BRATISLAVA. Medzi klientmi britskej cestovnej kancelárie (CK) Thomas Cook, respektíve jej dcérskymi spoločnosťami, sú aj slovenskí občania v Turecku, Mexiku a na Cypre.
V utorok o tom informovalo Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí SR.
Slováci zostali na Cypre aj v Mexiku
"V súčasnosti sa v takejto situácii nachádzajú naši občania na Cypre, kde už osem vycestovalo do SR a 12 zostalo v hotelovom zariadení. Ďalšia skupina je v Turecku (20) a menšia skupina je v Mexiku (5)," spresnil riaditeľ tlačového odboru ministerstva Juraj Tomaga.
Rezort odporúča občanom sledovať webovské sídla ich cestovných kancelárií, kontaktovať delegátov CK a v prípade potreby konzulárnej pomoci priamo najbližší slovenský zastupiteľský úrad.
Situáciu, ktorá vznikla v súvislosti s krachom uvedenej cestovnej kancelárie, Ministerstvo zahraničných vecí monitoruje.
Je v kontakte s úradmi v zahraničí, aj so Slovenskou asociáciou cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA).
Presný počet klientov sa nedá zistiť
Podľa prezidenta SACKA Romana Berkesa pôsobí v SR 20 cestovných agentúr, ktoré sú priamymi zástupcami s riadnym agentským číslom a oprávnením uzatvárať zmluvy v mene organizátora zájazdu. Prostredníctvom agentúr je v zahraničí približne 80 klientov.
"Klienti však mali možnosť nakúpiť zájazdy cez cestovné agentúry bez prístupu do rezervačného systému, ktoré uzatvárali zmluvy priamo cez organizátora a aj priamo na webových stránkach rakúskych alebo nemeckých sekcií Thomas Cook. Čiže určiť presný počet dotknutých klientov nie je možné," konštatuje Berkes.
Pokyny pre zasiahnutých klientov
Ak klient zakúpil zájazd a čaká na termín nástupu, treba kontaktovať cestovnú kanceláriu (CK) alebo cestovnú agentúru (CA), kde si ho kúpil a riadiť sa ich pokynmi.
V prípade, že CA respektíve CK nie je zastihnuteľná, treba sa spojiť e-mailom priamo s príslušným poistným likvidátorom service@allianz-assistance.at / thomascook.at@allianz.com alebo na špeciálnej telefónnej linke 00431/ 525 03 6853.
Ak sú klienti v destinácii a personál hotela žiada od nich doplatok alebo celú sumu za hotelové služby, musí klient o tom informovať poisťovňu, v ktorej má CK uzavreté poistenie insolventnosti uvedené v zmluve o zájazde, a s jej vedomím a súhlasom prípadnú sumu uhradiť.
Po návrate z dovolenky treba príslušné doklady predložiť poisťovni a takto si uplatniť nárok na refundáciu. "V prípade, že dôjde k doprave späť do vlasti, klienti sa musia riadiť pokynmi zástupcov CK a poisťovní," doplnili.
Krach Thomas Cook ovplyvní ceny
Prísun obrovského počtu klientov do dovolenkových destinácií bude podľa odborníkov prevádzkovateľom hotelov chýbať a budú sa s tým musieť vyrovnať.
"Dá sa očakávať, že niektorí pristúpia aj k zníženiu cien, aby sa pokúsili naplniť prázdne kapacity. Celkový ďalší vývoj budú samozrejme sledovať ostatní tour operátori a podľa toho reagovať. Na druhej strane sa dá očakávať, že následkom udalostí budú mať niektoré hotely existenčné problémy. Do začiatku budúcej letnej sezóny by mala byť situácia stabilizovaná a pod kontrolou," konštatoval prezident SACKA.

Britská CK Thomas Cook v dôsledku úpadku zrušila státisíce rezervácií dovoleniek po tom, ako sa jej nepodarilo zabezpečiť financie na svoju záchranu. Po krachu uviazlo v dovolenkových destináciách zhruba 600.000 turistov.
Úpadok firmy v pondelok 23. septembra oznámil britský úrad pre civilné letectvo, informovala agentúra AP.
Podľa neho v zahraničí v súčasnosti dovolenkuje 150.000 Britov, ktorým bude treba vyplatiť odškodné. Zrušené budú tiež všetky lety jej štyroch aerolínií, o prácu príde 21.000 zamestnancov v 16 krajinách sveta vrátane 9000 v Británii.
Na stránkach neckermanntravel.sk a neckermannreisen.sk je verejný oznam, že rokovania o zvýšení kapitálu Thomas Cook Group neviedli k pozitívnemu výsledku. Vyplýva z toho, že Thomas Cook Austria AG pozastavil predaj.
Poľský Neckermann nepredáva zájazdy
Poľská dcéra britskej cestovnej kancelárie Thomas Cook - Neckermann Polska, v utorok oznámila, že zrušila niektoré lety a dočasne zastavila predaj zájazdov.
Odôvodnila to kolapsom svojej materskej spoločnosti a jeho vplyvom na globálny cestovný ruch.
Cestovná kancelária Neckermann Polska spresnila, že zrušila lety naplánované na 24. 9. na španielsky ostrov Malorka a 25. 9. na grécky Zakynthos.
Ešte v pondelok (23. 9.) pritom spoločnosť uviedla, že pokračuje v každodennej prevádzke, a že jej finančná situácia je stabilná.