SME

Kauza dieselgate je v Česku premlčaná, ďalšie žaloby môžu byť rizikom

Už takmer 6000 Čechov žaluje automobilku Volkswagen.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Archív SME )

PRAHA: Už takmer 6000 Čechov žaluje prostredníctvom spoločnosti Safe Diesel, ktorá zastupuje českých spotrebiteľov poškodených v emisnej kauze dieselgate, automobilku Volkswagen (VW).

Safe Diesel tento týždeň svoju žalobu rozšírila o ďalších vlastníkov áut Volkswagenu s motormi s upravovaným softvérom.

Nároky na odškodnenie sú premlčané

Ako uviedol server novinky.cz odvolávajúci sa na denník Právo, spoločnosť pre každého z klientov požaduje na súde odškodné 220-tisíc Kč (takmer 8490 eur). Medzitým však uplynula premlčacia lehota, takže vymáhanie odškodného môže byť finančným rizikom.

SkryťVypnúť reklamu

Žalobu je síce možné formálne rozšíriť aj po uplynutí premlčacej lehoty, ak však žalovaná strana uplatní námietku premlčania, takéto nároky sa súdne dajú len ťažko vymôcť a poplatky a ďalšie náklady padajú na hlavu žalujúcich.

Súvisiaci článok Emisný škandál VW ovplyvnil najmä vývoz áut mimo Európy Čítajte 

"Ak nároky na odškodnenie zákazníkom vznikli, sú takmer naisto už premlčané, a teda súdne nevymožiteľné. Podľa českých zákonov platí, že ak svoje nároky nezačnete vymáhať do troch rokov od chvíle, keď sa o nich dozviete, tak sa premlčia," vysvetlila pre Právo advokátka Kateřina Turnhöfer.

Denník Právo už skôr informoval, že nemeckú automobilku Volkswagen bolo možné v súvislosti s aférou dieselgate bez rizika premlčania žalovať do 18. septembra minulého roka.

Vtedy sa skončila trojročná lehota od chvíle, keď škandál vypukol.

SkryťVypnúť reklamu

"Vymáhanie premlčaného nároku pred súdom je potom pomerne rizikové. Žaloba sa zamietne a náklady uhrádza neúspešný žalobca, teda klient," upozornila Kateřina Turnhöfer.

Safe Diesel viní ministerstvo z neochoty

Zároveň spresnila, že o vzniku kauzy sa zákazníci dozvedeli v septembri 2015, keď o nej médiá zoširoka informovali. To znamená, že prípad nebolo možné nezaznamenať. Spotrebitelia mali teda dostatok informácií na to, aby sa k žalobe pripojili včas.

Ak nároky na odškodnenie zákazníkom vznikli, sú takmer naisto už premlčané, a teda súdne nevymožiteľné.

Kateřina Turnhöfer, advokátka

Safe Diesel však obviňuje ministerstvo dopravy z minimálnej ochoty spolupracovať pri riešení emisnej kauzy. Úrad údajne "ignoruje riziká spojené s emisnou kauzou vrátane možného premlčania a neinformuje občanov o ich právach a možnosti domáhať sa náhrady škody". Dôvod, prečo by ministerstvo malo do kauzy vstupovať, však neuvádza.

SkryťVypnúť reklamu

Na druhej strane, iná spoločnosť, ktorá tiež v Česku podáva kvázi hromadné žaloby za spotrebiteľov, už koncom augusta tohto roka informovala, že podávanie nových žalôb ukončila.

"V poslednom období pribúdajú otázky na možnosti registrácie. Naša spoločnosť Dieselgate však už nových klientov neprijíma. Podľa nášho právneho názoru bola kauza už premlčaná, trojročná premlčacia lehota uplynula v septembri 2018," uviedla na Facebooku.

Problém premlčania bude musieť pravdepodobne definitívne vyriešiť až súd. Otázkou je, čo to bude znamenať pre klientov - či im neúspešné uplatnenie premlčaných nárokov neprinesie povinnosť platenia súdnych poplatkov a ďalších nákladov na vedenie súdneho konania.

Česká republika

Súvisiace témy: Dieselgate
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  2. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  3. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  4. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  5. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  6. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  7. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni
  8. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  1. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  2. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  3. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  6. Sú prípravky na imunitu len vyhodené peniaze?
  7. Nové átrium aj učebňa. V Pečovskej Novej Vsi investujú do školy
  8. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 13 361
  2. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 8 164
  3. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 5 039
  4. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 5 021
  5. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 4 715
  6. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 3 501
  7. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 2 284
  8. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 2 193
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Londýnske sídlo spoločnosti Google v štvrti Kings Cross.

Dôvodom je porušenie hospodárskej súťaže v oblasti jeho lukratívneho biznisu reklamnej technológie.


TASR
Ilustračné foto

Zároveň tvrdí, že nákupom ruskej ropy udržuje trhy v rovnováhe.


TASR 2
Minister práce Milan Krajniak.

Slovensko stratilo minimálne 1,5 miliardy eur.


Michal Šimečka.

Tvrdia, že vláda premiéra Fica peniaze zmrazila a chcela ich odobrať.


TASR 2
  1. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  2. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  3. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  4. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  5. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  6. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  7. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  8. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 18 093
  2. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 16 552
  3. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 15 327
  4. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 12 202
  5. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 10 892
  6. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 8 157
  7. Elena Antalová: Nehorekujme. Všetko je inak. 7 390
  8. Monika Albertiová: Šéf tajných nechce byť tajný. Pozrite sa, ja som štát. A môžem všetko! 4 261
  1. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
  2. Věra Tepličková: Naša Cecilia, že nie je naša Cecília?
  3. Věra Tepličková: Vírus vraj sa objavil, parlament nám zamoril
  4. Jiří Ščobák: Proč je boj Palestinců konfliktem mezi bohatými a chudými? A co s tím má F*co?
  5. Radko Mačuha: Ficova fotka s Putinom nakoniec nebude zadarmo.
  6. Pavel Macko: Jednanie o bezpečnostných zárukách pre Ukrajinu
  7. Marcel Rebro: Fico, spýtaj sa Putina, ako sa majú príbuzní jeho obetí
  8. Radko Mačuha: Hory majú oči.
SkryťZatvoriť reklamu