BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., (ZSSK) plánuje vynaložiť na dodávku bŕzd a ich častí, ako aj na ich opravy za štyri roky, vrátane opcie na dva roky, spolu takmer 10 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).
Národný osobný vlakový dopravca vyhlásil dve príslušné verejné súťaže. Predpokladaná cena za dodanie bŕzd a ich častí, ktoré sú súčasťou systémov brzdenia železničných koľajových vozidiel vo vlastníctve ZSSK, je 4,3 mil. eur bez DPH.
Odhadované náklady na opravy bŕzd a ich častí sú 5,55 mil. eur bez DPH.
ZSSK obstaráva brzdy a ich časti ako aj ich opravy pre 641 hnacích koľajových vozidiel a pre 863 osobných a špeciálnych vozňov.
"Podľa schvaľovacích dokumentov výrobcov a UIC (Medzinárodný zväz železníc) môžu byť brzdy a časti bŕzd vyrobené výhradne spoločnosťami DAKO-CZ, a. s., Třemošnice, Česká republika, Knorr-Bremse GmbH, Mödling, Rakúska republika a KOVIS d. o. o., Brežice, Slovinsko," uviedla v tendroch ZSSK.
Brzdy a ich časti môžu opravovať len organizácie, ktorým na to dali výrobcovia oprávnenie a ktoré majú aj oprávnené a vyškolené osoby.
"Uplatnenie neautorizovaných spoločností od iných výrobcov bŕzd a časti bŕzd a osôb bez vyškolenia než sú uvedení v súťažných podkladoch, vylučuje aj zákon o dráhach z dôvodov zaručenia bezpečnosti," dodala ZSSK.
Zákazka na dodávku bŕzd a ich časti je rozdelená na tri časti - na brzdy a časti bŕzd typu DAKO za 3,83 mil. eur, brzdy a časti bŕzd Knorr za 307,2 tis. eur a brzdové kotúče KOVIS a príslušenstvo za 307,2 tis. eur bez DPH.
Tender na opravy bŕzd a ich častí má dve časti - brzdy a ich časti typu DAKO za 5,1 mil. eur a brzy a ich častí tapu Knorr za 450 tis. eur bez DPH.
Lehota na predkladanie a otváranie ponúk je v prvej zákazke 30. septembra a v druhej 2. októbra, platiť musia minimálne do 31. mája 2020.
ZSSK uzavrie rámcovú dohodu s vybranými dodávateľmi na 24 mesiacov s možnou opciou na ďalších 24 mesiacov v rovnakom finančnom objeme.
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., vznikla ako samostatný osobný dopravca začiatkom roku 2005. Je jednou z troch nástupníckych spoločností bývalých jednotných železníc.
Má základné imanie 212,44 milióna eur a jej jediným akcionárom je štát v zastúpení Ministerstva dopravy a výstavby SR.
Spoločnosť vykonáva osobnú dopravu vo verejnom záujme na základe objednávky štátu a od decembra 2016 opäť prevádzkuje komerčné IC vlaky bez podpory štátu.