BRATISLAVA. Strana Sloboda a Solidarita (SaS) súhlasí so závermi správy Útvaru hodnoty za peniaze, že by Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) mohli usporiť až 151 miliónov eur.
“Prístup na železničnú infraštruktúru, keďže je takmer dvakrát drahší ako v Českej republike. Ak chce ministerstvo dopravy a ŽSR zatraktívniť železničnú sieť pre nových súkromných dopravcov, tak musí lepšie nastaviť cenu.
„
Ako v piatok informoval poslanec Národnej rady SR a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan, už dva roky upozorňujú Ministerstvo dopravy a výstavby SR na opatrenia, vďaka ktorým by ŽSR fungovali efektívnejšie.
"Okrem toho, Útvar hodnoty za peniaze už v roku 2016 vypracoval správu s odporúčaniami, na ktorých realizáciu malo ministerstvo dopravy dostatok času," uviedol poslanec.
Cena pre súkromných dopravcov
SaS odporúča ministrovi dopravy a výstavby Árpádovi Érsekovi, aby si prečítal ich program s konkrétnymi riešeniami.
"Jedným z nich je aj lepšie nastavenie ceny za prístup na železničnú infraštruktúru, keďže je takmer dvakrát vyššia ako v Českej republike. Ak chce ministerstvo dopravy a ŽSR zatraktívniť železničnú sieť pre nových súkromných dopravcov, tak musí lepšie nastaviť cenu," upozornil Ivan.
Riešením podľa neho nie sú iba úspory, ale aj aktívna politika podpory železničnej dopravy.
Útvar hodnoty za peniaze (UHP) na Ministerstve financií SR odporúča ŽSR opatrenia na zlepšenie hospodárenia a fungovania v objeme 151 miliónov eur.
Informovali o tom v piatok na tlačovej besede zástupcovia analytikov na základe auditu, ktorý uskutočnili v štátnom správcovi železničnej infraštruktúry počas štyroch mesiacov.
Napríklad, optimalizáciou opatrení v hospodárení by železnice mohli každoročne ušetriť 79 miliónov eur a z predaja budov a nadbytočného majetku 72 miliónov eur.
Zastarané riadenie dopravy
Najdôležitejšie je podľa analytikov určenie priorít investičných projektov podniku podľa ich efektívnosti, dôraz na údržbu a realizácia optimalizačných opatrení. Problémom je pokračujúci rast prevádzkových nákladov bez zvyšovania výnosov.

Železnice by preto mali pripraviť novú investičnú stratégiu, optimalizovať prevádzku tratí, zefektívniť údržbu a prehodnotiť nastavenie administratívnych procesov.
"Mali by zmeniť zastarané riadenie dopravy, interné nastavenia s dopadom na podnikovú zamestnanosť a odporúčame prehodnotiť aj rozsah spravovaných tratí. Všetko s cieľom zlepšiť služby poskytované železnicami," informoval vedúci projektu za ÚHP Juraj Mach.
Modernizácia železníc patrí medzi priority
Ministerstvo dopravy a výstavby označilo odporúčania Útvaru hodnoty za peniaze pre ŽSR za prínosné pre všetky strany.
"Rezort dopravy sa nikdy nebránil krokom a sám postupoval tak, aby prispel k stabilite, zvýšeniu potenciálu, konkurencieschopnosti a lepšej vízii železníc na Slovensku. Minister dopravy Árpád Érsek považuje modernizáciu železníc za jednu z priorít rezortu, pričom dôvodom viacerých dnešných problémov sú predovšetkým staré dlhy, keď sa do železníc neinvestovalo a neopravovalo," uviedol rezort dopravy.
Z európskym zdrojov ide na rozvoj železničnej dopravy v SR v súčasnom programovom období približne 1,6 miliardy eur, ktoré podľa ministerstva môžu zásadne zmeniť tvár slovenských železníc.
"Veríme, že práve navrhovanými spoločnými postupmi, ekonomickým formovaním a najmä lepšími službami pre verejnosť sa aj vnímanie Železníc SR výrazne posunie pozitívnym smerom," dodal rezort dopravy.