác a následne tiež životnosť celého diela. To môže v konečnom dôsledku zvýšiť náklady na prevádzku a údržbu po jeho prevzatí do správy štátu.

Vyplýva to zo záverov ekoauditu na stavbe úsekov D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka, sever – Bratislava, Rača. Spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o., ktorá je zhotovieteľom prác, označila závery ekoauditu za neprípustné a nesprávne.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (14. 4. 2025)
USD 1.135
AUD 1.820
CZK 25.147
JPY 162.070
CAD 1.574
GBP 0.867
HUF 408.900
PLN 4.295
CHF 0.925
SEK 11.120

Komerčné články

  1. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  3. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  2. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  3. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  4. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  5. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  6. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  7. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  8. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 606
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 13 626
  3. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 6 974
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 843
  5. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 4 808
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 685
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 570
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 4 313
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 64 798
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 977
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 14 067
  4. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 765
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 12 634
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy 10 559
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 227
  8. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 9 619
  1. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  2. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  3. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  4. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
  5. Radko Mačuha: Ideme ďalej.
  6. Tupou Ceruzou: Hrádza proti progresivizmu
  7. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  8. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 64 798
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 977
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 14 067
  4. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 765
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 12 634
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy 10 559
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 227
  8. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 9 619
  1. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  2. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  3. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  4. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
  5. Radko Mačuha: Ideme ďalej.
  6. Tupou Ceruzou: Hrádza proti progresivizmu
  7. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  8. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
SkryťZatvoriť reklamu