SME
Pondelok, 16. máj, 2022 | Meniny má Svetozár

Na stavbu D4 a R7 sa prišli pozrieť poslanci

Pri výstavbe D4 a R7 odhalili používanie nevhodných materiálov.

Oceľová konštrukcia súmostia na Rusovskej ceste, ktorú postupne vysúvajú, bude súčasťou diaľnice D4 a tvoriť nový diaľničný obchvat Bratislavy.Oceľová konštrukcia súmostia na Rusovskej ceste, ktorú postupne vysúvajú, bude súčasťou diaľnice D4 a tvoriť nový diaľničný obchvat Bratislavy. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Poslanci Národnej rady SR z výboru pre hospodárske záležitosti sa v utorok oboznamujú s aktuálnou situáciou na stavbe diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy v rámci PPP projektu.

Poslanecký prieskum sa koná krátko po tom, ako ekoaudit na základe výsledkov testov z odobratých vzoriek odhalil v budovaných násypoch na D4 používanie materiálov v rozpore so stavebnými pravidlami.

Poslanec Ivan očakáva podrobnú správu

Prečítajte si tiež: Pod obchvatom v Bratislave našli káble či sklo. Bežné to nie je Čítajte 

Poslancom majú podľa informácií agentúry SITA po prezentácii výstavby ukázať priebeh prác na časti R7 pri Holiciach neďaleko Dunajskej Stredy.

SkryťVypnúť reklamu

"Očakávame, že sa konečne dozvieme, kto je zástupca ministerstva dopravy, respektíve obstarávateľa v tomto prípade, kto stráži, či je všetko v poriadku na tejto stavbe. Či sa používajú vhodné stavebné materiály, či sa tam nevozia škodlivé látky a či sa robia kontroly únosnosti jednotlivých vrstiev tak, ako by sa mali," povedal poslanec Miroslav Ivan (SaS), ktorý prieskum inicioval, pre agentúru SITA.,

"Takže očakávame, že nám predložia správy o týchto kontrolách, o priebehu výstavby na mieste stavby a že si vypočujeme kompletnú správu o tom, ako stavba pokračuje a akým spôsobom je kontrolovaná," uviedol.

Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) ako verejný obstarávateľ tohto projektu malo podľa poslanca za SaS konať oveľa skôr, malo mať kontrolu nad touto stavbou od začiatku a problémy nemali vôbec vzniknúť.

SkryťVypnúť reklamu

Koncesná zmluva o výstavbe a prevádzke D4 a R7 medzi rezortom dopravy a koncesionárom projektu Zero Bypass Limited (Obchvat Nula) bola podpísaná pred troma rokmi.

"Už vtedy mal byť vymenovaný človek za obstarávateľa, ktorý tam bude trebárs dennodenne, ak je treba, a kontrolovať výstavbu. A nemalo sa čakať na podnety občianskych združení, alebo občanov, ktorí si všimli nejaký problém na tejto stavbe," upozornil Ivan.

Ministerstvo stavbu kontroluje

Ministerstvo dopravy zareagovalo, že spolu s ministrom sa o túto stavbu pravidelne zaujímajú a viackrát boli aj priamo namieste na kontrolných dňoch, o čom boli informovaní nielen poslanci, ale aj verejnosť.

Prečítajte si tiež: Érsek chce odoberať dodatočné vzorky na viacerých miestach D4 a R7 Čítajte 

"Rezort dopravy navyše už od minulého roku stavbu kontroluje na viacerých úrovniach, takže tvrdenia poslanca Ivana sú evidentne nepravdivé. Kontrolu nad stavbou vykonáva v zmysle koncesnej zmluvy nezávislý dozor, čo poslanci musia vedieť, ak si zmluvu prečítali," uviedol rezort dopravy pre agentúru SITA.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo žiada nezávislý dozor vymeniť pre stratu dôvery.

Na prieskume sa podľa ministerstva dopravy zúčastňujú aj zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti a sekcie riadenia projektov PPP na ministerstve aj napriek tomu, že poslanci žiadali o zabezpečenie účasti na prieskume koncesionára a zhotoviteľa projektu, stavebného dozoru a osoby poverenej obstarávateľom výkonom kontroly výstavby (technického zástupcu).

"Poslanci dokonca odmietli povoliť zástupcom mesta zúčastniť sa na tomto prieskume," dodal rezort dopravy.

Ak zistenia ekoauditu potvrdia dodatočné testy, minister dopravy a výstavby Árpád Érsek musí podľa Ivana žiadať nápravu. Ak to bude potrebné, vymeniť vrstvy násypov.

"Stále je lepšie urobiť to dnes, ako by sme sa to dozvedeli neskôr, v prípade, že už budú naťahané horné vrstvy násypov, namontované zvodidlá," tvrdí Ivan.

SkryťVypnúť reklamu

Ak sa nejaké náklady zvýšia, tak podľa neho pôjdu na vrub koncesionára.

"Dôležité pre motoristov sú termín dokončenia aj kvalita diela," dodal poslanec.

Audit na stavbe D4 R7

Pochybenia koncesionára projektu D4 a R7 zásadne porušujú podmienky koncesnej zmluvy.

Zároveň zásadne ovplyvňujú výslednú kvalitu stavebných prác a následne tiež životnosť celého diela. To môže v konečnom dôsledku zvýšiť náklady na prevádzku a údržbu po jeho prevzatí do správy štátu.

Vyplýva to zo záverov ekoauditu na stavbe úsekov D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka, sever – Bratislava, Rača. Spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o., ktorá je zhotovieteľom prác, označila závery ekoauditu za neprípustné a nesprávne.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (16. 5. 2022)
USD 1.039
AUD 1.507
CZK 24.740
JPY 133.910
CAD 1.351
GBP 0.851
HUF 385.000
PLN 4.688
CHF 1.039
SEK 10.491

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. S jazykom vám pomôže elektronický prekladač Vasco Translator M3
  2. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  2. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  5. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  6. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  7. Na Slovensku vznikla Detská dopravná nadácia
  8. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  1. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 12 695
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 11 528
  3. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 216
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 327
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 3 264
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 951
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 019
  8. Manuál k výsadbe priesad 1 580

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  6. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  7. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  8. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 20 071
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 9 288
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 8 172
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 445
  5. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 4 625
  6. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 4 233
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 252
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 952
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda NR SR a Sme rodina Boris Kollár

Matovič hovorí, že Kollár naletel Ficovi.


a 1 ďalší 1 h
Slovensko - Kanada: Slovenskí hokejisti prehrali 1:5 v zápase MS v hokeji 2022.

Slováci prehrali 1:5, presadil sa iba Takáč.


Sportnet a 2 ďalší 2 h
Zasiahnuté obrnené vozidlá pri rieke Donec.

Rusko sa sústredí na Luhanskú oblasť.


46m
Vojna na Ukrajine

Vojna na Ukrajine pokračuje 82. deň.


a 6 ďalší 13 h

Neprehliadnite tiež

Minister financií Igor Matovič.

Návrh pôjde v stredu na rokovanie vlády a vo štvrtok do parlamentu.


TASR 4 h
Ilustračné foto

Takmer všetky kontrakty počítajú s platbami v eurách alebo dolároch.


TASR 5 h
Záujem o autá cez lízing klesá.

Úroky sa môžu výrazne líšiť, niektorým poplatkom sa nevyhnete.


12. máj
Šéf InoBatu Auto Marián Boček

Slovenský výrobca batérií zatiaľ na svoj projekt vyzbieral 90 miliónov eur.


4. máj

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  6. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  7. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  8. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 20 071
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 9 288
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 8 172
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 445
  5. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 4 625
  6. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 4 233
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 252
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 952
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu