BRATISLAVA. Keď súkromný dopravca RegioJet prichádzal na trať medzi Bratislavou a Komárnom na juhu Slovenska, na prípravu svojej linky mal viac ako rok. Za ten čas dokázal nakúpiť nové vlaky, aj najať ľudí.
Nový dopravca, ktorý vzíde zo súťaže na prevádzku vlakov na linke medzi Žilinou a Rajcom, bude mať na prípravu oveľa menej času.
Ministerstvo dopravy, ktoré súťaž vypísalo začiatkom augusta, predpokladá, že dopravca prevezme trať už od začiatku februára.

„Ako keby bol víťaz vopred jasný,“ komentuje termíny v súťaži bývalý generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec z čias ministra dopravy Jána Figeľa z KDH.
Kravec naznačuje, že štát podmienky súťaže pripravil pre štátnu železničnú spoločnosť, ktorej vlaky na trati už jazdia, alebo pre inú firmu, ktorá vie v krátkom čase zabezpečiť dosť vlakov aj ľudí.
Bežný termín na prípravu novej linky je podľa odborníkov, s ktorými denník SME hovoril, rok až dva. Napríklad Bavorsko, ktoré súťaž na prevádzku vlakov vypísalo tiež začiatkom augusta, predpokladá, že víťaz prevezme miestnu trať v roku 2023.
Českí dopravcovia tender kritizujú
Otvoriť železničný trh aj pre súkromných dopravcov je nesmierne dôležité. Vedia jazdiť lacnejšie ako štátni, čím šetria peniaze štátu, zároveň kvalitnejšie služby a lacnejšie lístky pre zákazníkov.