SME
Sobota, 25. marec, 2023 | Meniny má Marián

Leo Express podá námietku proti súťaži na výber vlakového dopravcu pri Žiline

Súťaž podľa spoločnosti neumožňuje vstup iného dopravcu ako štátnej spoločnosti.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ARCHÍV SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Český vlakový a autobusový dopravca Leo Express, ktorý pôsobí aj na Slovensku, podá námietku proti vyhlásenej verejnej súťaži na prevádzku osobnej železničnej dopravy na regionálnej trati Žilina - Rajec.

Spoločnosť ako zástanca liberalizácie železníc privítala vyhlásenia tendra na túto linku a má záujem ju prevádzkovať.

"Podmienky vyhlásenia však neumožňujú vstup iným dopravcom než toho, ktorý na trase už teraz pôsobí. Do termínu 1. februára 2020 totiž nie je možné obstarať vozidlá či najať zamestnancov," uviedol pre agentúru SITA hovorca Leo Expressu Emil Sedlařík.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Osobnú dopravu na trati v súčasnosti prevádzkuje štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), ktorá má záujem na trati zostať.

Ani Leo Express by tak podľa spoločnosti nebol schopný nasadiť moderné nízkopodlažné vozidlá vybavené napríklad bezplatnou Wi-Fi, ktorá je vo flotile dopravcu štandardom.

Podajú námietku

"Toto časové kritérium súťaže je podľa nášho názoru diskriminačné a nepodporuje hospodársku súťaž, čo je v rozpore so slovenským zákonom o doprave na dráhach a s právom Európskej únie," upozornil Sedlařík. Ako dodal, preto proti súťaži podajú námietku.

Proti požadovanému termínu začatia prevádzky vlakov na trati Žilina - Rajec od februára 2020, teda pol roka od vyhlásenia súťaže a krátko po predpokladanom výbere dopravcu a podpise zmluvy, protestovali aj česká spoločnosť RegioJet a Združenie alternatívnych železničných dopravcov AllRail so sídlom v Bruseli.

SkryťVypnúť reklamu

Považujú to za diskrimináciu ostatných dopravcov a zvýhodnenie štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).

Vyžadovaný rýchly nástup na trať po skončení tendra nahráva národnému dopravcovi aj podľa riaditeľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislava Cenkého či poslanca a tieňového ministra dopravy za hnutie OĽaNO Jána Marosza.

Zmluva na desaťročie

Ministerstvo dopravy a výstavby SR oznámilo 7. augusta, že začína verejnú súťaž na prevádzku osobnej vlakovej dopravy na trati Žilina - Rajec v dĺžke 21 kilometrov.

Vybraný dopravca bude podľa zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme obsluhovať vlaky na uvedenej trati desať rokov. Ide o začiatok liberalizácie osobnej železničnej dopravy, od ktorej si rezort dopravy sľubuje zvýšenie konkurencieschopnosti na železniciach, ale najmä lepšie a kvalitnejšie služby pre cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu

Oznámenie o zámere spustiť tender na trať Žilina - Rajec zverejnilo ministerstvo v súlade s pravidlami Európskej únie minimálne rok vopred v Európskom vestníku (oznámenie odoslalo v marci 2018). Záujemcovia môžu požiadať o účasť v súťaži do 6. septembra. Dopravca na základe súťaže by mal začať obsluhovať trať už od februára 2020.

Ministerstvo dopravy chce vyhlásiť súťaže na vlakového dopravcu aj na tratiach Bratislava - Komárno a Košice - Moldava nad Bodvou mesto. Vybratí dopravcovia by mali prevádzkovať vlaky na týchto tratiach tiež desať rokov od 1. januára 2021, resp. 1. januára 2022.

Predbežné oznámenia o zámere vyhlásiť súťaže pre tieto dve trate odoslal rezort dopravy na zverejnenie v európskom vestníku v máji, resp. v júni 2018. Na základe týchto súťaží by malo ministerstvo dopravy rozhodnúť o ďalšom postupe liberalizácie, vrátane zoznamu tratí, kde by boli súťaže na dopravcu.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy vlani zároveň predbežne informovalo, že plánuje predĺžiť zmluvu o službách osobnej železničnej dopravy so ZSSK na ďalších desať rokov od 1. januára 2021.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (25. 3. 2023)
USD 1.075
AUD 1.619
CZK 23.682
JPY 139.850
CAD 1.482
GBP 0.879
HUF 386.800
PLN 4.687
CHF 0.987
SEK 11.208

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  2. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  3. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  4. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  6. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  7. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  2. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  3. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  4. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  5. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  6. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  7. Najväčší súboj obnovených pamiatok prebieha online
  8. KOSIT i v tomto roku podporí upratovanie v Košiciach
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 210
  2. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 6 679
  3. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 4 462
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 968
  5. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 3 164
  6. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 2 909
  7. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 2 769
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 692

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 937
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 626
  3. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 475
  4. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 3 287
  5. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 3 279
  6. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 025
  7. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 3 012
  8. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 2 865
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Sídla Commerzbank a Deutsche Bank vo Frankfurte.

Banky v eurozóne sú odolné, tvrdí šéfka ECB.


TASR a 1 ďalší 13 h
Raiffeisen Bank zatiaľ stále ostáva v Rusku.

Okrem rakúskej banky tam stále pôsobí aj talianska UniCredit.


TASR 15 h
Juraj Karpiš.

Ekonóm hovorí o Silicon Valley Bank a Credit Suisse.


a 1 ďalší 23. mar
Raiffeisen Bank zatiaľ stále ostáva v Rusku.

Banková skupina zvažuje odchod z Ruska už rok.


ČTK 23. mar

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 937
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 626
  3. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 475
  4. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 3 287
  5. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 3 279
  6. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 025
  7. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 3 012
  8. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 2 865
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu