BRATISLAVA. Takmer polovica Slovákov aktívnych na internete pozná pojem zdieľaná ekonomika, avšak nevedia presne, čo znamená.
Dokopy zhruba tretinu tvoria ľudia, ktorí tieto služby využili, alebo využívali v minulosti a takí, ktorí ich aktívne využívajú aj dnes.
Prevažne pozitívne skúsenosti
Ich skúsenosti sú prevažne pozitívne, negatívnu skúsenosť nemal nikto z opýtaných.
Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Nielsen Admosphere Slovakia, ktorý sa uskutočnil na vzorke päťsto respondentov z aktívnej slovenskej internetovej populácie staršej ako 15 rokov.
Tí respondenti, ktorí naozaj vedia, čo sa zdieľanou ekonomikou myslí, tvoria dokopy iba 13 %. Avšak skupina tých, ktorí tento pojem vôbec nepoznajú, je 40 %. Zo služieb zdieľanej ekonomiky vyberali slovenskí respondenti tie, ktoré sú podľa nich najužitočnejšie.
Za takéto služby označili hlavne ubytovanie. Internetoví Slováci, ktorí už majú so zdieľanými službami skúsenosť, pravidelne využívajú aj alternatívne taxi služby, prepravu zásielok, vecí a nábytku a spolujazdu.
Využitie v budúcnosti
Naopak, medzi tie služby, ktoré respondenti nevyužívajú a ani ich neplánujú využiť, patria najviac venčenie a stráženie domácich zvierat.
Ďalej je to požičiavanie peňazí, stráženie detí alebo taktiež zdieľanie kancelárií.
Štyridsaťdva percent slovenskej internetovej populácie uviedlo, že služby zdieľanej ekonomiky síce nevyužíva, avšak radi by ich využili v budúcnosti.
Necelá tretina naopak tvrdí, že služby zdieľanej ekonomiky nevyužíva, a ani to neplánuje. Výrazne viac sa tak vyjadrili ľudia so základným a stredným vzdelaním bez maturity oproti ostatným vzdelanostným kategóriám.