Sobota, 27. november, 2021 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Tuniských obchodníkov na trhu zaskočí málokto. Na predaj sú školení

Trhy žijú svojským, originálnym životom.

(Zdroj: L. Lukušová)

Často nemajú žiadne vzdelanie, ale na trhu sú najlepšími obchodníkmi. Okrem podnikateľského ducha to v úzkych uličkách dýcha ostrými vôňami a koreninami.

Ocitnúť sa v spleti preplnených uličiek s rôznorodými čačkami a dobrotami je podobné, ako sa prechádzať po móle a vnímať žiaru reflektorov.

S tým rozdielom, že dlhou vyvýšenou plošinou je kamenná dlažba starého mesta, mediny a osvetľovacími zariadeniami sú zas lačné pohľady tuniských obchodníkov.

Hádam žiaden z návštevníkov nezostane nepovšimnutý, zvlášť pokiaľ ide o dámy. Ak miestni muži nestoja pred svojimi stánkami, vysedávajú v malých kaviarničkách a na terasách.

SkryťVypnúť reklamu

Národným športom Tunisanov je totiž piť čaj alebo kávu, až potom preferujú futbal.

Najväčšia koncentrácia párov očí je na najrozľahlejšom trhovisku v hlavnom meste Tunis. V uličke Chechia rozvoniava mätový čaj. Aby ho človek ochutnal, nemusí sedieť pri stole.

Starí páni chodia s „horčičákmi“ a presladeným horúcim nápojom krížom- krážom a ponúkajú ho na každom rohu. Povedať si, aký sladký by ste ho chceli mať, nie je možné. Všetci musia prijať rovnaké množstvo kalórií.

Väčšinou ho zdobia lístkom čerstvej mäty. Niekedy navrch pridajú i píniové oriešky. Mimochodom, chechia je v severoafrickej krajine názov pre mužskú pokrývku hlavy. Na tomto mieste majú tradiční výrobcovia svoje dielne, preto tento názov.

Do svojho obchodíka tam roky chodieva aj Khalid. Je treťou generáciou v rodine, ktorá pokračuje v ručnom remesle. Mladých to dnes k tejto práci neťahá, a tak sa tuniskí muži obávajú, že na starobu nebudú mať čo nosiť.

SkryťVypnúť reklamu

So strapcom či bez neho

Tuniská národná čiapka má dlhoročnú tradíciu. Do devätnásteho storočia chechiu nosili páni pod turbanom. Omotávali si na ňu dlhú šatku, aby turban dobre držal. Neskôr, keď turbany z módy vymizli, chechia ostala. Tunisania si ju totiž veľmi obľúbili. Výroba jedného kusu trvá tri mesiace.

„Proces je zdĺhavý a pomerne náročný, preto v mnohých rodinách nemá kto podniky prevziať. Ani ja nemám zatiaľ koho zaučiť, lebo môj syn nechce ísť týmto smerom. Čiapka je z plsti a proces jej výroby má šesť fáz. Najskôr je to pletenie, potom sa musí dobre vyšliapať, aby vlákna boli dostatočne husté a pevné, za tým nasleduje česanie. Kedysi to naši predkovia robili bodliakmi, ktoré rokmi vystriedali oceľové kefy. Následne čiapku farbím. V Tunisku ide o bordovú farbu. Posledným krokom je čistenie a finalizácia úprav. Niektoré kusy zdobíme ešte aj čiernym strapcom. Väčšinou si ich kupujú zámožnejší ľudia. Chcú sa tak odlíšiť od ostatných,“ vysvetľuje predajca a výrobca tradičnej časti odevu.

SkryťVypnúť reklamu

Mnohí muži bez chechie ani nevyjdú z domu a vravia, že ten, kto ju nenosí, je len polovičným mužom. Mladí páni, samozrejme, s týmto tvrdením nesúhlasia, keďže tradíciu po svojich predkoch nenasledujú.

Väčšinu čiapok, ktoré Khalid vyrobí, posiela na export do zahraničia. Ide najmä o Líbyu, Maroko či Nigériu. Preto neostáva len pri bordovej farbe, ale čapice farbí aj na čiernu, sivú či zelenú, podľa toho, kde sú ktoré odtiene v obľube.

Národný poklad z uzlíkov

Kým výrobcov bordových ozdôb možno nájsť len na jednej dlhej ulici, typické tuniské koberce sú kade-tade po celom trhovisku. Za tkané národné poklady niektorí Tunisania míňajú celý svoj majetok. Vlastniť aspoň jeden ručne vyrábaný je prestíž.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  2. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  3. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  4. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  5. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
  6. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  7. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
  8. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  9. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
  10. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  1. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  4. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  5. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  6. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
  7. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  8. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  9. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
  10. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 27 688
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 9 736
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 7 285
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 4 748
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 028
  6. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 574
  7. Neapolu odpustíte chaos, decentné Sorrento je únikom do pohody 2 388
  8. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 355
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 011
  10. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 870
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Podpredseda vlády a minister financií Igor Matovič

Na úroveň vakcinácie má vplyv aj podpora od populárnych politikov.


18 h
Rozostavaný komplex Silver Resort.

Projekt Silver Resort vlastní prešovská firma.


25. nov
Zľava: Samuel Oriňák, Daniel Ďurica

Dynamicky rastúca spoločnosť stavila na férovosť a ľudský prístup.


26. nov

SME diskusné fórum o horúcich témach agro sektora.


SME Konferencie 25. nov

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  3. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  4. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  5. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  6. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  7. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  8. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  1. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 155
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 7 771
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 6 865
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 423
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 5 827
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 4 997
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 038
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 3 815
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Valentína Sedileková: Komentujete vzhľad druhých ľudí? Ubližujete im viac, ako si uvedomujete
Skryť Zatvoriť reklamu