Streda, 20. november, 2019 | Meniny má Félix

Elektrická formula prešla prvý raz preteky na jedno nabitie

Preteky, ktoré šíria myšlienku elektromobility.

Na štarteNa štarte(Zdroj: ABB Formula E)

V ére, keď bol ešte kôň hlavným dopravným prostriedkom, boli prvé preteky automobilov v roku 1884 podľa vzoru dostihov ukážkou dopravy budúcnosti.

Ľudia ich vtedy vnímali len ako neužitočné hračky, ale uplynulo niekoľko desaťročí a autá kone z dopravy úplne vytlačili. Dnes, v ére spaľovacích motorov, posiela ľuďom podobný odkaz elektrická formula.

Pódiá okolo trate v rímskej štvrti EUR (Esposizione Universale Roma) sa zaplnili do prasknutia. Veľkoplošné obrazovky ukazujú, ako sa 22 elektrických formúl jedenástich tímov presúva na štartovacie pozície z garáží.

Každá automobilka má k dispozícii biely stan s nabíjacou stanicou, množstvom monitorov a inteligentnej techniky.

Rýchlosť v tichosti

Štart. Márne by ste však čakali vrčanie motorov, keď pretekárske auto naberá rýchlosť, zvuková stránka zážitku odpadá. Elektrické formuly jazdia ticho, len v zákrute im zaškrípu kolesá.

Deje sa to pomerne často, na okruhu dlhom 2,87 kilometra je ich v Ríme až dvadsaťjeden. Pneumatiky sa nevymieňajú, ale v minulých ročníkoch bolo ešte treba monoposty donabíjať, aby mohli súťaž dokončiť.

V popularite automobilového športu elektrická formula za formulou jeden síce zaostáva a nedosahuje ani rýchlosť svojho spaľovacieho predchodcu, ale myšlienka je podobná – ukázať rýchlosť a obratnosť, ktoré pretekárskym autám prepožičiava najmodernejšia technika.

Prečítajte si tiež: S lietadlom sa musíte zžiť a presne vedieť, ako bude vo vzduchu reagovať Čítajte 

Pri elektromobilite sa technika spája aj s myšlienkou udržateľnosti, komerčného požičiavania áut, riešenia dopravnej situácie vo veľkých mestách, kde elektrické autá ponúkajú bezhlučnú alternatívu šetrnejšiu k miestnemu ovzdušiu.

„Sme stúpencami digitálnej ekonomiky a chceme ľuďom ukázať, ako im technika môže pomôcť,“ povedal Alejandro Agag, zakladateľ, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva holdingu ABB Formula E.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5YNU na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5YNU na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  2. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  3. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  4. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  5. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  6. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  7. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  8. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  9. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  10. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  1. Slováci sa najčastejšie stretávajú pri spoločnom stole na večeru
  2. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  3. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  4. SEAT predstavil e-Scooter
  5. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  6. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  7. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  8. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  9. Changes to the Public Procurement Law – Take Two
  10. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 12 365
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 12 158
  3. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 7 391
  4. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 6 988
  5. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 6 717
  6. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 6 501
  7. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 6 312
  8. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 6 285
  9. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 5 920
  10. Tipy na lyžovačku v Rakúsku 5 691

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Beaty Balogovej

Ako sme prestali byť súdružkami a súdruhmi

Sloboda nie je dedičné právo. Žiadna generácia ju nedostáva hotovú a dokonanú: pripravenú na konzumáciu.

Protestné zhromaždenie Za slušné Slovensko na Námestí SNP v Bratislave.
David Nykl vyrastal v Kanade.
Komentár Petra Schutza

Úskalia strestestu

Matovič buduje umelú zákopovú líniu, len aby rozoštval hnutie protificovského odporu.

Peter Schutz

Laššáková nevie vysvetliť vyše pol milióna za galavečer

Viac zaplatili Košice za Jamiroquai, keď boli hlavným mestom kultúry.

Galavečer k výročiu Nežnej revolúcie.

Neprehliadnite tiež

Dodávateľ autosúčastok Oerlikon zamestná ďalších 110 ľudí

Oerlikon metódou nitridácie dosahuje vysokú odolnosť proti opotrebeniu a korózii ocele.

Impérium kontroverzného milionára z východu sa rozpadá

Duč príde o vinárstvo aj polikliniku.