SME

Dvojaká kvalita existuje, ale netýka sa len východu, tvrdí Brusel

Výskyt potravín dvojakej kvality nie je podľa eurokomisie citeľný len v niektorých krajinách Únie.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: Archív SME - Gabriel Kuchta)

BRUSEL. Európska komisia (EK) zverejnila v pondelok výsledky testovacej kampane potravinárskych výrobkov, z ktorých vyplýva, že takmer tretina výrobkov na európskom trhu je identicky alebo podobne označená, avšak má iné zloženie.

Štúdia, ktorú malo na starosti Spoločné výskumné centrum (JRC) patriace pod EK, analyzovala takmer 1400 potravinárskych výrobkov v 19 krajinách EÚ vrátane Slovenska.

Podľa výsledkov sa 9 % porovnávaných výrobkov líšilo v zložení, hoci predná časť ich balenia bola identická. Ďalších 22 % výrobkov malo podobné balenie, ale iné zloženie.

SkryťVypnúť reklamu

Nie to len záležitosť východu

Štúdia nepreukázala konzistentný geografický vzor, čiže výskyt potravín dvojakej kvality iba v niektorých krajinách alebo oblastiach EÚ.

Na základe novej metodiky budú teraz príslušné vnútroštátne orgány schopné vykonať analýzy jednotlivých prípadov, ktoré sú potrebné na určenie klamlivých praktík zakázaných podľa spotrebiteľského práva EÚ.

Eurokomisárka pre spravodlivosť, spotrebiteľov a rodovú rovnosť Věra Jourová zdôraznila, že na európskom jednotnom trhu nebudú žiadne dvojaké normy.

"S novými pravidlami, ktoré trestajú dvojakú kvalitu a posilňujú právomoci spotrebiteľských orgánov, máme k dispozícii nástroje, ktoré nám pomôžu skoncovať s týmito praktikami. Európski spotrebitelia budú môcť s plnou dôverou nakupovať, s vedomím, že si kúpia to, čo aj uvidia," opísala v správe pre médiá.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa eurokomisára Tibora Navracsicsa, ktorý je zodpovedný aj za Spoločné výskumné centrum, niektorí Európania majú pocit, že značkové potravinárske výrobky, ktoré kupujú, sú odlišné a možno horšie v porovnaní s tými, ktoré sú k dispozícii inde.

Priznal, že výsledky testovacej kampane sú zmiešané. Nezistili sa žiadne dôkazy o rozdelení podľa kvality značkových potravín medzi východom a západom EÚ, avšak až tretina testovaných výrobkov vykázala iné zloženie, pričom ich označenie bolo identické alebo podobné.

Testovanie v období november a december 2018 hodnotilo 1380 vzoriek 128 rôznych potravinárskych výrobkov z 19 členských štátov.

Vo väčšine prípadov sa zloženie zhodovalo so spôsobom, akým boli produkty prezentované: 23 % výrobkov malo identické balenie a identické zloženie a 27 % výrobkov upozornilo na odlišné zloženie v rôznych krajinách EÚ s iným označením obalu.

SkryťVypnúť reklamu

Zároveň sa však podarilo zistiť, že 9 % výrobkov, ktoré boli prezentované ako rovnaké na celom trhu EÚ malo iné zloženie, ako naznačovalo ich balenie.

Ďalších 22 % výrobkov prezentovaných takmer rovnakým balením malo v skutočnosti iné zloženie.

Geografický vzor

Štúdia tiež ukázala, že neexistuje nejaký trvalý geografický vzor pri používaní rovnakého alebo podobného obalu pre výrobky s rôznym zložení.

Komisia zároveň upozornila, že rozdiel v zložení potravín zistený v testovaných produktoch nemusí nevyhnutne znamenať aj rozdiel v kvalite produktu.

Testovacia kampaň bola reakciou exekutívy EÚ na obavy viacerých členských krajín a ich obyvateľov spojené s otázkou potravín dvojakej kvality.

Testované výrobky boli vybrané podľa návrhu členských štátov na základe sťažností zo strany združení na ochranu spotrebiteľov alebo zodpovedných orgánov.

SkryťVypnúť reklamu

Testovanie bolo založené na harmonizovanej metodike vypracovanej v spolupráci s členskými štátmi. Táto metodika umožňuje porovnateľné vzorkovanie, testovanie a interpretáciu údajov v rámci EÚ.

EK v pondelok spustila tiež novú výzvu na predkladanie návrhov na posilnenie kapacít spotrebiteľských organizácií na testovanie výrobkov a identifikáciu potenciálne zavádzajúcich postupov.

Na podporu výzvy vyčlenila sumu 1,26 milióna eur. Prihlášky treba zaslať do 6. novembra.

Európska únia

Ilustračné foto

Automobilky by mali možnosť splniť si svoje povinnosti.


TASR 1
Peter Tkačenko.

Pobaltské gesto by za iných okolností bolo nepriateľskou provokáciou.


38
Súvisiace témy: Potraviny
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (9. 5. 2025)
USD 1.130
AUD 1.761
CZK 24.924
JPY 163.450
CAD 1.569
GBP 0.848
HUF 405.430
PLN 4.270
CHF 0.933
SEK 10.903

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 405
  2. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 5 846
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 138
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 4 954
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 4 797
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 834
  7. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 190
  8. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva 1 578
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 37 760
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 700
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 367
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 372
  5. Ján Chomík: Liek na nespavosť 7 981
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 792
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 987
  8. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 5 958
  1. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  2. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  3. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  4. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  5. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  6. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
  7. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať?
  8. Tupou Ceruzou: Zámočky
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 37 760
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 700
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 367
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 372
  5. Ján Chomík: Liek na nespavosť 7 981
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 792
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 987
  8. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 5 958
  1. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  2. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  3. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  4. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  5. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  6. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
  7. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať?
  8. Tupou Ceruzou: Zámočky
SkryťZatvoriť reklamu