BRATISLAVA. Napriek ekonomickému rastu, všeobecnému rozvoju a príležitostiam sú mladšie generácie skeptické voči dianiu v spoločnosti a obávajú sa o svoju budúcnosť.
Vyplýva to z tohtoročného prieskumu miléniovej generácie (Deloitte Global Millennial Survey 2019), ktorého sa zúčastnilo viac ako 13.000 mileniálov zo 42 krajín a viac ako 3000 respondentov generácie Z v 10 krajinách.
Rozdielne príjmy, nezamestnanosť, mobilita
Ekonomický optimizmus mileniálov a generácie Z je na ústupe. Viera v budúci ekonomický rast je u respondentov na najnižšej úrovni za posledných šesť rokov.
Iba 26 percent respondentov očakáva, že sa hospodárska situácia v ich krajine zlepší, čo je výrazný pokles z minuloročných 45 percent .
Za pesimistický názor mladých môže hlavne nerovnosť príjmov, nezamestnanosť a zlá sociálna mobilita.
"Od hospodárskej krízy spred desiatich rokov až po štvrtú priemyselnú revolúciu vyrastali mileniáli a príslušníci generácie Z vo výnimočnom časovom období, ktoré ovplyvnilo ich prepojenosť, dôveru, súkromie, sociálnu mobilitu aj prácu. Táto neistota sa odráža v ich osobných názoroch na podnikanie, vládu, líderstvo a potrebu sprostredkovateľov pozitívnej spoločenskej zmeny," vysvetluje Ivana Lorencovičová, vedúca partnerka spoločnosti Deloitte.

"Biznis lídri musia riešiť otázky, ktoré najviac rezonujú týmito dvoma generáciami, inak riskujeme, že nebudeme schopní prilákať mladých ľudí na konkurenčnom trhu," dodala Ivana Lorencovičová.
Nerovnosť príjmov a nezamestnanosť sa uvádzali ako najväčšie výzvy, ktorým svet v súčasnosti čelí a pravdepodobne môžu za prevládajúci pesimistický názor na ekonomiku.
Dve tretiny mileniálov sú presvedčené, že nie všetci majú rovnakú šancu dosiahnuť kariérny úspech.
Nedôvera k médiám
Okrem poklesu dôvery vo vládne a náboženské inštitúcie mileniáli a príslušníci generácie Z nedôverujú ani médiám.
Až 43 percent z nich tvrdí, že tradičné médiá negatívne ovplyvňujú svet a 27 percent z nich vyjadrilo nulovú dôveru v médiá ako spoľahlivý zdroj informácií.
Aj preto príslušníci týchto dvoch generácií zbierajú informácie z alternatívnych zdrojov. Obavy z dôsledkov sociálnych médií tiež nie sú zanedbateľné.
Neduhy sociálnych sietí
Viac ako dve tretiny respondentov verí, že keby obmedzili sociálne médiá, boli by v lepšej fyzickej kondícii. Dokonca 41 percent by chcelo prestať s ich používaním úplne.
"Napriek tomu, že si uvedomujú negatívne vplyvy sociálnych médií, vo všeobecnosti respondenti prijímajú technológie pozitívne. Sú však veľmi skeptickí ohľadom kybernetickej bezpečnosti.
Dokonca až 79 percent z nich sa obáva, že sa stanú obeťami online podvodu a 78 percent z opýtaných znepokojuje, ako firmy zdieľajú ich osobné údaje medzi sebou.
Aj to je dôvod, prečo až štvrtina mileniálov už ukončila spotrebiteľské vzťahy s firmami, ktoré nechránili dostatočne ich osobné údaje," uzatvára Lorencovičová.